Lecsó és káposzta, szegénység és bőség, légből kapott legendák ürgéről és varjúról. A neves kulináris szakértőt a cigány gasztronómia kettősségéről, az egyszerű, de ízes ételekről és a sztereotípiákról is kérdeztük.

Mautner Zsófia MTI.jpg
Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

A magát főzőnőnek hívó Mautner Zsófit minden érdekli, ami gasztrokultúra; ha magyarországi vonatkozásai is vannak, akkor pedig még inkább. A roma konyhát is régóta kutatja, és ezt egyáltalán nem tartja egyszerű feladatnak, mivel a témában igen kevés írott anyag áll rendelkezésre: a hagyományok és a receptek leginkább anyáról leányra szállnak. De azért vannak már változások. Az elsők között a Romani Gastro párosát, Budai Zsanettet és Tonté Barbarát említi, akik ételbloggal  kezdték, majd szakácskönyvet is megjelentettek, amelyben cigány fogásokat mutatnak be; gyakran megújított, „újragondolt” formában.

Velük a Masinamesék című videósorozatban (a masina a sparhelt cigány neve – a szerk.) is lehet találkozni. Zsófival együtt öt családnál főztek hagyományosnak számító cigány ételeket: tiszai halfasírtot, szomolyai babos tésztát, szabolcsi bokolyit (kenyérféle – a szerk.), baranyai káposztás lecsót és lecsós oldalaspörköltet.

A sorozatban bemutatott ételek a cigány konyha színességére és változatosságára világítanak rá:

„A roma gasztronómiáról beszélni azért kihívás, mert a felhasznált alapanyagok tekintetében a cigányságon belül is nagy különbségek vannak. A vízparton élők sok halételt esznek, erdő mellett viszont inkább gombás ételek kerülnek az asztalra. Az sem mindegy, hogy ki milyen családból származik: egy zenész, aki éttermekben játszik, különleges, kifinomultabb ételekkel is megismerkedhet. Teljesen más a helyzet egy falusi, szegény roma konyhán, ahol óriási családot kell kevés pénzből jóllakatni.”

Ezért nehéz általánosságokat megállapítani, de az biztos, hogy a romáknak nagyon fontos, a családi és közösségi összetartást erősítő alkalom a közös étkezés. A tűzhelynél hagyományosan a nők állnak, akik az ételek révén mutatják ki a szeretetüket. Jellemzően ízesen, bő fűszerezéssel, csípősen főznek. A lecsó mellett a káposzta is sokszor felbukkan az ételeikben; töltött káposzta vagy káposztás tyúk nélkül nem igazi az ünnep. Az olcsóbb baromfin és a zsírosabb disznóhúson túl gyakran használnak belsőségeket is.

Amikor arról kérdezem Zsófit, hogy a cigány konyhának vannak-e olyan alapanyagai, amiket mi egyáltalán nem ismerünk, nem használunk, eloszlatja a tévhiteket:

„Legendákat hallottam arról, hogy akár ürgét, varjút vagy sünt is esznek, de én nem találkoztam ilyesmivel. A tyúkbelet viszont nagyon nagy becsben tartják: megtisztítva, kis darabokra vágva, pörköltösen készítik el. Az első cigány étteremben, a békési Kirában igen érdekes ételt, kacsás házi tépett tésztát ettem. Ehhez a kacsanyakból szaftos ragut készítettek, majd a csontról lecsipkedték a húst, és összeforgatták házi tésztával. A máshol alig használt, olcsó húsból is fantasztikus ételt varázsoltak.”

Ami régebben kényszer volt – hogy kevésből kell sokat kihozni –, azt ma már tudatos főzésnek hívnánk. A cigány konyha pazarlásmentes: semmit nem dobnak ki, ami még felhasználható. A gyakori szűkölködés kreativitásra ösztönzi a háziasszonyokat, ezért például még a bab főzőlevét sem öntik ki, hanem rántással egyszerű, házias levest készítenek belőle.

Ez a kreativitás a legalapvetőbb élelmiszerre, a kenyérre vonatkozóan is megjelenik: az élesztő vagy kovász nélkül készült lepénykenyeret is sokféle módon készítik el, és különböző nevei vannak. A bodagot, vakarót, punyát, cigány pizzát vagy a már említett bokolyit a legjobb frissen fogyasztani. Az egyszerűségében is nagyszerű étel az ország legkisebb étterme, a csopaki Resti by Laurel séfjeit is megihlette, ezért folyamatosan az étlapon tartják.

Zsófi kifejezetten örül annak, hogy a cigány fogások lassan beszivárognak a köztudatba, sőt akár a kifinomult gasztronómiába is:

„Bernát József séffel készítettünk már olyan roma vacsorát, amelyhez fine diningosra szabtuk a hagyományos, nehéz cigány ételeket. Szintén nagy hatással volt rám, amikor a világhíres holland Marije Vogelzang gasztrodizájner-ételművésszel, valamint tíz cigány asszonnyal az A38 Hajón négyszáz főt etettünk meg különleges, színházi performansz keretében, így hozva közelebb a roma konyhát a közönséghez.”

Két olyan cigány étel van, amelyet Zsófi a mindennapokban is sokszor elkészít: az egyik a lecsós galuska, a másik pedig a bódvalenkei cigány túró, egyszer ugyanis szerveztek egy olyan nonprofit projektet, amelynek során cigány asszonyok főztek neki, és ott ilyet is készítettek. A zöldséges, friss túrókrémen azonban Mautner Zsófi-san változtatott, így tavaszias kence lett belőle, amit a legjobb kenyérrel vagy bodaggal fogyasztani. 

Zöldséges túrókrém (a bódvalenkei cigány túró alapján)

Hozzávalók (4–6 adag):
25 dkg juhtúró
25 dkg tehéntúró
Négy evőkanál olívaolaj
Két keménytojás apróra kockázva
Két dl tejföl
Egy zöldpaprika apró kockákra vágva
Egy lila hagyma (vagy újhagyma) apróra kockázva
Egy paradicsom apróra kockázva
Só, bors
Kapor, snidling

Az összes alapanyagot összekeverjük, majd a krémet legalább fél órára behűtjük. Kenyérre kenve vagy kenceként kínáljuk, sőt az eredeti recept azt írja, hogy főtt tésztára szórva is fogyasztható.

(A recept forrása Mautner Zsófi Chili és vanília blogja.)