Ebru, kalligráfia és yemeni cipő mutatja be a török kézművesség extravaganciáját

Program

A Mesterségek Ünnepének idei díszvendége az évezredes népművészeti hagyományokkal rendelkező Törökország.

Gaziantep, Turkey, October 2022 Colorful Footwear manufacturing handmade, called ''Yemeni'' hanging, leather shoes manual labor, close up, .
Így készül a yemeni Gaziantepben. Fotó: Shutterstock

A Mesterségek Ünnepe minden évben Szent István-nap köré szerveződik, amikor a budai Várban mintha egy középkori piac kelne életre: az utcákat és tereket elfoglalják a szebbnél szebb kézműves portékák, a látványműhelyek, a mesteremberek, a kikiáltók és a gólyalábasok. Szintén hagyomány, hogy a hazai kézművesek mellett más országok mesterei is bemutatkoznak, idén Törökország lesz a díszvendég. Az évezredes kulturális örökséggel rendelkező országban számos hagyományos kézművesmesterség és néphagyomány maradt fenn, ezekből mutatunk néhányat.

Yemeni, azaz a török bőrcipő

A yemeni hagyományos török, kézzel készített bőrcipő, amelyet évszázadokon át viseltek a mindennapokban, különösen Törökország déli régióiban, például Gaziantepben, ahol a yemeni cipők készítésének hagyománya máig fennmaradt.

A gyártáshoz használt bőr különleges eljárással készül: először növényi cserzéssel kezelik, így biztosítva annak tartósságát és rugalmasságát, majd természetes festékkel festik. A cipő talpa szintén bőr, amely erős, de egyben rugalmas alapot ad, míg a felsőrész jellemzően puha kecske- vagy juhbőrből készül. A varrás vastag pamutfonallal, kizárólag kézzel történik, ami a cipők tartósságát növeli.

Mivel a yemeni cipő teljes egészében természetes anyagokból áll, így rendkívül kényelmes viselet, és lehetővé teszi a láb szellőzését is. Különféle színekben és formákban kapható, de mindegyik modell közös jellemzője a letisztult design. Gyakran díszítik egyszerű, elegáns motívumokkal, amelyek tükrözik a török népművészet gazdagságát.

Ebru, azaz a papírmárványozás

Drawing technique Ebru. Hand close up
Fotó: Sychov Serhii / Shutterstock

Ha török kézművességről van szó, talán az ebru jut mindenkinek először az eszébe. A 15. századból eredeztetett művészeti ág neve a perzsa abr szóból származik, ami felhőt jelent, utalva a festmények lágy, elmosódott formáira.

Az ebru festés során olyan speciális, marhaepével kevert festékeket használnak, amelyek nem oldódnak a vízben. A festéket egy speciális fésű vagy egy tű segítségével formázzák, az így létrehozott bonyolult, absztrakt mintákat, virágokat rögzítik papírra egyetlen precíz mozdulattal: a papírt óvatosan a víz felszínére helyezik, majd lehúzzák, így a festék a papírra tapad. A különleges technika miatt minden egyes minta egyedi és megismételhetetlen, a véletlen és az alkotó képességeinek egyensúlya alkotja a művészet lényegét. A színes, márványos mintákkal hagyományosan a könyvborítókat és a kalligráfiai munkákat díszítették, ma már önálló alkotásként is megállják a helyüket. 2014-ben az ebru festészet felkerült az UNESCO által kiadott, az emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára.

Hat, azaz a török kalligráfia

A török kalligráfia az iszlám világ egyik legnagyobb tiszteletben tartott művészeti ága. A szépen formált írás művészete a muszlim kultúrában különleges jelentőséggel bír, mivel az iszlám hagyomány szerint a Korán szövegét nem képekkel, hanem gyönyörű írással ékesítették. A török kalligráfia a 8. században kezdett el fejlődni, és a 16-17. században érte el virágkorát az Oszmán Birodalomban. Nemcsak papíron, hanem kerámiákon, szöveteken, fán és kőfaragásokon is megjelenik, és a mai napig az iszlám művészet egyik legmeghatározóbb és legelterjedtebb formája maradt.

A kalligráfusok hosszú évekig tanulják mesterségüket, amely nagyfokú precizitást, türelmet és elkötelezettséget igényel. Speciális eszközük a toll vagy kalam, amely általában nádból vagy bambuszból készül, valamint különleges tintát használnak, hogy a vonások élesek és tiszták legyenek.

A kalligráfia művészete nemcsak esztétikai értéket képvisel, hanem spirituális jelentőséggel is bír a muszlim kultúrában. A szövegek gyakran tartalmaznak vallási idézeteket, Korán-verseket vagy áldásokat, így a kalligráfia művelése egyfajta meditációs gyakorlat is, amelyben a művész minden egyes vonással közelebb kerül Istenhez.

