Wes Anderson egzotikus meséjét Rejtő Jenő is megsüvegelné

Film

Amikor a természetbúvár egy apácáról fantáziál: az összetéveszthetetlen stílusú rendező A föníciai séma című filmjében egyik egzotikus országból utazunk a másikba, sőt, nemegyszer a legtitokzatosabb helyre, a mennyországba is eljutunk – oda, ahová egyszerű halandó be sem teheti a lábát. A mozi mégsem a Szent Grál, még csak nem is Liesl (Mia Threapleton) novícius apáca designer rózsafüzére körül forog.

Jelenet A föníciai séma című filmből.
Jelenet A föníciai séma című filmből. Fotó: TPS Productions / Focus Features

Még csak nem is Zsa-Zsa Korda (Benicio del Toro) tárgyalásokon előkerülő kézigránátjai, hanem a közönséges, az építőiparban használatos washable szegecsek körül forog, amelyek piacra kerülését élénken figyeli a tőzsde. Gondolhatnánk azt is, hogy a Wes Andersonra jellemző szétdarabolt fejezeteket jelképesen ezek a szegecsek és a narratív lendület tartják össze. De ha elfogadjuk, hogy a történet egy mese, amelyben remekül megfér a természetbúvár CIA-ügynök, a katolikus egyház diplomatái, maga a Jóisten, szélsőbalos gerillacsapat és egy arab herceg, akkor nyilvánvaló lesz: hiába a mélyállamra utaló metaforák és üzengetés Trumpnak, a film egzotikus mese, amelyet Rejtő Jenő is megsüvegelne. 

A család norvég nevelője, a rovarkutató Bjorn Lund (Michael Cera) szerelmes lesz Lieslbe (Mia Threapleton), akinek apácadressze inkább a psychobilly pin-up esztétikájához áll közel, mintsem Franco Zeffirelli keresztény világához. Már a nyitójelenetből kiderül, hogy a történetet nem kell komolyan vennünk. Zsa-Zsa Kordának, az ötvenes évek szélhámosának különös érzéke van a repülőgép-szerencsétlenségek túléléséhez. 

A felütésben éppen a hatodik ellene tervezett légi merényletet ússza meg. Korda ráeszmél, hogy nem lesz még egy élete, ezért kijelöli az örökösét. Bár van kilenc örökbe fogadott fia, ő vér szerinti lánya, Liesl mellett dönt, aki történetesen apáca, és nem foglalkozik olyan semmiségekkel, mint műkincsekből, ingatlanokból, profitábilis cégekből álló milliárdos vagyon, mert számára nem elítélhető módon fontosabb a Szentlélekkel való betöltekezés.

Persze mi, magyarok nem tudunk elmenni a film névmágiája mellett, hiszen Korda bizonyára utal a Pusztatúrpásztón született Korda Sándorra, aki olyan világhírű filmeket dirigált, mint A bagdadi tolvaj (1940) vagy a Tökéletes idegenek (1945), de a mozi bonyolult – részint képzőművészeti – utalásrendszerében felismerni véljük Kertész Mihály Casablancáját, vö. Marseille Bob (Mathieu Amalric) éjszakai klubjának jelenetével. 

A Zsa-Zsa név pedig összekacsintás Gábor Zsazsával, akit szokás a világ első celebjének nevezni. 

Nem lehetnek véletlenek az utalások, főleg azután, hogy az egyik legjobb Wes Anderson-filmnek A Grand Budapest Hotel volt a címe. A mértani pontossággal szerkesztett képi kompozíciók világában még a dzsungel és a kukoricás sem hat természetesnek, a film gesztusrendszere hol egy dadaista burleszkre, hol a hatvanas évek musicaljeire emlékeztet. 

A fürdőszobai enteriőrökben is verhetetlen Anderson babaházakra emlékeztető art deco díszletei ezúttal visszafogottak, a tónusok közel sem olyan harsányak, mint amilyen A Grand Budapest Hotel díszletezése volt. 

A vattacukros vurstliesztétika és a két háború közötti papír-írószer boltok csomagoláskultúrája helyett inkább a hidegháború matt, ipari szürke színei érvényesülnek.

A film nagyvonalúan kezeli a szereplők lélektani dinamikáját. Az apácaéletre vágyó Liesl megveti apját, még az is felmerül benne, hogy ő ölte meg az anyját, Zsa-Zsa mégis könnyedén rábeszéli, hogy kísérje el egy veszélyes utazásra, melynek során a szélhámos apa szokás szerint becsapja a fél világot, miközben cipősdobozokban őrzött, jól felépített, de a nézők számára követhetetlen üzleti tervet hajtanak végre. Mert maga a föníciai terv nem más, mint egy fiktív, majdhogynem mesebeli közel-keleti ország gazdaságának bányászati, szállítási és halászati vállalkozásai rabszolga-munkaerővel történő kizsákmányolása. 

Nos, ez még könyvben is unalmas lenne, nemhogy filmen, így aztán Anderson hozza a bőröndmatricák esztétikáját, hogy elmagyarázza a grafikonokat, a csapszegek hatását az építőiparra, és hozzá kapunk néhány közgazdasági varázsigét. De az art decós fontok és logotípiák csak arra jók, hogy hitelesítsenek egy szélhámosfilmet, amelynek pont a tőzsdei hírekre van a legkevesebb szüksége. 

Ugyanis hiába a Rejtő Jenő-féle egzotikus kalandozások a kifogástalanul öltözött csalókkal, kémekkel, gerillákkal és arab hercegekkel, A föníciai séma inkább megváltástörténet, melyben Zsa-Zsa minden egyes majdnem-halálakor látomásszerű fekete-fehér jelenetekben Isten ítélőszéke elé kerül. 

Így aztán a filmnek van egy filozófiai-vallástörténeti aspektusa is, amely nem épül meg a maga teljességében, mert minden színész ugyanabban a komikus regiszterben hozza a kötelezőt, és ezek a filmet inkább a vígjátékok világához kötik. Tanulság: az oligarchák közötti kétes bizniszek helyett a legjobb befektetés, aminek még a mennyországban is komoly hozama van, mégis a család.

A föníciai séma. Amerikai vígjáték. Szereplők: Benicio del Toro, Mia Threapleton, Michael Cera, Scarlett Johansson, Tom Hanks, Rupert Friend, Bill Murray, Bryan Cranston, Benedict Cumberbatch. Rendező: Wes Anderson. Operatőr: Bruno Delbonnel. Bemutató: 2025. május 29. Forgalmazza: UIP Dunafilm