|
Szívós Károly és Török Ágnes |
A Kolibri bemutatója a (báb)színház egyik lehetséges Kodály-módszere: a kisebb-nagyobb nézők színházi anyanyelvének elsajátításához, érleléséhez, a színházszeretet korai megéléséhez nyújtott segítség. Színházi ?ábécédé?. Maga a bábozás (noha nem csekély szaktudást, koncentrációt kíván meg a néha egyszerre több bábot is mozgató, váltogatott hangokon-hangszíneken megszólaló, árnyalt jellemző talentumú két művésztől) időnként lehet egyszerű illusztráció a Harsányi Zsolt és Paulinyi Béla nyomán a szövegkönyvet készítő Fábri Péter ügyesen húzott-dúsított mondókájához, a legtöbbször csengőn rímes sorokhoz. A daljáték legkedveltebb szemelvényeit, áriáit és kettőseit Szegedi Csaba (Háry János) és Megyesi Schwartz Lúcia (Örzse) betétként énekli, választékos egyszerűséggel.
|
Gábor Géza, Megyesi Schwartz Lúcia és Szegedi Csaba |
A közönség aktivizálásához a zenei vezető Oberfrank Péter célirányos pedagógiájára is szükség volt (a zenei anyag sokrétű, Farkas Rózsa cimbalmon történt közreműködése ugyanúgy nélkülözhetetlen, mint a Ferencsik János dirigálta hangfelvétel-részletek). Orosz Klaudia látvány- és bábtervező bábjai a lego-emberkék ízesüléseire is emlékeztető, mozgatókereszttel ellátott marionett-figurák. A fejük nem egy esetben olyan nyújtott, hogy az alak egyharmadát kiteszi. Az arcok groteszkül festettek, érzelmileg passzívak (hogy bármely szituációba beleilljenek és ?gazdájuktól? nyerjenek változó egyéniséget). Leginkább csodálkozóak a kis ábrázatok. A legyőzhetetlen vitéz és hűséges szerelmes Háry kunkori bajusza Garay Jánosnak is tetszene, akárcsak a kétfejű sas kígyó hosszúságúra kitekergő két nyaka, amint a ?pipikék? az eledelt csipegetik. A kicsinyke Napóleonból toronynak beillő hatalmas vezért lehet csinálni: mintha filozófiája is lenne a kicsi?nagy ellentétezésnek.
|
Szívós Károly |
Novák János csöndes intésére parányi líraisággal hintve, a humorral csínján bánva, kifogyhatatlan mesefaként jut elejétől a végéig a (szín)ház körüli teendőkben fáradhatatlanul serénykedő Török Ágnes és az igazgatói-kikiáltói funkciót ellátó Szívós Károly. A beavató előadás lényege a közös játék. Szegedi Csaba egyszer bravúrosan kitart egy hangot, közben gesztussal jelzi: énekeljetek velem ? s amikor dalolássá próbál összeállni a zsongás, még rá is erősít a hangra. Kedves, szívhez szóló, néha egy kissé elvékonyodó produkció készült a Kolibriben. Köszönet érte. Az osztrák?burkus határon szolgálatot teljesítő, a cár atyuskát félő silbak nyelvén szólva: szpaszíba.