Kilim, azaz a lapos szőnyeg

AFYONKARAHISAR, TURKEY - NOVEMBER 15 : A person views kilims hung on wall of a seller in Bayat district of Turkey's Afyonkarahisar province on November 15, 2018. A kilim is a traditionally produced flat tapestry-woven carpet or rug. Quite a process is required to prepare the yarn of the rugs. The wool collected from sheep are turned into yarns by hand. Yarns are given color with madder made of boiled tree roots, fruits or leaves. Once being boiled in caldrons the yarns are dried in the next step before the weaving starts. Kilims are special for gaining more vivid colors after washing. Tradition of kilim weaving has been around since the 6th century as they were special to Oghuz Turks' Bayat tribe. Abdullah Coskun / Anadolu Agency (Photo by Abdullah Coskun / ANADOLU AGENCY / Anadolu via AFP)
Lapos szövésű szőnyegek egy kereskedésben Törökország Afyonkarahisar tartományában. Fotó: Abdullah Coskun / Anadolu via AFP

A török kilim szövés egy ősi textilművészet, amely mélyen gyökerezik Anatólia kulturális hagyományaiban, generációról generációra örökítve a tudást. A kilimek lapos szövésű szőnyegek, amelyeket gyakran használnak padlóburkolatként, falikárpitként vagy akár takaróként. Készítésük során főként természetes anyagokat használnak – gyapjút, selymet, pamutot –, a szálakat pedig növényi festékekkel színezik, így gazdag, mély árnyalatokat kapnak, amelyek az idő múlásával sem fakulnak meg.

A kilimek szövése hagyományosan kézzel, szövőszéken történik, mintázatuk jellemzően geometrikus, stilizált motívumokból áll, amelyek gyakran szimbolikus jelentéssel bírnak. Ezek a motívumok lehetnek egyszerűek, mint a rombuszok, vagy bonyolultabbak, mint a virágok és állatok. A szövőművészek saját kreativitásukat és hagyományaikat ötvözik a szövés során, és törekednek arra, hogy minden darab egyedi és megismételhetetlen legyen.  

Işleme, azaz a török hímzés

A hímzés egy szintén gazdag hagyományokkal rendelkező török kézművesség. Jellemzően ruházat díszítésére szolgál, a hímzések gyakran szimbolikus jelentéssel bíró motívumokat ábrázolnak, mint például virágokat, leveleket, állatokat vagy geometriai formákat. A hímzések technikái és stílusai régiónként változnak, de a leggyakrabban használt anyagok a pamut vagy selyem, amelyeket színes fonalakkal díszítenek. A hímzett textilek különleges alkalmakon, például esküvőkön vagy vallási ünnepeken is fontos szerepet játszanak, ezeken a minta a szépséget és a gazdagságot jelképezi.

Oyával, azaz tűcsipkével díszített sapka. Fotó: Shutterstock
Oyával, azaz tűcsipkével díszített sapka. Fotó: Shutterstock

A tűcsipke, azaz az oya egy másik jelentős kézművestechnika, amely igen finom és aprólékos munkát igényel. Az oya eredetileg a kendők, sálak és más textíliák szélét díszítette, de ma már önálló dísztárgyként, például nyakláncként is használják. A tűcsipkék gyakran virágokat, leveleket vagy absztrakt formákat ábrázolnak, amelyek szintén hordoznak szimbolikus üzeneteket.

Ipek boyama, azaz a török selyemfestés

A török bazárok elmaradhatatlan kellékei a fantasztikus színekben játszó selyemsálak. Ezeket még ma is többnyire kézzel festik, hagyományos technikával, amely még a 15. században fejlődött ki az az isztambuli és a bursai műhelyekben.

A török selyemfestés technikája szintén nagy precizitást és kézügyességet igényel. A selymet először kifeszítik egy keretre, majd speciális festékekkel, gyakran természetes alapú pigmentekkel festik meg. A motívumok legtöbbször stilizált növényi minták, virágok, levelek és arabeszkek, amelyek az iszlám művészetben gyakran visszaköszönnek. A gazdag, élénk színek és a bonyolult részletek nemcsak a textíliák díszítésére szolgálnak, de egyfajta spirituális kifejezésmódként is felfoghatóak, hasonlóan a kalligráfiához. A minták gyakran hordoznak szimbolikus jelentést, és a festési folyamat maga is egyfajta meditációként értelmezhető, ahol a művész minden egyes ecsetvonással közelebb kerül az isteni szépséghez.

A Mesterségek Ünnepét augusztus 1720. között tartják a budai Várban, ahol a török népművészetek műhelytitkaiba is bepillantást nyerhetünk.