IZP-est: Dense piece / Reset
MU Színház, május 5.
A Dense piece-t készítő AHA Kollektíva 2021-ben alakult, hattagú alkotócsoport. A közösségen belül folyamatosan változó alkotói szerepkörök teszi lehetővé a különböző nézőpontok beemelését, melyeket az előadóművészet és a különféle együttműködési formák kutatásának segítségével közelítenek meg. A mozgásanyag az intenzív igénybevétel, a dinamikus koncentráció, az állandó konfrontáció, a testi és szellemi síkon érkező információáradat hatásaival dolgozik.
Thury Zita interaktív előadása egy aktuális problémát dolgoz fel. A Reset avagy az emberiség újraindítása című túlélőshowban hétről hétre klímamenekültek küzdenek meg azért, hogy beköltözhessenek Zöldvárosba, egy olyan fenntartható társadalomba, ami vitatható eszközökkel, de sikeresen küzd a klímakatasztrófák ellen, ahol egy újfajta politikai és gazdasági rendszer van kialakulóban egy élhetőbb világ reményében. A súlyos következményekkel szabályozott új világban keresi a menedéket a két klímamenekült: Laura és Máté. A népességszabályozás miatt azonban csak egyikük számára van hely, ezért meg kell küzdeniük egymással. Szavazni pedig a nézőknek kell.
Apa
Csiky Gergely Színház (Kaposvár), május 19.
Florian Zeller drámájának főszereplője André, egy nyolcvan év körüli férfi, akin egyre erősebben jelentkeznek a demencia tünetei. Ápolók egész sorát üldözi el maga mellől, amikor kiderül, hogy lánya, Anne hamarosan egy másik városba költözik, új barátjához. A dilemma: ha André visszautasítja a legújabb ápolójelöltet is, akkor Anne kénytelen lesz őt idősotthonban elhelyezni. André állítja, hogy nincsen semmi gond emlékezőképességével, azonban egyre többször kételkedik szeretteiben, majd már az eddig biztosnak hitt életeseményekben is elbizonytalanodik. A Bereczki Csilla rendezte előadásban Andrét Hunyadkürti György alakítja.
Figaro házassága
Miskolci Nemzeti Színház, május 19.
Marcellina Figarót szereti. Figaro és Susanna egymást szeretik, csakhogy a gróf is Susannát szeretné. A grófné viszont eléggé el nem ítélhető módon azt szeretné, hogy a gróf őt szeresse. Cherubino minden nőt szeret, de elsősorban a grófnét. Barbarina Cherubinót szereti. Bartolo a bosszút, Basilio a botrányt, Antonio pedig az italt. Mozart és Da Ponte első közös műve a vágyak és a meglepetések vígoperája, amely hol ellenállhatatlan humorral, hol szívbemarkoló őszinteséggel mesél rólunk, emberekről. Szabó Máté lendületes, szellemes rendezése közelebb hozza a történetet a mai nézőhöz: Almaviva gróf, a vagyonos borász házában minden a feje tetejére áll a két alkalmazott, Figaro és Susanna esküvőjének napján.
Rokonok
Szegedi Nemzeti Színház, május 19.
Móricz életműve „a magyar valóság óriási körképe. Rendkívül érdekesen ír, nyelve gazdag és sokízű; stílusa erőteljes, de ha kell, finoman költői” – írta Hegedüs Géza. A Rokonok bár kilencven évvel ezelőtt keletkezett, a benne ábrázolt valóság ma is nagyon ismerős: a sógorkomaságra épülő világ, a gátlástalanság, a morál teljes hiánya, a korrupció. Főhősét, Kopjáss Istvánt egyik pillanatról a másikra megválasztják Zsarátnok főügyészének. Ez a maga módján tisztességes ember nagy reményekkel vág neki új munkájának. A pozícióba kerülés pillanatnyi mámorát azonban hamarosan megkeserítik az egyre-másra felbukkanó, markukat tartó rokonok és az új főügyész előtt lassanként feltáruló igazság: a „kéz kezet mos” elven működő kapcsolatok kibogozhatatlan szövedéke. A rendező Szikszai Rémusz, a főszerepben Rétfalvi Tamás.
Mágnás Miska
Vörösmarty Színház (Székesfehérvár), május 27.
Ebben a cintányéros, cudar világban már csak a szerelem a régi. Letűnt korok elavult házasságkötési szokásai ellen pedig ott a csavaros ész és a fülbemászó dallamok. Korláthy gróf lánya, Rolla és Baracs István vasútépítő mérnök szerelme igazi „első látásra”. A puccos úri bagázs persze nem tűrheti, ezért a lovászfiú Miska és a szobalány Marcsa kell, hogy leckét adjon. Így lesz belőlük geróf és flancos dáma, így kő kövön, szem pedig szárazon nem marad. Telihay Péter először 1996-ban rendezte Szirmai Albert, Bakonyi Károly és Gábor Andor operettjét. Ezúttal Krisztik Csaba alakítja a címszerepet.
CSET Fesztivál
Jurányi Ház, május 2–21.
