Kertész Imre Intézet_Lét és írás_könyvbemutató_1.jpg

Bemutatták Kertész Imre Lét és írás – Feljegyzések 1959–1973 című művét

Kertész Imre Lét és írás – Feljegyzések 1959–1973 című művét mutatták be szerda délután a Kertész Imre Intézetben, ahol Soltész Márton tudományos igazgató kiemelte, hogy az intézet misszióként foglalkozik a könyvkiadással, illetve a hat szerző életművének megismertetéséül, bemutatásául szolgáló események is a szerzők emlékeinek ápolását és gondozását segítik.

„Amikor Kertész Imre-könyvet adunk ki, arra törekszünk, hogy ne a mára meglévő, az ő életében megjelent életmű kiadását nyomjuk ki újra, hanem induljunk el az életmű első pillanataiból, a születés pillanataiból. – hangsúlyozta az igazgató.

A Lét és írás a Vázlatok – Feljegyzések, tématervek 1958–1963 című műhelynaplóhoz hasonlóan a Sorstalanság keletkezéstörténetét árnyalja, viszont, amíg a Vázlatok… bevezető, hangkereső, ráhangoló szövegek voltak, addig a Lét és írás egy naplóregénynek tekinthető, „egy önálló kézirat, aminek volt címe, mottója”. „Ebben felhasználta a Vázlatokat is, a korai kézírásos jegyzeteket, de már azokat is javította, kiegészítette, itt-ott megbontotta a szerkezetet és létrehozott valamit, ami már egy egységes narratíva” – foglalta össze Soltész Márton.

Nemcsak naplóregény, de olvasónapló is, mondta az est házigazdája, Őri-Kovács Anna a Lét és írás kötetről. Hidas Zoltán egyetemi tanár, a kötet lektora pedig azokat a Kertészre hatást gyakorolt filozófusokat és írókat, többek között Camus, Sartre, illetve Semprún neveit említette meg, akiknél az élet és írás kettőssége ugyanolyan elemi szinten jelenik meg, mint Kertész írásaiban. „Ez egy központi kérdés, az, hogy miként viszonyul a két mozzanat egymáshoz. Hogyan lehet egyáltalán mindazok után élni, amin keresztül mentek, és hogyan lehet ezt művé alkotni.” Tovább élni, vagy megírni azt, ami vele történt. A magyar Nobel-díjas szerző ezt a kettőt egyszerre választotta.  

A továbbiakban Horváth Péter irodalomtörténész, a Kertész Imre-életmű kutatója az író műveinek az egzisztencialista irodalomba való besorolásáról beszélt, hiszen Kertész szövegeiben az egzisztencia terminus, amely szemben áll az élmény fogalommal, meghatározó és elkerülhetetlen. „Kertész arról ír, hogy az egzisztencia azt jelenti, hogy az ember valamiképpen mindig visszamegy a saját létéhez. Heidegger is arról ír a Lét és idő című művében, hogy a tulajdonképpeni létmódja az embernek az, amikor szembenéz a saját halálával. Kertész ezt úgy fogalmazza meg, hogy haláltudattal élni az életet. Ez a haláltudat az, ami új az egzisztencia fogalomban az élményhez képest. Az egzisztencializmus alapvetően a véges embert, a halandó embert állítja a középpontba, aki szembenéz a halálával, végességével” – fogalmazott az életműkutató.

Kertész Imre: Lét és írás. Feljegyzések 1959–1973 című könyvének bemutatója / Őri-Kovács Anna, Soltész Márton, Horváth Péter, Hidas Zoltán / Fotó: Kertész Imre Intézet
Kertész Imre: Lét és írás. Feljegyzések 1959–1973 című könyvének bemutatója / Fotó: Kertész Imre Intézet

Hidas Zoltán a hatvanas években kibontakozó strukturalizmusra terelte a szót, mely Kertész gondolatvilágában ugyancsak kardinális jelentőségű: „a struktúrákban az ember mindig azzal szembesül, hogy funkciókra redukálódik, a szabadságot csakis úgy képes megtalálni, ha eltávolodik önmagától. Ennek a rendszernek lesz az egyik legszélsőségesebb határhelyzete a fogolytábor, a megsemmisítő tábor.”

„Meg akartam teremteni azt az eredeti időt, amikor mindez lezajlott. Egy linearitást akartam, ami a valóságban történt. Azt mondják, jó művészi fogás volt, hogy én egy gyereket állítottam a központba. […] De én azért választottam a gyereket, mert az a tapasztalatom, hogy a diktatúra mindenkit gyerekként fokoz le, infantilizál. A szabadság hiánya megfosztja az embert a férfi vagy a női mivoltától, megfosztja attól, ami a legtöbb, ami az embert emberré teszi” – mesélte maga Kertész Imre egy interjúban.

Kitérve Heideggerre, a Kádár-rendszer működésére, Kertész írói magánéletére és a Magvető Kiadó visszautasító levelére, a Lét és írásból és a kötet bemutatójának végére kirajzolódott „egy nagyon tudatos író, aki perfekcionista, aki folyamatosan javítja a saját hangját, a saját formai elvárásait. Kirajzolódott egy filozófus, egy nagy gondolkodó, akit a lélek legfontosabb alapfogalmai érdekelnek, de az az ember is, aki nagyon sokszor ostorozza magát, ha nem megy neki az írás” – vonta le a következtetéseket az est moderátora.
 

Ez is érdekelheti

Les Roy: A fél pár kesztyű

Mindig is szerettem volna hármasban megbeszélni. De nem jött össze még az első közös találkozónk sem a feleségemmel, a pszichológus Nórával és az akkor még egyetemista Flórával. Az étterem környékét lezárták valami fontos delegáció miatt, aztán meg Nóra egyre-másra kifogásokat talált, és látszólag már nem is érdekelte az ügy.

Usier Tamara: Gubbasztó Isten

Gyermekkoromban Istent / madáralakúnak képzeltem. / Sosem találtam meg a fészkét.

Kas Kriszta: Neglizsé

Szabó Tivadarnak vödör volt a jele óvodában. Kedvelte a menzai finomfőzeléket és kedvenc illata a tízóraival keveredő tornazsák volt.