A Szigetre idén sem csak koncertekért érdemes menni

A Szigeten idén is a hagyományos formák találkoznak a kortárs kísérletező szellemmel, legyen szó monumentális utcaszínházról vagy intim színházi előadásról, egyszeri és megismételhetetlen performanszról vagy a hazai függetlenek külföldiek számára is izgalmas produkcióiról. A kínálat mennyiségileg is jelentős: közel száz eseményből ajánlunk tizenkét nem tucatprodukciót.

4a30d7c1-dd3f-43ab-9bc8-013e5dfc6d14.jpg
A Le Caramantran utcaszínházi társulat bábjai a 27. Sziget fesztiválon a Nagyszínpad előtt az óbudai Hajógyári-szigeten 2019. augusztus 10-én. Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Kisebb és nagyobb utcaszínházak

A spanyol Troula Theater Hexagonum című előadása igazi vizuális döbbenet. Óriásbábok, látványos pirotechnika, zene és társadalomkritika keveredik egy energikus performanszban, amely a modern világ kihívásait és a természetre gyakorolt emberi hatást állítja a középpontba.

A hazai Genoa előadása, a Winds and Waves egy hatalmas, vitorlára emlékeztető installáció körül zajlik, és a maga meditatív, nyugtató módján az együttműködésről, a harmóniáról és az áramlásról mesél.

A Duo Gancho magyar–spanyol akrobatapáros egy veterán kiskocsival járja a fesztivált, közben szaltóznak, zsonglőrködnek, kézen állnak, és pimasz humorukkal újra és újra megnevettetik a közönséget.

A Sylphes egy rendkívül vizuális látványosság: a légi balettet ötvözi Vivaldi Négy évszakának zenei főtémájával és a természet változásával. Az égbolton átváltozó, hipnotikus alakok a szinkronúszást és a klasszikus balett koreográfiáját idézik.

Cirkusz

A Corquework Yoah című produkciójában a tradicionális japán hangszerek és elektronikus zene ötvözete, lenyűgöző fények és vizuális effektek, valamint elképesztő akrobaták hajmeresztő trükkjei egyesülnek.

Az Inshi ukrán artistákból alakult francia csapat, amely az Edinburgh Fringe-en is hatalmas sikert aratott. Rêves című előadásuk az emlékezetről és a gyermekkorról, az életről, a halálról és Istenről, a szeretetről és a reményről szól.

A OneTwoMany Collective tagjai Csuzi Márton, Zoletnik Sophie és Lennart Paar, akik az InThisTogethert az egymásba és a nézőkbe vetett bizalomra építve hozzák létre. A részvételi cirkuszi előadás a közönség által alakul, egyszeri és megismételhetetlen, és segít megtapasztalni az alkotás örömét és felelősségét.

A The 7 Fingers Rómeó és Júlia klasszikus szerelmi történetét ezúttal egy sportarénává alakított térben viszi színre. A Duel Reality elve: szerelemben és háborúban mindent szabad, a közönség pedig eldönti, a küzdelem játékos versengéssé vagy komoly összecsapássá válik-e.

Színház és tánc

Tóth Laura Superhero Tutorialjának résztvevői megtanulhatják, hogyan legyenek Miss Sparkle mintájára szuperhősök, akik felveszik a harcot a klímaváltozással és a klímaszorongással, és közös erővel megbirkóznak a mai világ és a környezet kihívásaival.

A Je m'évanouis (Elájulok) című bábelőadás az emberi létezés törékenységéről szól. Agnė Muralytė egy férfi életét meséli el szavak nélkül, azokat a hétköznapi vagy rendkívüli helyzeteket, amelyekbe így vagy úgy belekerül, és teszi ezt hol nagyon érzékenyen, hol meg a tiszta komikum által.

A SUB.LAB.PRO Ensemble Programban kilenc hónap alatt négy koreográfussal dolgoznak a pályájuk elején álló táncos résztvevők. A My High Is Dance-ben Cuhorka Emese vezetésével a tánchoz való viszonyukat vizsgálják, hivatásuk abszurditását, transzcendens és nagyon is emberi természetét, humorát és magasztosságát fogalmazzák meg.

A bál alkotói, Horváth Nóra, Oláh Balázs és Szász Zsófi a mulatóstól a kortársig járják be a tánc tereit, zenében pedig Molnár András (elektronika) és Rácz Olivér (mulatós) élő játékából születik meg a különleges hangzás. A Trafóban tomboló sikerrel bemutatott A bál nem paródia, nem nosztalgia, hanem egy kortárs buli a különbözőségek együtt létezéséről.

A sétáló utcaszínházak bárhol felbukkanhatnak, a cirkuszi előadások a Cirque du Szigeten láthatók, színházi és táncprodukciókért a Theater and Dance Cornerbe kell menni. A legtöbb előadást a fesztivál ideje alatt napközben, általában délutánonként, többször is meg lehet nézni, de vannak olyanok is, amelyeket csak egyetlen alkalommal lehet elkapni. Itt lehet böngészni résztvevők szerint.

Ez is érdekelheti

Az a cél, hogy 360 fokos élménnyé váljon a Sziget

Jenna Jalonent meglepte, hogy 34 éves nőként a Sziget művészeti és programvezetői posztjára választották, de vett egy nagy levegőt, és belevágott. A finn származású táncos, koreográfus új irányokat, koncepciót álmodott meg, és elmesélte, egyébként mennyi szál fűzi Magyarországhoz.

A földet elhagyva én döntöm el, merre van a fel és a le

Adolf Diána és André Rolland az Inspirál Cirkuszközpont levegőartistái. Ahol mi félnénk, ők ott érzik magukat a legjobban.

Pénteki kultúrrandi Wertheim Deniel és Kraj Tiffany artistákkal

A 19. században egy vándorcirkuszos megszöktette szíve hölgyét, és nem is sejtette, hogy ezzel a legnagyobb cirkuszi dinasztia megalapítói lesznek. A Fővárosi Nagycirkusz Csodaládája mások mellett két artistát, a pár leszármazottait: a 13 éves Kraj Tiffanyt és a 16 éves Wertheim Denielt rejti. A meseszerű történetbe itt kapcsolódunk be…

„Mindenhol ott voltam, ahol nem szabadott”– Ifj. Richter József artista családról és katarzisról

Hamarosan újranyitja kapuit a jövőre harmincéves Magyar Nemzeti Cirkusz. Ifj. Richter József Hortobágyi Károly-díjas artistaművész 2022-ben megvalósította gyerekkori álmát, idén pedig a hagyományokhoz híven négy hónap szünet után új műsorral lepi meg a nézőket. A fiatal cirkuszigazgató az aktív téli időszaknak köszönhetően világszenzációkat ígér tavaszra.