A Kultúra.hu és a Liszt Ünnep podcastsorozatának új részében Hollerung Gáborral és Szentpáli Rolanddal kerestünk találkozási pontokat.

Hollerung Gábor karmester pályáját máig meghatározza Bartók Béla munkássága. Matematika-fizika tagozatos gimnazista volt, amikor a Bartók Műveltségi Verseny idején nem győzte újrahallgatni a zeneszerző lemezeit, és elhatározta: zenetörténész lesz. Később karvezetés, majd karmester szakra felvételizett, és azt mondja: ha a Budafoki Dohnányi Zenekar Megérthető zene sorozatában Bartókot tárgyalják, sosem tudja betartani a szűkre szabott időkorlátot.

Szentpáli Roland tubaművész, zeneszerző testnevelésszakos iskolába járt, heavy metalt hallgatott, és tollal „tetoválta” a bőrére a kedvenc zenekarai nevét. Ám attól fogva, hogy énektanára, Barna János népi hegedűs eljátszott egy Bach G-dúr Menüettet, zenész akart lenni. A hegedűhöz késő volt, így jött a tuba, és a saját szerzemények sora. Hamarosan zeneszerzés szakon diplomázik a Zeneakadémián, és október 23-án a Müpában lesz az ősbemutatója Berzsenyi A magyarokhoz című verse ihletésére írt alkotásának, amellyel a Müpa zeneműpályázatának egyik díjazottja lett.

Az este karmestere és zeneszerzője közt nem volt nehéz megtalálni a közös nevezőt. Hogy melyikük viselte „az igazság bajnoka” bélyeget, és Berzsenyi intését meg lehet-e írni disszonanciák nélkül, ezekről is szót ejtettünk a podcast-beszélgetésben.

https://open.spotify.com/episode/4IZfwp5ux1Kpuk2O1UxoMe?si=bc67904e354b4fc5