Mindent még Miley Cyrus sem kaphat meg
Az amerikai énekesnő mentális hullámvasútját dokumentáló Something Beautiful a harminckét éves Cyrus eddigi legnagyobb kreatív kockázatot vállaló albuma, art rockos prelúdiummal és két kísérleti közjátékkal. Valószínű, hogy ez az a lemez, amelyet az egykori Disney-sztár mindig is el akart készíteni.
Every Girl You’ve Ever Loved című dalában a szupermodell Naomi Campbell – mintha egy képzeletbeli divatbemutató fináléjában a divattervezőnek tapsolna – egy spoken word közjátékkal Miley Cyrust ünnepli. Azt mondja: Tökéletes az illata, perfekt a franciája, és ha egész éjjel táncol, akkor sem izzad meg. Nem rossz, de vajon mindez elég ahhoz, hogy valaki fenntartsa a globális sztár státuszát? Nem. Ehhez például folyamatosan meg kell újulni. A Something Beautiful ennek a kísérlete. Mi lehetett a terv? Miley Cyrus mert nagyot álmodni. Készüljenek listás dalok, de a végeredmény egy concept album legyen. Viszont az is biztos, hogy a Something Beautiful a 2019-es art popos EP-jénél, a She Is Comingnál nagyságrendekkel izgalmasabb.
Ehhez képest az új album első kislemeze, az End Of The World semmi mást nem akar, csak egy újabb slágerlistás sikert. A dal erősen szexualizált klipjének – amely a lemezhez készült film része – nincs más célja, csak az, hogy kiterjessze Miley Cyrus erotikus auráját. Maga az album az önimádat orgiája. A kilencvenes évek szexualitását idézi, amikor az érzékiség a nők lázadása volt, de nem a férfiak ellen, hanem velük együtt. Amikor showgirl dívák az érzékiségükkel akarták megmutatni a hatalmukat a másik nem felett.
Jacob Bixenman és Brendan Walter társrendezésében Cyrus az albumhoz egy tizenhárom dalából készült ötvenöt perces videóklipfüzért is társított, melyben a művésznő mindenre elszánt vadként sétál a popkultúra díszletei között. Miley Cyrus egész életét a nyilvánosság előtt élte, és őt is fenyegette a hollywoodi kölyöksztárszindróma, a Disney-sztárok átka, a tönkrement családi élet, a különböző függőségek, de végül egyenesbe tudta kormányozni az életét.
Az album különböző jól detektálható motívumok sorozata, a már említett End Of The Worldben ott a Dancing Queen zongoramotívuma, Cyrus ügyesen egyensúlyoz Cher diszkódívás korszaka és a Fleetwood Mac vallomásos folkja között, de az Every Girl You’ve Ever Lovedban Lady Gagát sem nehéz felfedezni. Ja, és az Easy Lover olyan, mintha a Rufus and Chaka Khan Ain't Nobodyját Bruno Mars dolgozta volna át. Ugyanakkor hiába az izgalmas produceri kollaborációk, az album slágerpotenciálja szerény maradt.
Számos kisebb kaliberű sláger ugyan található az albumon, de olyan mindent vivő dal, mint amilyen a 2023-ban az év dalának választott, Grammy-díjas Flowers volt, nincs a lemezen. Az egykori Disney-lány narratíváját megváltoztatni szándékozó gesztus, tudniillik hogy Cyrus elkészíti a Pink Floyd The Walljához hasonlatos concept popalbumát, hogy a zene segítségével gyógyítsa meg a beteg világot, heroikus kudarc lett.
– mondta Cyrus tavaly ősszel a Harper’s Bazaarnak. A csillogás, az elegáns ruhák és a dalok rendben is lennének, az album kellemes és a maga nemében igényes vállalkozás, a végeredmény mégis inkább zavaros lett.
A szívszorító souldallamok és Donna Summer glamdiszkói között itt kísért a Tangerine Dream retróelektronikája, a spagettiwestern és Laurie Anderson spoken world világa is. Cyrus arról énekel az Easy Loverben, hogy megkapta a szerelmet, amire mindig is szüksége volt. Mindent azonban még az a sztár sem kaphat meg, akinek lábai előtt hever a TikTok-generáció.