Thielemann: Tisztelni kell a bayreuthi Festspielhaust

Zene

 

(MTI) - A karmester, az intendánsok - Eva Wagner-Pasquier és Katharina Wagner - zenei tanácsadója szerint a Festspielhaus terme olyan, mintha élne. Megbosszulja, ha egy rendező nem kellő tisztelettel bánik vele, nem veszi figyelembe milyen előadást kíván érzékeny és páratlanul gondosan kifejlesztett akusztikája.
 

"Lenyűgöző és sérthetetlen hely, amelynek tradícióját mindenképp meg kell őrizni" - hangsúlyozta. Ezzel közvetve utalt a tavaly nagy felháborodást keltett Tannhäuser-rendezésre, Sebastian Baumgarten munkájára, amelyben egyebek között színes gázokat fejlesztő, sistergő készülékek álltak a színpadon.
 
A szerdán kezdődő fesztivál nyitóelőadását, A bolygó hollandit, az idei új produkciót Thielemann vezényli. Úgy vélte, a 31 éves holland rendező, Jan Philipp Gloger interpretációja elkerüli az "akusztikai balesteket", a próbákon kitűnően együttműködtek.
 
A német színházakban jelentős prózai előadásokban foglalkoztatott Gloger első operarendezése a Figaro házassága volt 2010-ben Augsburgban, ezt Händel Alcinája követte 2011-ben a drezdai Semperoperben, 2013-ban pedig Mozart Idomeneóját viszi színre a frankfurti operaházban.
 
Thielemann megtartotta az első zenekari főpróbát, ami után elragadtatással szól a Sentát megszemélyesítő Adrianne Pieczonka teljesítményéről. A Torontóban élő drámai szoprán fellépett már Budapesten is, 2000-ben a Budapest Kongresszusi Központban Johann Strauss Denevérjének Rosalindáját énekelte egy lemezfelvételt követő koncertszerű előadásban.
 
A karmester kifejtette, hogy A bolygó hollandi a legnehezebb zenei feladatok egyike, hiszen a korai Wagner-művek közül való, amelyet nem a Festspielhausba komponált a szerző, ezért problematikus megtalálni az ideális hangzást, mivel a megszokottnál mélyebb zenekari árok szinte egészen fedett.