|
Erdélyi Dániel így indítja Előre című filmjét, ami nem rossz, habár sok újdonságot nem mond. A háttér viszont egy remekbe szabott történelmi skanzen, félremagyarázott gyermekkorunk korhű ruhái és tárgyai vonulnak végig a filmen, még kedvenc meséink is felbukkannak egy-egy pillanatra (ld. Pirx kapitány és Hakapeszi). A film a nosztalgiahullámot igyekszik meglovagolni, ami nem is baj. Sok tekintetben erősen emlékeztet a Moszkva térre, csak ártatlanabb és könnyedebb annál, mert a fiatalabb korosztály szemén keresztül láttatja a világot. A 80-as évek popzenéjét idéző háttérzenék mellett néhány örökzöld sláger is felvonul (ld. KFT, Dolly Roll) és feltűnik pár régi ismerős is, Bodrogi Gyula és Garas Dezső személyében. Az egész alkotás egy kellemes visszaemlékezés lenne, ha nem lennének azok a fránya gonoszok. És itt érünk el a film mondanivalójához, a jó és a rossz örök harcához, ami a tévhittel ellentétben nem a Halálbolygón zajlott, hanem a III. kerületi 524. számú Frankel Leó úttörőcsapat tagjainak szülei között. A rosszak mind párttagok, és a jók után kémkednek a szemközti lakásból, vagy egyszerűen csak magas pozícióban szolgálják ki a szoclista mátrixot. A jók értelmiségiek, szegények de becsületesek, van humoruk, nem verik a gyereküket, nem csalják meg a feleségüket, és másodállásban a fennálló rend ellen küzdenek, szamizdatokkal és felvilágosító előadásokkal. Így van ez. Legalább olyan könnyen megtanulja az ember, mint azt, hogy a fehér fröccsöntöttben szaladgálók a rohamosztagosok (-) és a narancssárga nejlonkezeslábast viselők a lázadók (+). |