Trónok harcává tett Bánk bán, szóló klasszikus és kortárs versekből összeállított kis magyar közérzet, megtörtént esetek alapján írt darab és jókedvű musicalrevü is szerepel novemberi premierajánlónkban.

Makbett

November 4., Csokonai Színház (Debrecen)

„Emberek, akik cselekszenek, jól vagy rosszul, akik kitalálnak maguknak egy abszurd világot, mert önmagukkal vannak ellentmondásban.” Ez a történelem Eugène Ionesco értelmezésében. Éppen egy ilyen nevetséges és egyben ijesztő világban élnek az abszurd nagymestere, Ionesco Makbettjének szereplői is, ahol – a címből is kikövetkeztethetően – a shakespeare-i világ a feje tetejére áll. A darab alapvetően vígjáték a harag természetéről, ami minden emberben ott szunnyad, hogy aztán a legváratlanabb pillanatban ébredjen fel. A rendező Alekszej Zolotovszkij, a címszerepben Mercs János.

Tok-tok, avagy hogy pattog a kocka?

November 5., Belvárosi Színház

Vegyünk egy
csapatnyi ismeretlen embert, tegyük őket egy szobába – esetünkben egy világhírű
pszichiáter előszobájába –, és csukjuk rájuk az ajtót. Előbb-utóbb ki fog
derülni, hogy mindegyiküknek megvan a maga szórakoztató heppje… A helyzet
ismerős, hiszen mindannyian elmondhatjuk magunkról, hogy vannak heppjeink,
tikkjeink, neurózisaink – egy felmérés szerint a nyugati világ országaiban
minden harmadik embernek van az élete során komoly pszichés problémája! –,
ezért nézzük drukkolva és együttérzéssel ezt a változatos csapatot. A franciák pontosan
érzik, mi az empatikus humor, elég csak a Magas szőke férfi… filmekre
gondolni. Ezzel a megértéssel és eleganciával születtek olyan, a maguk
műfajában mesterművek, mint Laurent Baffie darabja, amit Paczolay Béla rendez.

Bánk bán

November 11., Csiky Gergely Színház (Kaposvár)

Katona József műve a három nemzeti dráma egyike, ezért a vele való találkozás elkerülhetetlen. Ennek formája a közoktatásban töltött évek alatt leginkább az irodalomórai kötelező olvasmány, de mivel a színházak ügyelnek arra, hogy minden generációnak meglegyen a maga Bánk bánja, szerencsére az előadás sem megúszható. A kaposvári ajánlás szerint a több szálon folyó történet bőven merít a cselszövés, a szerelem, a zendülés és az árulás, a harc és a gyilkosságig fajuló indulat témájából, olyannyira, hogy akár a Trónok harca regény- és tévésorozatához is fogható igazi nagy, klasszikus műről van szó. Ehhez Olt Tamás rendező keresett merész és izgalmas formát, a címszerepben a friss Junior Prima díjas Benedek Dániellel.

Énekes madár

November 11., Győri Nemzeti Színház

Székely szerelmes játék formáját választotta Tamási Áron, a 20. század elismert népi írója, hogy a fiatal erőt elnyomni szándékozó emberi varjak seregéről meséljen. Magdót és Mókát az isten is egymásnak teremtette, nem így vélekedik azonban az őket körülvevő világ. Tiszta érzéseikkel, őszinteségükkel rávilágítnak az immár tíz éve házasodni készülő, idősödő párok, Eszter és Lukács, valamint Regina és Máté kapcsolatának felszínességére. Ennek köszönhetően a fiatal szerelem beteljesülése ellenállásba ütközik Magdó nővérei és választottjuk részéről, ám ahogyan a mesékben lenni szokott, minden jó, ha vége jó – igaz, nem a szokásos megvilágításban. Bakos-Kiss Gábor rendezésében Juhász Jázmin és Hajdu Tibor alakítják a fiatal párt.

Te édes, te jó vagy, légy más

November 19., Jászai Mari Színház (Tatabánya)

A történet ott kezdődik, ahol általában a romantikus komédiák véget érnek: a felhőtlen boldogsággal. Ami pedig utána jön, arról ritkán szól színdarab. A kivétel Joe DiPietro és Jimmy Roberts munkája, a második leghosszabb ideje futó off-Broadway-musical, amely keserédes humorral mutatja be egy párkapcsolat állomásait. A szerzők „jókedvű musicalrevüként” kategorizálják darabjukat, ami remek lehetőséget ad négy színésznek, hogy sokoldalúságukat megmutassák. Tatabányán Szakács Hajnalka, Urbán-Szabó Fanni, Figeczky Bence és a rendezőként bemutatkozó Mikola Gergő bújik egyik karakterből a másikba.

