Lesz, aki azt mondja, hogy ez egy új, izgalmas dramaturgia, más meg azt, hogy megbolondultam

Színpad

Kiss Csaba – életében először – írt darabot a saját örömére, figyelmen kívül hagyva a színpadi elvárásokat. De vajon működhet egy űrutazásról szóló, klasszikus történet és konfliktus nélküli dráma a színpadon? És hogyan függ össze ez a kísérlet Debussyvel? Szombaton a Magyar Színházban felolvasószínházi előadás keretében hallgathatják meg a darabot az érdeklődők.

Kiss Csaba Jászai Mari-díjas drámaíró, rendező. Fotó: Éder Vera
Kiss Csaba Jászai Mari-díjas drámaíró, rendező. Fotó: Éder Vera

Tíz éve forgattad magadban ezt a történetet. Miért foglalkoztatott?

Tíz évvel ezelőtt éjszaka az autópályán hallottam egy riportot. Akkor landolt tízévnyi űrutazás után a Rosetta űrszonda Philae leszállóegysége a Csurjumov–Geraszimenko üstökösön, és erről beszéltek a Kossuth rádióban, mert jelentős magyar részvétel is volt ebben az űrmisszióban. Annyira izgalmas volt a téma, hogy leálltam egy parkolóban, és végighallgattam az adást. Arra gondoltam, hogy ebből egy darabot kellene írni. Az űrutazás abszolút nem színpadra való téma. Még a filmstúdiókat is megizzasztaná. Engem elsősorban az emberi része izgatott. Miért áldozza valaki az életét egy ügyre, amely annyi kiszámíthatatlan külső tényezőtől függ, és az utolsó pillanatban is félrecsúszhat?! Beleástam magam a témába, rengeteg anyagot kaptam a Központi Fizikai Kutatóintézettől.

Fél évig dolgoztam, míg rájöttem, hogy ez hiábavaló próbálkozás, ez nem drámai téma. Elsüllyesztettem a fiók mélyére, aztán kilenc évvel később hallottam a Müpában Debussy Pelléas és Mélisande-ját Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar előadásában. A koncert előtti nap otthon meghallgattam az operát, és lenyűgözött az eredetisége, hogy Debussy mennyire bátor, mennyire operátlan operát írt, teljesen függetlenítette magát a saját korától. Ez adta a lökést, és azt mondtam magamban: ha Debussy meg merte lépni, hogy ír egy ekkora zeneművet egy alkalmatlan anyagból, akkor én a Rosettával mitől félek?! Elővettem a régi anyagot, és gyakorlatilag három hét alatt megszületett a darab.

A Rosetta űrszonda felvétele a Csurjumov-Geraszimenko üstökösről. Fotó: ESA
A Rosetta űrszonda felvétele a Csurjumov–Geraszimenko üstökösről. Fotó: ESA

Teljesen elvetetted a korábbi koncepciót?

Teljesen, csak az űrutazás maradt meg. Megpróbáltam függetlenedni a saját koromtól, semmilyen – sem színházi, sem praktikus – szempontnak nem engedni, csupán magamnak írni.

Ez kivételes helyzet egy drámaíró számára?

Az én életemben most először fordult elő. Szép kimondani, hogy „szabadság, önazonosság”, de nem egyszerű a gyakorlatban ezek szerint írni. Kizárólag a témára koncentráltam, a dolog belső igazságára, és nem törődtem azzal, hogy milyen lesz a végeredmény, hogy esetleg soha elő sem veszik.

A darab témája, ahogyan említettük, az űrutazás, de ez inkább csak az apropó.

Rosetta útjának tíz évét pontosan végigkövetjük. A néző a teljes utazást látja a fellövéstől a végső pillanatig. De a dráma nem a klasszikus dramaturgiára, hanem egyféle titokdramaturgiára épít. Az volt a szándékom, hogy a nézőt folyamatosan behívjuk a színpadra. Miközben az emberiség történetében egyedülálló űrmisszió zajlik, a színpadon sorakoznak egymás után az emberi történetek, és azt szeretném, ha közben folyamatosan izgulnánk azon, hogy mi lesz. Alig árulok el valamit a szereplőkről, nem építek karaktereket, miközben óriási fordulatok vannak benne. Átélhető, érzelmileg erős pillanatok. Lesz, aki azt fogja mondani, hogy ez egy teljesen új, izgalmas dramaturgia, más meg azt, hogy valószínűleg megbolondultam, és ez a kísérlet egy zsákutca.

