Négy magyar zenekar adhat koncertet Európa legfontosabb könnyűzenei, szakmai eseményén, a január 15. és 18. között Hollandiában zajló Eurosonic fesztiválon. Ráadásul 13 év után, a Harmed révén újra lehet magyar díjazott a Music Moves Europe Talent Awardson. A HOTS (Hungarian Oncoming Tunes) munkájáról Bali Dávid mesélt.

A három teljes évet maga mögött tudó HOTS exportiroda tevékenysége és tapasztalatai alapján kirajzolódik már, hogy milyen hazai produkciók lehetnek exportképesek?

A HOTS munkáját is finanszírozó NKA Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program éves szinten több mint százmillió forinttal támogatja a nemzetközi karrierre készülő produkciókat. Ez azt jelenti, hogy végre a könnyűzenében is működik egy kiegyensúlyozott támogatási rendszer, amiben minden műfaj képviselői megtalálhatják a helyüket. Évente nagyjából száz formáció körülbelül félezer külföldi koncert révén keresheti a saját közönségét és piacát. Általános megoldás vagy titkos recept a könnyűzenei exportra azonban továbbra sincs. Az viszont látszik, hogy proaktív munkával minden számottevő nemzetközi piac megnyílhat a magyar tehetségek előtt, ha azoknak olyan karaktere van, ami az adott ország kínálatában nincs meg. Jelenleg három ilyet látok a folklóron kívül. A mindig megújulni képes budapesti gitárzenei undergroundot, ami együtt vibrál a várossal, az elektronikuszenei producereinket, illetve a rock-metal színteret, ami úgy tűnik, természetesen jön a hazai huszonévesekből. Nem véletlen hogy 13 év után éppen egy metalzenekar, a Harmed révén van újra magyar jelölt a legfontosabb európai tehetséggondozó díjon, a Music Moves Europe Talent Awardson.

Mit érdemes tudni erről a díjról, illetve a jelöltek közé bekerült Harmed-ról?

A Music Moves Europe Talent Awards a feltörekvő európai tehetségek legrangosabb díja. Korábban European Border Breaker Awardsnak hívták, és Cannes-ban adták át az MTV jóvoltából. Magyar győztes utoljára a Heaven Street Seven volt 2007-ben. Az idei 16 jelölt között szereplő Harmed egy feltörekvő metalbanda, akik már az első EP-jüket is amerikai kiadónál adhatták ki. Eddig több mint 18 országban koncerteztek, dalaikkal felkerültek minden streamplatform legfontosabb hivatalos playlistjeire, illetve több nemzetközi fesztiválon is bemutatkozhattak már. Azt gondolom, ez a jelölés már önmagában is érték.

Nemcsak azért, mert ezzel Magyarország, a hazai könnyűzene is fókuszba kerül a nemzetközi szintéren, hanem mert jól mutatja: ha egy feltörekvő formáció megtalálja a hiteles önkifejezésmódját, akkor nincsenek határok. Január 17-én este, az Eurosonic programjában szereplő díjkiosztón szoríthatunk a Harmed-ért.

Ezen a jelölésen túl mik tekinthetők a tavalyi év legnagyobb eredményeinek a könnyűzenei export tekintetében?

Nemcsak izgalmas, de az eddigi legsűrűbb év áll mögöttünk. A Hangfoglaló Program révén tavaly 103 magyar zenekar 475 koncertet adott 38 országban. Emellett a HOTS-on keresztül további 30 magyar formáció három kontinens 18 országában 20 szakmai eseményen – úgynevezett showcase fesztiválokon –, 63 koncerten mutatkozhatott be, jellemzően zeneipari, szakmai közönség előtt. Nehéz mindent felsorolni, de a magam részéről nagyon büszke vagyok arra, hogy a The Qualitons lehetett az első magyar zenekar, akik szerepelhettek a világhírű, amerikai KEXP saját rádióműsorában egy élő felvétellel. Vagy arra, hogy az egyébként évekkel ezelőtt a Hangfoglaló Program induló előadói támogatottjaként feltűnt Mongooz and the Magnet Korea egyik legnagyobb fesztiváljára térhetett vissza tavaly. Ugyanígy öröm, hogy a barcelonai Primaverán már két magyar fellépő játszhatott, illetve a bécsi Waves Viennán és a szöuli Zandari Festán is Magyarország volt a fókuszország, ami ugyancsak több zenekarnak jelentett nemzetköz megmutatkozási lehetőséget. Ezek ráadásul nemcsak azért fontosak, mert az adott zenekar előtt nyitnak meg kapukat, hanem mert az egész magyar könnyűzenei export útját egyengetik.

Belau a Primaverán

A külföldi jelenlét támogatásán és szervezésén túl mivel tud a HOTS az exportképes zenekaroknak segíteni?

Egyértelmű feladatunknak tekintjük a nemzetközi jelenléthez nélkülözhetetlen tudás átadását, azaz az exportorientált edukációt. A saját nemzetközi dalszerzőtáborunk, a HOTS SongLab több mint 200 jelentkezéssel zárult tavaly. Ezen nemzetközi Grammy-díjas producerek fejezhették be olyan magyar szerzők, mint Dallos Bogi, Barabás Lőrinc vagy a feltörekvő Saya Noé dalait. A külföldi jelenléthez szükséges ismeretek megszerzésére fókuszált a tavalyi szigligeti OBL táborunk is, ahol ötven zenésszel foglalkoztak külföldi szakemberek. De 2019-ben a HOTS gondoskodhatott a Budapest Showcase Hub (BUSH) konferenciaprogramjáról is, hogy olyan nemzetközi tudást hozhassunk el a hazai piaci szereplőknek, amivel nemcsak az exportot, de a belső dinamikákat is inspirálhatjuk. És ha már az exportról beszélünk, fontosnak tartom megemlíteni azt az általunk szervezett és a Hangfoglaló Program által finanszírozott nemzetközi rádiókampányt, aminek köszönhetően például a Belau, a Platon Karataev vagy épp a Mongooz and the Magnet olyan rádióadók műsorába kerülhetett be folyamatosan, mint a KCRW, a Radio Eins vagy a RAI2.

SongLab

Ennek az interjúnak a megjelenése idején zajlik Hollandiában az Eurosonic, a legfontosabb nemzetközi, könnyűzenei showcase fesztivál. Kik képviselik Magyarországot?

Az Eurosonic minden évben a legfontosabb showcase fesztivál, ahol idén négy magyar zenekar léphet fel. A három koncertet adó The Devil’s Trade, a MMETA-ra jelölt Harmed, a tavalyi Nagy-Szín-Pad győztes The Bluebay Foxes, és a KEXP-t is megjárt The Qualitons játszik majd Groningenben. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a fesztivál minden napján lesz magyar program. Hónapok óta dolgozunk azon, hogy ezek a zenekarok sikerélménnyel és új kapcsolatokkal térhessenek haza, illetve, új kapuk nyíljanak meg a magyar könnyűzene előtt. Ha pedig esetleg Magyarország, a Harmed révén egy díjjal is hazatérhet az Eurosonicról, akkor talán azt mondhatjuk: jól indult ez az év.

Nyitókép: Bali Dávid