Úriemberek

November 24., Dollár Papa Gyermekei

Magára maradt apa és fia. Elhagyták őket. Egy másik
férfiért. Lazulni akarnak. Hogy mi vár rájuk? Talán jobb lenne nem a tanújának
lenni. A szeretet mindent elsöpör. És mi történik, ha valami az útjába áll?
Megszűnik? Vagy erősebb lesz, mint valaha? Egy biztos, átalakulni nem tud
mássá. Nem köt alkut. De akkor mit kezd vele az ember? A helyspecifikus előadás
az eddig leginkább színésznőként ismert Kiss-Végh Emőke rendezői bemutatkozása,
partnerei Rába Roland, Olasz Renátó, Ladányi Jancsó Jákob és Hód Adrienn.

Az inishmore-i hadnagy

November 25., Weöres Sándor Színház (Szombathely)

Galway megyében egyik nap megtalálják a terrorista Padraic fekete macskáját az úttest mellett döglötten. A látszólag hétköznapi helyzet korántsem várt és elképzelhető bosszúdrámát idéz elő az ír felszabadítási fronton ténykedő szakadár csoportok között. Szerelem és megvakított tehenek, vérontás és társadalmi filozófia találkozik a kilátástalanságba burkolózó ír kisváros hamarosan vértől tocsogó házaiban, ahol az eszméket is olyan sötétre színezik, mint a lopott, vörös macskát, kitartóan bízva abban, hogy nem veszi észre senki. Martin McDonagh fekete komédiáját Nagy Péter István rendezi, a főbb szerepeket a társulat fiataljai, Ujvári Bors, Domokos Zsolt, Herman Flóra, Gyulai-Zékány István alakítják.

Béranyák

November 26., Vígszínház

Prostitúció vagy önzetlen segítségnyújtás? Etikátlan ügyeskedés vagy legális üzlet? Az elmúlt néhány évben itt, a szomszédunkban egy rohamos gyorsasággal fejlődő és virágzó iparág roppant bele a járvány és a háború hatásaiba. De a statisztikai számok, a 33 magánklinika és a milliárdnyi eurós forgalom mögött rengeteg fájdalmas, nehéz emberi sors van: nők és férfiak, anyák és apák, biológiai szülők, befogadó szülők, rokonok, testvérek, gyerekek és sok ezer, az egész történetről mit sem sejtő csecsemő. A megtörtént esetekből készített előadást Czukor Balázs rendezi, akinek az írásban Kovács Krisztina volt a társa.

Egy hónap falun

November 28., Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház

Iszlajev és családja a nyarat vidéki birtokán tölti. Velük van barátjuk, Rakityin is, akit különös, plátói szerelem fűz a birtokos feleségéhez, Natalja Petrovnához. A házhoz szégyellős tanító érkezik, akire felfigyel a ház asszonya, Beljajev azonban Natalja Petrovna nevelt lányával, Verával találja meg a közös hangot. Vera kezére más kérő is akad, ami jó okot adhat arra, hogy a tanítótól elválaszthassák, s mások érdekei érvényesüljenek… A főként prózai szerzőként számon tartott Turgenyev legjelentősebb és legtöbbet játszott színpadi műve Csehovot előlegezi. Az előadás rendezője Mészáros Tibor.

Verslábak HAZAfelé

November 30., RS9 Színház

Kis magyar közérzet az E-Mancik Színházi Manufaktúra új előadásának az alcíme, amely hazáról, magyarságról, közéletről, politikáról, közösségről szól. Arról, hogy mi van a férfiakkal, a nőkkel itt, Magyarországon, a Kárpát-medencében, Európában, a Föld nevű bolygón, hogy mi emel fel, mi nyomorít, mi van a közbeszédben, a lelkekben, a járókelők tekintetében. A kortárs és klasszikus magyar lírából maguk az E-Mancik, Dobra Mara, Sárközi Nagy Ilona, Szirmai Melinda és Tarr Judit állították össze az estet, amelyben Nyitrai László zeneszerzőnek köszönhetően még énekelni is fognak. És aki mindezt összerendezi: Sipos Vera.

Nyitókép: a Tok-tok, avagy hogy pattog a kocka? című darab a Belvárosi Színházban. Fotó: Takács Attila