This picture released by the European Space Agency on December 20, 2013 of an artist’s impression of Rosetta’s lander Philae (back view) on the surface of comet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Philae will be deployed to the comet in November 2014 where it will make in situ observations of the comet surface, including drilling 23cm into the subsurface to extract material for analysis in its on board laboratory. An alarm clock in deep space was expected on January 20, 2014 to wake up the comet probe Rosetta ahead of a key phase in its 10-year mission, European scientists said. Rosetta's onboard computer was programmed to give the wakeup call at 1000 GMT, but it would take at least seven hours for mission control to get confirmation it has worked, they said. The craft was launched in 2004 on a trek of seven billion kilometres (4.3 billion miles) around the inner Solar System.
RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / ESA MEDIALAB" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS (Photo by MEDIALIAB / ESA / AFP)
Fantáziarajz a Rosetta űrszonda Philae leszállóegységének landolásáról a Csurjumov–Geraszimenko üstökös felszínén. Fotó: MediaLab / ESA / AFP

Mennyiben rokon ez a klasszikus társalgási drámákkal?

Semennyire. Nincs története, nincs benne konfliktus, sem negatív figura, az időkezelése esetleges. Tehát minden tekintetben szokatlan. Színház az űrben.

Miért reméled mégis, hogy odaszögezi a néző figyelmét?

Mert hihetetlen erős érzelmekkel dolgozik. Megjelenik benne a rajongás, a veszteség, a siker, a halál, az öröm érzése. Közben az egészen végig húzódik a szorongás, hogy vajon ez a páratlan misszió sikerülni fog-e, végig tudják-e csinálni. A makrokozmikus háttér előtt a mikrotörténetek árnyalatai. Ennek a feszültsége teszi izgalmassá a darabot.

De a titokdramaturgiából, a karakterekből elárult és elhallgatott részletekből az következik, hogy a néző a saját tapasztalataival, élményeivel tölti meg a „lyukakat”.

Éppen ez a lényege. Olyan, mintha a néző fejezné be a színpadon három pontra végződő mondatokat, jeleneteket. Azt remélem, hogy nem bírják megállni, hogy ne gondolják tovább. A néző választani fog: szereplőt, lelkialkatot, életproblémát. És azzal megy együtt. A darab nem tereli – szabadon választ.

A hétvégén felolvasószínházi formában adjátok elő a darabot a Magyar Színházban. Ez felolvasószínházként is jól működik?

Szerintem igen, de ha alkalmam lenne színpadra vinni, akkor nagyon látványos előadást készítenék, amelyben az űrutazás vizuális csodáját rendkívül érzékletesen jeleníteném meg. Ebben a darabban – a nagyszabású küldetés miatt – elindul egy idealisztikus, felfelé építkezés, ami manapság nagyon szokatlan. Nekem azonban erős meggyőződésem, hogy az emberek szeretnének levegőhöz jutni, szeretnének kiszabadulni ebből a szürkeségből, ebből a közérzeti deficitből, ebből a semmit nem akaró világból. Az álom az Űr. Az elvágyódás egy értelmesebb, nagyszerűbb életbe. Tehát a darab nagyon modern életérzést közvetít. Sok humor van benne, de ez nem poén, hanem öröm formájában jelenik meg. Ki akarom próbálni, hogy létezik-e történeten, konfliktuson túli dramaturgia. Megnézni, hogy ezt az egyre közhelyesebb, laposabb színházi irodalmat lehet-e máshonnan megközelíteni. Tehát a vállalkozásom ebben az értelemben a tudósokéhoz hasonló, évekig érlelt nagy munka és remény a sikeres landolásban.

Az előadás ingyenes, az alábbi linken regisztrálhatnak.