A fiatal, cseh női fotósok tárlata a Mai Manóban arra figyelmeztet, hogy az identitás kérdése korántsem triviális, hanem tetszőlegesen manipulálható jelenség. A húszas-harmincas éveiket taposó művészek - akiknek munkáit Vladimír Birgus válogatta - rendkívül izgalmas, friss, élménygazdag, fantáziadús ízelítőt adnak a cseh kortárs fotográfiából. Nem kevés önreflexivitás, eredetiség, humor rejlik ezekben a képekben, amelyek többségét a látszattal, az illúzióval való könnyed játék határozza meg. Érdemes résen lennünk, mert minél intimebbnek, személyesebbnek tűnő képeket látunk, annál inkább gyanakodhatunk, hogy alkotója éppen az orrunknál fogva vezet minket.
Sylva Francová képein kisgyerekes vagy várandós nők, illetve idős asszonyok láthatók, csupa barát, rokon és ismerős. A képek egyszerre tűnnek intimnek és ironikusnak, hiszen a fotók (a pocakos vagy szoptatós mamákkal), a meghitt életképek illúzióját adják, de hogy, hogy nem, a képeken látható fiatal nők mindegyike a hagyományos női szerepet valósítja meg példaszerűen, azaz gyereket vár vagy éppen kis kockás kötényben takarít. Az idős nők viszont feltűnően dologtalanok és fásultak, mintha a két "alapprogramon", (háziasszony/anya) túl más nem is létezne. Ráadásul azzal, hogy az idős nőkről szereplő kép szinte ráül a fiatalokról készült fotókra, egyfajta nyomasztó, provizórikus jóslatként is szolgál.
Még egy trükkös önarcképsorozat: Dita Pepe az Önarcképek férfiakkal címet adta érdekes kísérletének, melyben különböző típusú, meglehetősen sarkított és sztereotip családi fotókba csempészte be magát, maximálisan hasonulva környezetéhez. A fotóst például egyszer egy nagypolgári milliő veszi körül (a kép egy parkban készült, a férj szivarozik, a kislányok pasztellszínekben pompáznak, "anyuka" szalmakalapban), másszor egy örökifjú bonviván a párja (ő vörös selyemben pózol), és van, hogy egy népes roma családba olvad be. Ennek a sorozatnak a bája az ironikusan giccsbe hajló tálalásban rejlik, a művészpárról készült fotót például egy apró, arany koronás béka teszi teljessé.
Katerina Drozková Menekültek című fotósorozatán szintén a környezet változtatja meg radikálisan a szereplőknek tulajdonított identitást: a fotós egyszerűen lecseréli a hátteret modelljei mögött, szembesítve a nézőt azzal, hogy a megváltoztatott vizuális kontextus milyen erős, önkéntelen kódokat hív életre a szemlélőben. Egyszerűen kasztokat ugrunk, hiszen a saját, szerény környezetük helyett a fotós alanyai flancos környezetet kapnak. Ugyanaz a szemüveges kislány egészen máshogyan hat egy formatervezett, narancssárga fotelben, ugyanaz a focista egy kertvárosi környezetben, ugyanaz a nő egy feszített víztükrű úszómedencével a háta mögött. Ügyes csavar, hogy az eredeti képeket is megleshetjük, erős a hatás, mintha egy szappanoperából ugranánk át egy dokudrámába.