oleanna_fekvo_kisebb.jpg

Szabó Kimmel Tamás és Hermányi Mariann párharca a Centrál Színházban

November 23-án mutatja be a Centrál Színház a Pulitzer-díjas és Oscar-jelölt David Mamet Oleanna című drámáját Puskás Samu fordításában és rendezésében. Az áramütésszerű történetben egy diáklány szexuális zaklatással vádolja tanárát. A két főszerepet Hermányi Mariann és Szabó Kimmel Tamás játssza.

John (Szabó Kimmel Tamás) okkal körülrajongott avantgárd tanár, sikeres szerző, a neveléstudomány formabontó fenegyereke. Egyik előadása után tanítványa, Carol (Hermányi Mariann) a segítségét kéri, mert rossz jegye nagyban befolyásolja továbbtanulási lehetőségeit. Carol nem érti az órán elhangzottakat, ezért John felajánlja a kötelezőt jócskán meghaladó segítségét. Néhány nappal később kiderül, hogy a lány szexuális zaklatás vádjával feljelentette tanárát. Az áramütésszerű történet a kiváló professzor és fiatal tanítványának párharca, áthidalhatatlan származási különbségek háborúja.

„Az Oleanna nagyon érdekes mű, amely fontos társadalmi témákkal foglalkozik. Egyrészt a MeToo-ból adódó, másrészt a szereplők eltérő szociális hátteréből fakadó feszültségek kerülnek a felszínre. Johnt alakítom, aki nagy tudású, szabad szellemű egyetemi professzor. Önmagát kevésbé, de a hivatását annál komolyabban veszi. A mandátumszerzés és a családalapítás kapujában karnyújtásnyira van az amerikai álom valóra váltásától” – nyilatkozta Szabó Kimmel Tamás.

Puskás Samu, a szöveg fordítója és az előadás rendezője szerint az Oleanna az egyenjogúság kérdéséről, a társadalmi rétegek között tátongó feneketlen szakadékról és a nemek harcáról szól. „Iszonyatosan felbosszantott, mikor először olvastam. Reggelre tudtam, hogy nagyon szeretem, nagyon fontos darab. Milyen más termőtalaja lehetne a katarzisnak, mint az ekkora érzelmek, ekkora erkölcsi dilemmák? Igyekszem olyan előadást létrehozni, ami okítás helyett kérdez, és hatásvadászat helyett az emberi hatás áldozatait láttatja. Mindnyájunknak jócskán van mit mondani ezekről a témákról, úgyhogy beszélgessünk róluk bátran. Ez minden változás gyökere.”

David Mamet forgatókönyvíró, rendező, író 1947-ben született Chicagóban. Pályafutását színészként és rendezőként kezdte, de aztán kedvet kapott az íráshoz. Három off-off-Broadway-darab szerzőjeként vált ismertté, az 1984-es Glengarry Glen Rossért Pulitzer-díjat kapott. Sikerét nagyrészt szokatlan színpadi dialógusainak köszönheti: az úgynevezett „Mametspeak” (Mamet-beszéd) pattogó párbeszédekre és profán kifejezések használatára utal. Az Oleanna premierje 1992-ben volt, majd a filmes alkotóként is ismert Mamet 1994-ben mozgóképre vitte a darabot. Ő írta A postás mindig kétszer csenget, az Aki legyőzte Al Caponét és Az ítélet forgatókönyvét is, utóbbiért 1982-ben Oscar-díjra jelölték.

Színlap és jegyvásárlás a Centrál Színház honlapján.

Ez is érdekelheti

Szabó Kimmel Tamás: Megláttam, és belém hasított: ő az

Szabó Kimmel Tamás színművész egy nehéz próbafolyamat során talált rá rég vágyott csontfekete kutyája nevére: Kage. Japán szó, jelentése: árnyék, állandó kísérő, tükörkép.

Pénteki kultúrrandi Puskás Samu színésszel

Bár mérnöknek tanult, évek óta a színészet foglalkoztatja, tervei szerint hamarosan ismét Los Angelesben jár majd castingokra a zenész fiú, a szörfös srác vagy a kosztümös lovag szerepére.

Papírízű valóság – Játék a kastélyban a Centrálban

Alföldi Róbertnek és László Zsoltnak jól áll ez a klasszikus komédia.