Magyarország az idei, hat hónapon át tartó világeseményen is saját, nemzeti pavilonnal képviselteti magát. A szervezők több mint 28 millió látogatóra számítanak a rendezvény 184 napja alatt, 80 százalékukat a világ legnagyobb küldőpiacaként számontartott kelet-ázsiai régióból várják. A magyar pavilon így valóban a nemzetközi figyelem középpontjába kerül, mely egyedülálló turisztikai és gazdaságfejlesztési lehetőségeket kínál hazánk számára – olvasható az Expo 2025 Magyarország Nonprofit Kft. az eseményről kiadott közleményében.
A magyar pavilon homlokzatán sorakozó, több mint 35 ezer egyenként felhelyezett textillamella nemcsak vizuális hatást kelt, hanem egyedülálló élményt is nyújt a látogatóknak. Zoboki Gábor Kossuth- és Ybl-díjas építész, az építészeti koncepciót megálmodó tervezőcsapat vezetője elmondta: „Az oszakai magyar pavilon egy belső utazásra hívja a látogatót. Élményük során megtapasztalhatják a magyar népzenén keresztül a két nép kultúrájának közös motívumait, természetközeliségét és lelkiségét. Az ötfokú hangsorral az emberiség legősibb egyetemes zenei kincsére utalunk – a pentatóniára.”
A magyar pavilon négy főbb helyszínnel várja a látogatókat: egy hazai termékekkel feltöltött ajándékbolttal, magyaros fogásokat kínáló étteremmel és borbárral, az immerzív népzenei előadást központi elemként megjelenítő kiállítási térrel, valamint a pavilon legfelsőbb szintjén közösségi területekkel, ahol tárgyalások, konferenciák és workshopok megtartására is lehetőség nyílik.
A pavilonban központi szerepet kap a magyar népzene, amely nemcsak hazánk kulturális örökségét erősíti, hanem a kiállítás különböző színpadaira szervezett kulturális és zenei programok révén is tovább népszerűsíti a magyar kultúrát a nemzetközi közönség számára.
Tavaly rekordot döntött Magyarország beutazóturizmusa: több mint 18 millió vendég 44 millió vendégéjszakát töltött el Magyarországon, a budapesti repülőtér éves forgalma meghaladta a 17,6 millió főt. A legfrissebb adatok tükrében úgy tűnik, hogy a turizmus újabb rekordév felé tart, különösen a Kelet-Ázsiából érkezők számát illetően.
Nagy Márton a magyar pavilont megnyitó sajtótájékoztatón kiemelte: „A magyar pavilon egyik célja a hazánk felfedezése iránti utazási vágy felkeltése. 2025 első negyedévében a teljes kelet-ázsiai vendégforgalom 40 százalékkal nőtt 2024 azonos időszakához képest, ezért is bízunk abban, hogy az Oszakai Világkiállításon való megjelenés érdemben járul hozzá a térségből érkező vendégforgalom további élénkítéséhez.”

Mindezzel párhuzamosan Magyarország kiemelt stratégiai partnereként jelenik meg Japán felé, a két ország között fennálló 156 éves diplomáciai, valamint kiváló gazdasági és politikai együttműködés alátámasztja az ország iránti befektetői kedv folyamatos növekedését. Magyarország idén új külképviseletet – konzulátust – nyit Oszakában.
A magyar jelenlétet erősíti az is, hogy Magyarország az elsők között szerezte meg a világkiállítási részvételhez szükséges létesítési engedélyeket, és a magyar pavilon szintén az elsők között készült el – mindössze egy év alatt. Ez a kivételes teljesítmény a magyar és japán kivitelező vállalkozók összehangolt, magas szintű szakmai munkájának eredménye, ami Magyarország országimázsára is pozitív hatást gyakorolhat, és vonzó perspektívát kínálhat mind befektetői, mind turisztikai szempontból.