Az Art Newspaper arról ír, hogy a katasztrofális tűzvész vélhetően a legköltségesebb erdőtűz lesz a biztosítók számára. A múlt hónapban Los Angelesben és környékén több mint 40 ezer hektáron pusztítottak tüzek – legalább 28 ember halálát okozva. A tűzvészben több mint 15 ezer épület vált porrá vagy sérült meg jelentősen. A biztosítókat és a művészeti világban élőket is elgondolkodtatta, miként számolják össze a pénzügyi és kulturális veszteségeiket.
A tűzben elpusztult többek közt a 20. század legendás osztrák-amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg hagyatékának egy része. Noha egyetlen eredeti kézirat sem veszett el – azok többségét osztrák múzeumokban őrzik –, a Belmont Music Publishing tulajdonában lévő gyűjtemény volt az amerikai zenekarok és zenészek bejáratott kottakölcsönző helye. Más Schönberg-emléktárgyak is megsemmisültek, köztük fényképek, levelek és plakátok – számolt be róla a BBC.
„Egy olyan cég számára, amely kizárólag Schönberg munkáira összpontosít, ez a veszteség nem csupán a tulajdon fizikai megsemmisülését jelenti, hanem komoly kulturális csapást is jelent” – fogalmazott a zeneszerző fia. A gyűjteményt létfontosságúnak nevezte azoknak a zenészeknek, akik apja alkotásainak gondosan összeállított kiadásaira támaszkodnak. Most abban bízik, hogy hamarosan digitálisan hozzáférhető kottákkal szolgálhatja ki a muzsikusok igényeit.
Közben a térségben a biztosítási szakértők és képzőművészeti szakemberek elkezdték a művészeti gyűjteményekben esett károk felmérését. A képzőművészeti biztosítási szakértők szerint korai lenne számszerűsíteni a veszteségeket. Ám mivel Los Angeles az amerikai művészeti világ epicentruma, jelentős összegekről lesz szó.
Január közepén a Gallagher Re globális brókercég kiadott egy jelentést, amelyben 20-30 milliárd dollárra becsüli a biztosított veszteségeket, beleértve a drága személyes vagyontárgyakat, például a házakban őrzött festményeket, szobrokat és más műalkotásokat.
Az a riasztó felismerés, hogy egy éghajlati katasztrófa egy egész gyűjteményt tönkretehet, és olyan intézményeket fenyegethet, mint a Getty Center és a Getty Villa, jóval szigorúbb feltételekhez és költségesebb törlesztőrészletekhez vezethet a biztosítási piacokon, egy szakértő szerint azonban mindez nem lesz igazán drámai mértékű. Műgyűjtők ugyanakkor arra hívták fel a figyelmet, hogy ők is egyre kevésbé hajlandóak kockázatot vállalni a rendkívül drága műtárgyak megvásárlásával, hiszen az övezet láthatóan nem garantálja a biztonságot.
A Private Client Select biztosítás vezető alelnöke az Art Newspaper kérdésére azt írta: a jövőben a biztosítás megkötésekor figyelembe vehetik az építkezést, a tűzálló kő, a beton és a védett acél használatát, a környező épületek elemzését, valamint a tereprendezést és a víztestekhez való hozzáférést. Javasolja továbbá a művészeti tárhelyek és a Gettyhez hasonló múzeumok által használt csúcstechnológiás intézkedések megvalósítását, mint például az automatikus tűzvédelmi ajtók, ablakok és légkondicionáló rendszerek.