1909 végén alakított egyesületet egy pesti ügyvéd, író, műkritikus, a rendkívüli szervező tehetséggel bíró Rózsa Miklós, hogy összefogja a hivatalos képzőművészeti életből kimaradt alkotókat. Friss energiákkal robbant be a művészeti életbe a Művészház, akárcsak az egy évvel korábban megjelenő Nyugat az irodalomba, vagy a Fiatalok az építészetbe, de hamar, még a világháború kitörése előtt csődbe ment. Mivel nem egyetlen irányzatot képviselt, hanem egy kultúrpolitikai módszer első, igen korai alkalmazását, nem volt különösebb utóélete.
A kiállítás jó csoportosításban tálalja a Művészház szellemiségét. A csoportos bemutatók mellett az egyéni tárlatok Rippl-Rónai, Kernstok, Vaszary képnyelvét népszerűsítették, de helyet kapott az iparművészet - a Gödöllői Műhely és a pécsi Zsolnay-gyár termékeivel, plakátokkal, plasztikákkal és Máté Olga fotóival - és a divatos keleti műtárgyak is. A csoport behozta a korabeli Európa radikális festészeti irányait, Picasso, Monet, Renoir és Cézanne, majd Gauguin, Van Gogh, Kandinszkij művészetét, utóbbi kiállításokat egytől egyig hazai magángyűjtők anyagából állították össze. A Művészház vendégkiállítást rendezett a Wiener Werkstätte művészeinek, itthon először itt volt látható Klimt, Schiele, Kokoschka, igyekezett szorosabbra fűzni a kapcsolatot a már sokkal előbbre tartó Béccsel, a hazai művészek bemutatkoztak a Künstlerhausban.
Az egyesület tehát Magyarországra hozta a leghaladóbb nyugati művészeti tendenciákat és megmutatta, hogy itthon is lehetséges a kibontakozás. De ezzel párhuzamosan arra is mintát adott, hogyan szervezhető a művészeti élet, a műkereskedelem (a kiállítások mindig aukciókkal zárultak), a népművelés (előadásokat, koncerteket, felolvasásokat tartottak Budapesten és vidéken), a támogatási rendszer (jeles közéleti személyiségeket nyertek meg pártfogónak), hogyan használja a kortárs művészet a meglévő kommunikációs csatornákat. A nagypolgári szalonélettől néhány év alatt eljutottak a modern művészetszervezésig. A Művészház egyedi jelenség volt, de erőt, bátorságot és jól felépített intézményrendszert adott a következő rohamra indulóknak. A Nemzeti Galéria komoly adósságot törleszt ezzel a kiállítással, de fel is adja a leckét: a most feltárt anyag átírja a modern magyar művészetről alkotott képünket.