Nem egészen bizonyos, hogy szerencsés volt a műsor első részének összeállítása. A bevezetőnek elhangzott, 1888 táján keletkezett Mahler szimfonikus költemény, a Totenfeier, (azaz gyakorlatilag a 2. szimfónia első tétele) önmagában megszólaltatva egyrészt túl sok, másrészt túl kevés. Sok, mert többet ígér, mint amit beváltani képes; kevés, mert kevesebbet teljesít az ígérvényekből. A zenekarnak mindenesetre remek bejátszásnak bizonyult, a csellók a bevezető recitativóban szenvedélyes retorikával deklamáltak, ahogy kell, és általában is: minden úgy szólt, ahogy manapság egy Mahler-interpretációban elvárható, azaz comme il faut, de ez nem okozott különösebb szellemi izgalmat.
A szünet után Mahler 4. szimfóniája következett, és hirtelen minden kifordult medriből. Az eddig is fegyelmezetten és ihletetten muzsikáló zenekar most megtelt élettel, költészettel, ihletettséggel, színek lobbantak, izgalom támadt. Dráma keletkezett itt, melyet végig kellett élnünk, szenvednünk. A hallgatónak Freud 1910-es Mahler-jellemzése juthatott eszébe: "a traumatikus gyerekkori élményei feleltek azért, hogy zenéje a legnemesebb helyeken, éppen azokon a pontokon, amelyeket a legmélyebb érzések ihlettek, sosem érhette el a vágyott tökélyt, mivel valamilyen közönséges dallam mindig közbelépett és mindent tönkresilányított." Fischer Iván a szimfónia előadásával talán magáévá tette azt a legkivált Theodor W. Adorno által képviselt teorémát, mely Mahler zenéjét a törés elve alapján magyarázta, a freudi jellemzéssel összecsengően. Eszerint Mahler a banalitás világának festésével és e világ megtörésével éppen a közönségességet kívánta meghaladni; zenéjében a mindennapiság éppen a túlhangsúlyozott alpáriság révén jut el önmaga megváltásához. Vagyis: Mahler mondhatni a banalitás ördögével kívánta elűzni a giccs ördögét. Fischer felfogásában így aztán minden sokkal pregnánsabb volt, mint megszoktuk: a ländler háromnegyedes lejtése a második tételben minden pillanatban azzal fenyegetett, hogy egy Bécs környéki zöldvendéglő alapritmusává válik, ugyanakkor nem messze a haláltánc dobogásától; a vastagon felrakott zenekari színek harsányan üvöltöttek az arcunkba, mégis minden hang a fölényes irónia jegyében állt: Paraszt Brueghel ecsetjét a végtelenül kifinomult Paul Klee vezette itt. Ellenőrzött hisztéria volt ez, hogy aztán a harmadik tétel zsolozsmáló vonóskarában mégis eljussunk a csillagokig, a pőre szépségig, mely gyógyít és eltakar. Hogy mit? Talán a világ rettentő banalitását. "Nincs oly zene a földön, mely a miénkkel összevethető lenne" - énekelte Miah Persson a negyedik tételben. A 4. szimfónia előadását hallva a hallgató is hasonló érzésekkel hagyhatta el a koncerttermet.