„A tematikus fesztivál programjában a család és abban az egyén helyzete és mozgástere a társadalom kontextusában válik tágan értelmezett témává” – a dőlt betűs szavak kezdőbetűi pedig azonnal kiadják a fesztivál nevét. A programok a gazdasági keretek, a társadalmi elvárások, tradíciók és előítéletek individuumra gyakorolt hatásaival foglalkoznak, vizsgálják az egyén környezet iránti felelősségét, családon belül betöltött szerepét, társadalmi szerepvállalását. A meghívott hazai és külföldi színházi előadások mellett lesznek a zárt műhelymunkák és a nyilvános beszélgetések. A fesztivált ebben a cikkünkben harangoztuk be.
Abstract Fesztivál
Budapest Bábszínház, május 6–19.
A fesztivál a szakmának és a nézőknek egyaránt betekintést nyújt a nemzetközi kortárs bábművészet élvonalába. Lesz bábos felvonulás az Andrássy úton és szakmai konferencia a színház épületében, valamint ekkorra időítik a Ponttól pontig. bemutatóját. Olyan bábos szupersztárok érkeznek, mint Duda Paiva holland bábművész, Stephen Mottram Angliából és a dél-afrikai származású Janni Younge. Vendégül látnak előadásokat többek között Franciaországból, Lengyelországból, Spanyolországból, Mexikóból, és fiatal, pályakezdő bábművészek is bemutatkoznak a budapesti közönségnek. A fesztiválról részletesen itt írtunk.
Vendégváró Fesztivál
Bethlen Téri Színház, május 11–13.
A kolozsvári Váróterem Projekt kilenc éve működő független csapat, tagjai fiatal színházi alkotók. Négy előadással érkeznek a Bethlen térre. A Varjú Karcsi című színházi nevelési előadás fontos kérdéseket boncolgat a szülő-gyerek, tanár-diák viszonyról, a barátságról, az elvárásokról, a pályaválasztásról. A Bánk bán? Jelen! tantermi előadás Katona József drámáját nem hagyományos keretek között dolgozza fel, és arra keresi a választ, mi az, ami a jelen számára átmenthető nemzeti drámánkból, és egyáltalám: mi közünk hozzá azon túl, hogy iskolai tananyag? Az Alkésztisz szövege nyomokban Euripidészt tartalmaz: Ted Hughes angol nyelvű adaptációja és Anne Carson fordítása alapján Horváth Benji kolozsvári költő készített saját verziót a társulat számára, melyet a próbák során Visky Andrej rendező és Bertóti Johanna szerkesztettek végső formába. A Hatodik nap szintén izgalmas és akut kérdéseket vizsgál. Mit jelent a társadalmunkban egy pár? Mi a feladata? Az előadás nem a teremtéstörténetben, de abból kiindulva keresi a választ. Mérlegre helyezi a kapcsolatok erejét és szánalmát, az önmegvalósítást és az intimitáskeresést, az ember esendőségét és brutalitását, a vágy erejét és a normalitás kétségbeesett látszatát. Ítéletmentes valóságot teremt, amelyben a néző könnyen megtalálja a helyét.
A Tánc Fesztiválja
Veszprém, május 15–21.
25. alkalommal rendezik meg Veszprémben a fesztivált, amely nem hivatalosan már május 14-én elkezdődik utcai, köztük óriásbábos programokkal, amelyekre családokat várnak a szervezők, valamint a Forte Társulat és a Mendelssohn Kamarazenekar Petőfi-feldolgozásával, A helység kalapácsával. (Horváth Balázzsal és Horváth Csabával a premier előtt beszélgettünk. Az interjú itt olvasható.) Ezt követően egy héten keresztül a kortárs tánc izgalmas, nem ritkán határfeszegető alkotóinak előadásai láthatók Mészáros Mátétól Hód Adriennen át Hiroaki Umedáig, a Magyarországra visszatérő Company Belova–Iacobellitől Baro d’evelig. Bemutatkoznak köztéri performanszokon a színművészeti egyetemisták, és rendeznek egy izgalmas konferenciát is az intermedialitásról.
PlayOn! Budapest Fesztivál
Kolibri Színház (Budapest), május 17–20.
A Kolibri Színház fesztiváljára nyolc előadás érkezik, amelyek a történetmesélés és a nézői bevonódás új formáit kutatják. A digitalzáció és a tizenéveseknek szóló színház kapcsolatát kutató nemzetközi együttműködés, a PlayOn! olyan innovatív produkciók létrejöttében segédkezett, amelyekben az alkotók a klasszikus történetmesélést interaktív formákkal váltották fel, olyan digitális technológiák alkalmazásával, amelyek a fiatalok számára is széles körben ismertek. Ezekben az előadásokban a nézők résztvevőkké is válnak. Hol egy VR-szemüvegen keresztül nézik a történetet, hol egy interaktív tablet vezeti őket végig a városon, máskor pedig a színpadi történést befolyásolhatják a mobiljukon keresztül, de az is előfordulhat, hogy egy virtuálisan létrehozott hangkulisszáiban bolyongnak.
Nyitóképen az Abstract Fesztiválon szereplő holland Duda Paiva Company Bruce Marie című előadása. Fotó: Sjoerd Derine