Nagy baj lesz, ha előbb tanul meg „kütyüzni”, mint beszélni a gyerek

Tudomány

A koronavírus-járvány idején a kisgyerekek körében is sokszor korlátlanná vált „kütyühasználat” következtében teljes generációk nőhetnek fel a nyelvi képesség csökkenésével, a beszédértés zavaraival küzdve – figyelmeztetnek az ELTE kutatói legújabb vizsgálatuk alapján.

Tablets and cell phones and infants. A baby plays with a tablet. Port-Vendres, 2022-08-29. Photograph by Aline Morcillo / Hans Lucas.
Tablettes et telephones portables et enfant en bas age. Un bebe joue avec une tablette. Port-Vendres, le 2022-08-29. Photographie par Aline Morcillo / Hans Lucas.
Aline Morcillo / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP
Ne add a kezébe, amíg ilyen kicsi! Fotó: Aline Morcillo / Hans Lucas via AFP

Aggasztó jelenségekkel szembesültek magyar kutatók, akik a kisgyerekek digitáliseszköz-használatát vizsgálták a koronavírus-pandémia időszakában, a járványügyi intézkedések alatt és után. A szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy

teljes generációk nőhetnek fel a nyelvi képességek csökkenésével, a beszédértés zavaraival küzdve, ami kihathat a jövő társadalmának egészére.

A háttérben a sokszor korlátlan „kütyühasználat”, a kisgyerekeket érő, minden mást felülíró vizuális ingerek állnak – olvasható a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) keddi közleményében.

Az MTA 2021 júniusában hirdette meg a poszt-Covid-jelenségek kutatására irányuló pályázatát, amelynek célja olyan (alap)kutatások támogatása volt, melyek a koronavírus okozta poszt-Covid-jelenségek miatt fellépő egészségügyi, társadalmi, kulturális és egyéb problémák feltárására és megoldására keresnek válaszokat. Az ELTE kutatói a pályázat keretében az óvodáskorúak digitáliseszköz-használatát vizsgálják, és azt, hogyan változott a gyerekek társas készségeinek fejlődése a koronavírus-világjárvány következtében. A kutatás eredményeiről a Magyar Tudomány Ünnepén számoltak be.

Az okoseszközök butító hatásai

A kutatók szerint elég sokat lehet tudni a járvány iskolásokra és felnőttekre gyakorolt hatásairól, ám a legérzékenyebb fejlődési szakaszban lévő óvodáskorúakra tett hatások viszonylag rejtve maradtak. Egyebek mellett azt vizsgálták, milyen volt a gyerekek szabadidős okostelefon- és tablethasználata a veszélyhelyzet kihirdetését követően (amikor korlátozások voltak), illetve egy olyan szakaszban, amikor nem voltak szigorú korlátozások érvényben, és igyekeztek megragadni, milyen változások történtek a köznevelést is érintő karanténintézkedések miatt. Az ELTE kutatói egyértelműen azt találták, hogy az óvodások a korlátozások alatt többet néztek tévét, többet használtak tabletet és okostelefont: elsősorban mesefilmeket és videókat fogyasztottak.

„A célunk, hogy nézzünk szembe azzal, mi történik velünk. Nekünk kutatóként ez az egyik legfontosabb feladatunk: hogy a valóságot feltárva lehetővé tegyük minden érintett számára a társadalmi szerepének megfelelő következtetések levonását szülőként, oktatási szakemberként, pedagógusként vagy gyermekpszichológusként. Ehhez pedig megbízható adatok kellenek, úgyhogy ezen dolgozunk nagyon keményen” – mondta Pogány Ákos, az ELTE Etológia Tanszékének adjunktusa az Alfa Generáció Laborban folyó, MTA által támogatott kutatás részleteiről beszámolva.

A kutató szerint az a legnyugtalanítóbb, hogy „hihetetlen sebességgel zajlik a digitális térhódítás”, sokszor már bölcsődéskorban „kütyüznek” a gyerekek. Az óvodai szűréseket végző logopédusok egybehangzó véleménye az, hogy az elmúlt két-három évben drasztikusan elkezdett romlani a gyerekek nyelvi teljesítménye.

A mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az öt vagy akár a három évvel ezelőtti óvodások

– mondta Pogány Ákos, aki szerint az okoseszközök által kínált vizuális inger áll a jelenség hátterében. Rengeteg kisgyerek szinte már azelőtt elkezd „kütyüzni”, hogy elsajátítaná a nyelvet. Ez pedig azért nagy baj, mert a kisgyermekkor első pár éve olyan speciális időszak, amikor a gyerek az anyanyelvét passzívan tanulja, hallás után, akusztikai információkra kihegyezve. A technikai eszközök használata ezt a passzív akusztikus csatornát zárja be, mert jóval érdekesebb vizuális ingereket kínál.

Virtuális autizmus

„Ha nincs nyelv, nincs kommunikáció. Nem tudunk olyan területet mondani a gyerekek fejlődésében, amelyhez ne lenne szükség arra, hogy kommunikáljon, hogy értse a nyelvet. A szakemberek virtuális autizmusként szoktak hivatkozni a túl korai vagy túl nagymértékű eszközhasználat következményeire. Gyakorlatilag olyan viselkedést, tüneteket látnak ezeken a gyerekeken, amelyek az autizmussal diagnosztizált gyerekeknél szoktak megjelenni” – magyarázta a kutató.

A szakember szerint a szülők zöme nem tudja, nem érti, hogy amikor odaadja az okostelefont a babakocsiban ülő gyereknek, az miért káros. „Egy hatalmas kísérlet zajlik, amelynek az eredményét akkor fogjuk látni, amikor ezek a gyerek felnőnek, és megpróbálnak majd normális kapcsolatokat kialakítani, családot alapítani vagy csak egyáltalán érvényesülni az életben” – figyelmeztetett Pogány Ákos, aki úgy véli, hogy ijesztő képet fest elénk a digitális fejlődésnek ez az oldala:

„El tudunk képzelni egy olyan társadalmat, amelyben ilyen, valódi kommunikációra képtelen gyerekek éldegélnek egymás mellett elszigetelten?

Szerintem az óvatosság senkinek sem árthat, és mi, kutatók mindent megteszünk azért, hogy felzárkózzunk a jelenség következményeinek megértésével.”

Az idei Magyar Tudomány Ünnepe központi programjai közt rendezték meg a Poszt-Covid-jelenségek kutatása című szimpóziumot. A szimpózium egésze, így Pogány Ákos A járvány rövid és hosszú távú hatásai óvodáskorú gyerekek digitáliseszköz-használatára és szociokognitív fejlődésére című előadása is visszanézhető az MTA YouTube-csatornáján.