Az Illés művészetté tette a beatzenét
Novák Péter, a produkció rendezője, az esemény sajtótájékoztatóján emlékeztetett: volt már hasonló, amikor az Illés ötvenedik születésnapját köszöntötték.
– És lesz is ilyen még, mert
az Illés-dalok túlmutatva szerzőjükön önálló életre keltek
– fogalmazott Novák Péter, megjegyezve: meghatározták a korszakot, amelyben születtek, s azóta több generáció életét.
– Egy identitás nélküli korban elsőként énekeltek magyarul, elsőként használtak a beat-rock-pop zenében népzenei motívumokat – fejtette ki a zenész, rendező, hangsúlyozva: ezek a dalok beemelték a könnyűzenét a kortárs művészetek közé.
– 1965 őszén az Egyetemi Színpadról jöttem egy Mensáros László-előadásról. A kapuban összefutottam Laux Józsival. Képzeld el, nyáron Tinivel megírtuk az első magyar nyelvű számokat. Mire Laux közölte: őrültség, meg fogtok bukni – elevenítette fel Szörényi Levente a kezdeteket, Novák Péter kérdésére, hogyan kezdődött Verőcemaroson, majd a rendező Bródy Jánostól érdeklődött: értette-e a közönség a szöveget?
– A Bosch klubban ’65 őszén eljátszottuk az Oh, mondd! című számot az angolszász, toplistás dalok között – emlékeztetett Bródy, hozzáfűzve: a szünetben kérdezték, hogy tetszett, mire a közönség nagy szemekkel nézett, mert nem hallották a szöveget.
– Hozzá kell tegyem, akkoriban egyetlen erősítőből szólt Levente éneke és gitárja – folytatta a szövegíró, Szörényi Levente pedig azon nyomban illusztrálta, mit hallhatott a korabeli közönség.
Kötelező a torzított gitár
– Egyik első lemezgyári felvételünkkor, amikor mindössze négy sáv állt rendelkezésre, tehát egyszerre kellett feljátszani a zenekari alapot a stúdióban, beálltunk, s jelentettük, mehet a felvétel. A zenei rendező döbbenten nézett ránk: Gyerekek, ti nem halljátok, hogy ez a gitár torz? – mesélte Bródy János, akinek történetét Levente kiegészítette: – Szabolcs és Radányi Endre órákon keresztül berhelték az erősítőt, hogy túlvezéreljék, közben Juhász István zenei rendező a büfében volt, s mikor visszajött, akkor hangzott el: „Gyerekek, ti nem halljátok, hogy ez torz?”
Levente, a húrtépő
– 1964-ben ismerkedtem össze Illés Lajossal. Egy gyermekkori barátommal a Gogol utcán sétáltunk a Duna-part felé, Iván mutatta: nézd, ott az Illés Lajos, bemutassalak? Odalépett és azt mondta: szevasz Lajos, te nem ismersz engem, bemutatom neked Szörényi Leventét. Kitűnően gitározik és énekel. Lajos megkérdezte: öcsi, miket játszol? – idézte fel az esetet Szörényi Levente, akit, miután elsorolta, mi mindent tud, Illés Lajos elhívott a Bercsényi Klubba. Első alkalommal Leventének nem sikerült bejutnia.
– Legközelebb Lajos megjegyezte: múltkor nem jöttél el.
Mondtam, szóljon a gyereknek a kapuban, hogy egy alacsony, szemüveges, vörös hajú srácot engedjen be – folytatta Levente a történetet, amelyben – a legenda szerint – akkorát szólózott, hogy letépte Bródy János gitárhúrjait.
– A vékony három húrt – bólogatott Bródy.
– Az igaz – ismerte el Szörényi Levente.
Örökzöldek mai hangzásban
Novák Péter a jelen lévő együttesek tagjait, akik januárban színpadra lépnek a legendás dalokkal, faggatta, hogyan találkoztak az Illés zenekarral.
– Alapvető élményem: az Illés zenekar mindig van, édesapám kedvence, nélkülük nincs ez a műfaj – így Buda Áron az Esti Kornélból.
– Anyukám bakelitjei közül kitúrtam az Illés szekerén című lemezt, ami azonnal megfogott – mondta Füstös Bálint, a Margaret Island gitárosa.
– Ősélményem egy Dani nevű Illés-rajongó fiú, aki koncertfelvételeket mutatott. Azonnal beszívott ez a világ – vallotta be Tarján Zsófia, a Honeybeast frontembere.
Édesanyám Ghánában két lánya magyarságát Illés-dalokkal is erősítette – fogalmazott Sena Dagadu, az Ire Maffia énekese.
– Nem lennék rockzenész, ha nincs az Illés. Aput Illésék fertőzték meg, így lett belőle basszusgitáros-énekes – fogalmazott Köteles Leander, a Leander Kills énekes-basszusgitárosa.
– Gyerekkori barátnőm apukája hatalmas lemezgyűjtő, ő mutatott először Illést – emlékezett a Blahalouisiana énekesnője, Schoblocher Barbara.
Külföldön nőttem fel, ezért tizennyolc évesen a turnébuszban hallottam először Illést – mondta el Fekete Giorgio András, a Carson Coma énekes-gitárosa.
– Nagyapám (Agócs Gergely édesapja – a szerk.) kedvenc zenekara az Illés – árulta el az Aurevoir. frontembere, gitárosa, Agócs Márton.
– Ha anyukámmal autózom, semmi zene nem szól, apukámnál a Rock Rádió, itt hallottam először a Ne gondold-ot – osztotta meg a jelenlévőkkel Tóth Mátyás, a Street Sixteen dobosa.
Fotó: Csákvári Zsigmond / Kultúra.hu