táncrend.jpg

Táncra hív és nyomozásban segít az Iparművészeti Múzeum

A május eleji hosszú hétvége utolsó, borús napján, de azt követően is bármikor ajánlja az Iparművészeti Múzeum a Ráth György-villa különlegességeit. A nemrég megünnepelt tánc világnapjára a gyűjteményükben őrzött míves táncrendekből szedtek össze egy csokorra valót. Szerepelnek műtárgyaik a Szépművészeti Múzeumban látható MS mester és kora című kiállításon is, amely arra is ötleteket ad, ki rejtőzhetett a monogram mögött.

A 120 éve elhunyt Ráth György teljes műgyűjteményét – korának egyik legjelentősebb polgári kollekcióját – és ráadásként a városligeti villáját hagyta az Iparművészeti Múzeumra, amelynek első főigazgatója volt. A fasori Ráth-villában, részben annak eredeti berendezésével és műtárgyaival, ma is őrzi egykori főigazgatójának emlékét az Iparművészeti Múzeum.
 

Szabad egy táncra?

Dédszüleink idejében az akkor hajadonok elengedhetetlen báli kelléke, a táncrend apró, de fantáziában gazdag, mívesen megmunkált darabjai igazi kiegészítő díszévé válhattak minden öltözéknek. Ezeket a finom, miniatűr művészeti alkotásokat a mesterek egy-egy kollégium, egyesület megrendelésére készítették el, formájukban, témájukban kapcsolódnak az adott társasághoz (például a technikus, légiforgalmi társaság bálja = légijármű makettje)

A gyűjtemény összeállításában megmutatják a társasági élet és az ismerkedés egykori elengedhetetlen eszközeit, a miniatűr ékszereknek is beillő századelős táncrendeket. Segítségükkel most is megleshetjük, milyen sorrendben követték egymást a keringők és csárdások a mulatságokon, és vajon mit jegyeztek fel a hölgyek a táncrendjeikbe.  Az is kiderül, hányszor illett felkérni valakit.

Egy monogram nyomában

MS mester és kora címmel nyílt új időszaki kiállítás a Szépművészeti Múzeumban. A tárlat a művészettörténészeket régóta foglalkoztató talány felderítésére tesz kísérletet: ki állhat az MS monogram mögött? A késő középkori magyarországi művészet egyik legjelentősebb alkotójának eddig alig néhány műve volt ismert, mint a Vizitáció című festmény például, amely egykor a selmecbányai Szent Katalin-templom főoltárát díszítette. E monumentális remekműből fennmaradt hét táblaképet most először láthatja együtt a közönség.

Kép forrása: Szépművészeti Múzeum
Kép forrása: Szépművészeti Múzeum

A kiállítás további 20 intézmény közreműködésével idézi fel a mester korát, az Iparművészeti gyűjteménye például két tárggyal, egy Selmecbányáról származó ezüst-topáz tálkával (amelyen a Dessewffy-család monogramja látható), illetve egy besztercebányai Szent Katalin-ábrázolásos kályhacsempével járul hozzá a tárlat sikeréhez. Valódi szenzáció, hogy a kurátorok ezúttal javaslatot tesznek az MS monogram feloldására is.

 

Ez is érdekelheti

„Unió, Erdéllyel!” – újra itthon a fejedelmek aranya

Felbecsülhetetlen értékű ritkaságokat bemutató kiállítás nyílik március 15-én az MNMKK Magyar Nemzeti Múzeumban.

Rippl-Rónai megvalósult gasztronómiai álma

A magyar iparművészet történetének első szecessziós enteriőrje az Andrássy-ebédlő, mely a fennmaradt néhány tárgy és fotó, illetve a Kaposváron megcsodálható rekonstrukciója alapján ma is lenyűgöző.

Menekült gyerekeknek kínálnak programot a Ráth György-villában

Már három alkalommal fogadott az Iparművészeti Múzeum múzeumpedagógiai osztálya a háború miatt jelenleg hazánkban élő ukrán gyerekeket kifejezetten nekik szóló programmal a Ráth-villában. A Culture Helps elnevezésű projekt pályázatának egyetlen magyar nyerteseként az ukrán menekülteknek szóló családi napon A mi szecessziónk című kiállítás műtárgyaival ismerkedhetnek meg a résztvevők, majd az ehhez kapcsolódó kreatív műhelymunka során családias légkörben segíti a múzeum az új közösségbe való beilleszkedést.

Kivillanó női térdek és díszmagyar

Az első világháború idején munkába álltak a nők, a húszas évekre pedig teljesen megváltozott a társadalmi helyzetük. Megjelent az önálló, modern, önmagáról gondoskodni tudó és akaró nő. A Dresszkód: art deco című kiállítás az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében őrzött ruhák és viseletkiegészítők segítségével a két világháború közötti női divatot és a megváltozott életmódot kívánja bemutatni.