A multimédiás, több érzékre ható, a színeket középpontba helyező összművészeti alkotás az absztrakt festészet hagyományain túl a kortárs élményvilágra, így a technoszubkultúra, a digitális képalkotás tapasztalataira épül. A multiszenzorális projekt vizuális, akusztikus és interaktív tartalmai a fény- és színtartomány, a tárgy- és fénymozgás, a hang, a fényfrekvencia és légáramlás együttes hatásában bontakoznak ki.
Festészeti és szobrászati elemeket kombináló képtárgyaiban és multimediális installációiban olyan hipnotikus térdinamika jön létre, amely a nézőt a való világ nyerseségéből egy fluid, szédítő színmezőbe szippantja be.
Fabényi Julia, a biennálé nemzeti biztosa a kiállítás megnyitóján kihangsúlyozta, hogy a művész alapkoncepciója a vizuális élményt hanggal, mozgással és a legkülönfélébb képi technikákkal ötvözi, a látogató számára különleges, új szintet jelentő élményt kínál: egyszerre meglepő, a komfortzónából kizökkentő, hiszen a pavilon összes tere megmozdul és szervesen integrálódik a művész érzéki univerzumába.
A kulturális tárca helyettes államtitkára, Vincze Máté megnyitójában elmondta, hogy Nemes Márton művészete remekül illeszkedik az idei biennálé fókuszgondolatához, a Foreigners Everywhere, azaz idegenek mindenütt tematikájához, hiszen a művészete is a határok átlépéséről, azok kitágításáról szól: ha pedig mindannyian idegenek vagyunk valahol, akkor tulajdonképpen egyikünk sem idegen, az idegenek közössége is egy közösség. A kiállítás számára egyaránt idézi a technó szubkultúrák mellett a különféle népek, népcsoportok ősi zenei világát, többek között a magyar sámándobok ritmikáját.
Ez a pozíció – a középen állás – egyszerre hordoz fizikai, ontológiai, ugyanakkor szimbolikus jelentést is. A kiállítás kurátora, Kopeczky Róna arra hívta fel a figyelmet, hogy a projekt egy szélsőségesen polarizált, árnyalatokat nélkülöző vagy teljes mértékben kizáró társadalmi jelenségek által jellemzett korban emberségre, nyitottságra, toleranciára biztató humanista üzenetet kíván közvetíteni.
A 60. Velencei Képzőművészeti Biennálé április 20. és november 24. között látogatható. A magyar pavilon kiállítását hagyományosan decemberben, kibővített formában a Ludwig Múzeum Budapesten a hazai közönség számára is bemutatja.
Fotók: Bíró Dávid és Bilák Krisztina