Mundruczó Kornél-Bíró Yvette: Nehéz Istennek lenni

Egyéb

Megfigyelő, résztvevő, aktivitás, passzivitás
 
 
Mundruczó Kornél-Bíró Yvette
NEHÉZ ISTENNEK LENNI/HARD TO BE A GOD
Színház
MAGYARORSZÁGI PREMIER!
 
2011. május 26. (Cs) 20.00
2011. május 27-28. és május 30. (P-Szo és H) 22.00
2011. május 31. (K) 18.00 és 22.00
2011. június 1. (Sz) 19.00
2011. június 2. (Cs) 18.00 és 22.00
2011. június 4. (Szo) 22.00
 
Külső helyszínen: Budapest, X. Gyömrői út 156.
 
A Trafó elől az előadás kezdete előtt 45 perccel busz indul az előadás helyszínére.
A buszra csak az előre megváltott kombinált jegy érvényes!
Részletek a Trafó honlapján:
 
 
 
Két kamion áll az út szélén. Árut cserélnek: három fiatal nőt. Egy nagyszabású terv készül, ha sikerül, másnapra minden megváltozik. A leleplezés kulcsa a fiú, akit eddig elrejtettek a világ szeme elől. Nem hibázhatnak, ezért a raktér falai között új törvények születnek. Aki nem engedelmeskedik, nem térhet haza.  Azonban közöttük van egy idegen, aki bármikor közbeavatkozhatna, mégsem teszi meg - parancsot kapott rá. Mint az Isten, megteremtve a világot, némán szemléli teremtményeit. Egy ideig. De meddig lehet csupán megfigyelőnek maradni?
 
A brüsszeli KunstenFestivalDesArts-on tartott tavaly májusi bemutató után 2010 júniusában a lisszaboni Alkantara, aztán pedig többek között az esseni Theater der Welt 2010 fesztiválokon vendégszerepelt Mundruczó Kornél legfrissebb színházi rendezése, a Nehéz istennek lenni. Az előadás 2011 májusában végre Budapestre érkezik!
 
?Mundruczó isteni szerepbe kényszeríti közönségét: a nézők passzívan szemlélik a közvetlenül előttük zajló, egyre durvább eseményeket. (...) A színház élőképei és a vetítővásznon látott borzalmak kombinációja sokkolóan hat. Leginkább azért, mert szembesít minket azzal a ténnyel, hogy a kinti realitás valójában sokkal kegyetlenebb ennél.? (cobra.be ? Belgium)
 
?Lemeztelenítés, kínzás, lelki terror és gyilkosság ? az előadásban Mundruczó Kornél kegyetlenül szembesíti nézőit az erőszakkal. (...) A színpadon ugyan nem folyik igazi vér, mégis fájó nézni ezt a valóságshow-t. (...) Az elvágyódás érzelmes pillanatai a zenés betétekben jelennek meg, amikor a színészek a kamionban található minden lehetséges eszközön zenélni kezdenek, legyen az szemetes, vasaló vagy akár varrógép.? (nachkritik.de ? Németország)
 
?Lélegzetelállító, kelet-európai hardcore-reality színház.? (Der Standard ? Németország)
 
?Feneketlen mélység, amelyben gátlások nélkül kínoznak embereket. Mindez két kamionon történik, emberkereskedelemről beszélünk. A nők egy jobb jövő reményében utaznak Nyugat-Európába, ám ott csak kihasználják őket, már-már rabszolgaként élnek, amíg végül jogaiktól teljesen megfosztva szadista megalázás szenvedő alanyaivá nem válnak.? (Recklingh?user Zeitung ? Németország)
 
?Ijesztően közeli Mundruczó Kornél Nehéz istennek lenni című rendezése, amelyben fantasztikus színészek lépik át a valóság és a látszat közti határvonalat.? (Süddeutsche Zeitung ? Németország)
 
 ?Ezt az előadást, mindenképpen látni kell. Erőteljes kép egy borzalmas világról, amelyet Munduczó és csapata úgy mutat meg, hogy az ember minden fenntartása ellenére ott marad és végignézi. A félelem, a manipuláció, a függés, a remény, a szerencsétlenség, a közönyösség és a butaság sokkolóan, helyenként egyenesen irritálóan hat, de minden pillanatában autentikus (...). Mindezt ráadásul remek színészek előadásában láthatjuk.? (Volkskrant ? Hollandia)
 
?A végén azért megérkezik isten katonája, hogy Dosztojevszkij módjára bűnhődéssel váltsa meg a bűnt. Mundruczó tehetsége részben abban áll, hogy van mersze megmutatni egy olyan történetet, amely nem akar hihetőnek látszani (?) mégis alaposan felrázza az embert. Felesleges azt feszegetni, mennyiben van az erőszak ilyen mértékének létjogosultsága a színpadon, hacsak nem azt akarjuk kiemelni, hogyan remekelnek a színészek, akik szintén ?még a valóságnál is valóságosabbak? (...). A gumiabroncsokkal megpakolt teherszállító kamionok szélsőségesen realista díszletében Mundruczó kényelmetlen metaforája végeredményben mintha éppen annak a háttérnek a visszáját akarná megmutatni, amit oly gyakran próbálunk nagyvonalúan zárójelek közé rejteni.? (Le Mouvement ? Franciaország)
 
 
Videó-részletek az előadásból, videóinterjúk:
 
Az Origo beszámolója az előadás előkészületeiről és brüsszeli bemutatójáról:
 
Nagyinterjú Mundruczó Kornéllal 2010 tavaszán:
 
 
Rendező: MUNDRUCZÓ Kornél
 
Szereposztás
Váradi Annamária: LÁNG Annamária
Andrea: WÉBER Kata
Zita: KISS Diána Magdolna
Emőke: TÓTH Orsi
dr. Varjassy Károly: RÁBA Roland
Attila: BÁNKI Gergely
Omar: KATONA László
János: DERZSI János
Varjassy Rudolf: SZEMENYEI János
Doktor: NAGY Zsolt
 
Díszlet, jelmez: ÁGH Márton
Dramaturg: ZABEZSINSZKIJ Éva
Zene: SZEMENYEI János
Rendezőasszisztens: LENGYEL Balázs
 
Produkciós vezető: BÜKI Dóra
Műszaki vezető, világítás: ÉLTETŐ András
Hang és videó: BELÉNYESI Zoltán
Kellék: NAGY Gergely
 
Társproducerek:
Alkantara Festival, Lisszabon, Portugália; Baltoscandal, Rakvere, Észtország; Culturgest, Lisszabon, Portugália; KunstenFestivalDesArts, Brüsszel, Belgium; Rotterdamse Schouwburg, Hollandia; Theater der Welt 2010, Essen, Németország; Théâtre National de Bordeaux, Franciaország, Trafó Kortárs Művészetek Háza, Budapest