Ez a tíz fiatal filmes jutott be az idei Inkubátor program döntőjébe

Kultpol

Nyilvánossá vált a jubileumát ünneplő program által idén támogatott pályakezdő művészek névsora. A Nemzeti Filmintézet 2015-ben elindított Inkubátor programjának célja a magyar film új hangjainak, friss tehetségeinek és időszerű témák feldolgozásának támogatása.

Megvannak a jubileumi 10. Inkubátor program döntősei. Fotó: Nemzeti Filmintézet
Fotó: Nemzeti Filmintézet

Negyvenöt játékfilm- és négy dokumentumfilmterv, az idén először indított animációs rövidfilm felhívásra pedig hét filmterv érkezett be az NFI Inkubátor programjára, amelynek révén elsőfilmesek kapnak lehetőséget egy egész estés alkotás elkészítésére.

Közülük választotta ki a szakmai előzsűri – dr. Kollarik Tamás producer, Jung Zsuzsanna, az NFI forgalmazástámogatási igazgatója, Kriskó László rendező-producer, Szabó Csilla, az NFI forgatókönyv-fejlesztési vezetője és Kerek Béla animációs producer –  azt a tíz alkotót, akik filmtervükkel bemutatkozhatnak a fejlesztési szakasz következő eseményén, az őszi Pitch Fórumon.

A 10. Inkubátor program továbbjutói:

Banovits Ottó – Odabent (mozifilm)
Egy válófélben lévő házaspár egy szobába zárva találja magát, amely 400 éve próbálja összetartani a válni készülő párokat. 

Boros Panna – Ökölbe zárt álmok (tévé-dokumentumfilm)
A fim Flóris László bokszedző csapatát és munkáját mutatja be: elit és nevelőotthonos gyerekek napi edzésein és életútján keresztül ismerjük fel, hogy a sport életmentő lehet és hogy a ringben mindenki egyforma.

Budavári Balázs – Ébredők (mozifilm)
Ha valaki kedvére tudja irányítani az álmait, mi tartja vissza attól, hogy alvásra cserélje az életét?

Csicskár Dávid – Itt van Klára (mozifilm)
A nyugdíjas Péter odaadóan és szeretettel ápolja demenciában szenvedő feleségét, Klárát, ami lassan az ő testi-lelki erejét is felemészti. Amikor Péter úgy dönt, hogy Klárának egy napközi otthont keres, hogy néhány órára tehermentesítse magát, váratlanul visszatér az életükbe Andrea. 

Dóczé Péter – Az utolsó mohikánok (mozifilm)
Egy felvidéki magyar osztály veszélyes tervet kovácsol annak érdekében, hogy az anyanyelvén érettségizhessen le.

Hevér Lóránt – Mikor hazudtam? (tévéfilm)
Tasnádi István színművének adaptációja. Egy multicég középkorú felsővezetőnője és a fiatal kommunikációs szakember közti tréning váratlan fordulatot vesz, amikor kiderül: családi múltjuk közös és lezáratlan. 

Kotsis Gergely – Kill Boat (mozifilm)
Egy kiégett adós, egy megtört mester és egy utolsó fogadás: amikor egy hajdani kenusnak választania kell család, bűn és becsület között. 

Simon Gergő – Odalent (tévéfilm)
A háború után egy bűntudattól gyötört igazságügyi orvosszakértő egy nyilasház bunkerében próbálja feltárni a múlt borzalmait, miközben egy túlélő kislány és az igazság megőrzése életveszélybe sodorja.

Szelestey Bianka – Ünnepek után (tévéfilm)
Emma következetes, magabiztos anya, ám lába alól kicsúszik a talaj, amikor úgy sem tudja megakadályozni, hogy kilencéves kislánya idő előtt lásson pornófilmet, hogy ő maga is jelen van, amikor megtörténik. 

Tőkés Anna Lívia – Végtelen keringő (szerzői rövid animáció)

Animált koreográfia egy nőről, aki kitör a diszfunkcionálisan működő közössége spiráljából.

Verseny és támogatás

Öt hónap áll a kiválasztott alkotók rendelkezésére a forgatókönyvek megírására, melyeket az őszi Inkubátor Pitch Fórumon mutatnak be. A szakmai zsűri és a közönség öt nyertest választ ki közülük, ők kaphatnak  gyártási támogatást, sikeres pályázatot követően. A felkészülést a Nemzeti Filmintézet Fast Forward programjának workshopjai is segítik.

A nyertes filmtervek gyártására pályázati úton a játékfilmeknél 135 millió, a dokumentumfilmeknél 40 millió forintig nyújt támogatást az Inkubátor program. Rövid szerzői animációs film elkészítésére maximum 20 millió forint támogatást nyújt a filmalkotás hosszától és az alkalmazott animációs technikától függően.

A Nemzeti Filmintézet 2015-ben elindított Inkubátor programjának célja a magyar film új hangjainak, friss tehetségeinek és időszerű témák feldolgozásának támogatása. A program alapelve, hogy az NFI a mozifilmekhez képest jóval kisebb költségvetést biztosít a nyertes produkcióknak, így az alkotói kreativitásnak különösen hangsúlyos szerepe van.