A Cseh Tamás Program Backstage rendezvénysorozatának januári pódiumbeszélgetéseinek keretében a meghívottak a kezdő zenekarok és a sajtó kapcsolatáról, a külföldi fellépések lehetőségéról, illetve a menedzsment komplex szerepéről mondták el véleményüket.

Az első, Benne leszek a sajtóban! című blokkban Dömötör Endre a Recorder, Sajó Dávid pedig az Index képviseletében vitatták meg nézeteiket a kezdő zenekarok lehetőségeiről a médiában. Dömötör elmondta, hogy igyekeznek minél több együttesnek figyelmet szentelni, régieknek és újaknak egyaránt. A Recordnél új rovatokkal próbálnak minél több művészt bemutatni, ilyen például az EP-kollektor, amelyben zenészek mutatják be saját lemezgyűjteményüket, de nincs olyan megoldás, ami mindenkinek jó lenne. Sajó szavaival élve ?attól, hogy valaki zenél, még nem kell megjelentetni.? Praktikus tanácsokat is adtak a kezdőknek: célirányosan próbálkozzanak, a stílusukhoz illő honlapokat keressék, minél többször, tömören és kreatívan hívják fel magukra a figyelmet, lehetőleg munkaidőben. Mint mondták, minden médium az adott újságírók véleményét tükrözi, akik viszont nem tehetik meg azt, hogy kizárólag a zenei cikkekkel foglalkozzanak. A nemzetközi trend ugyanakkor egyre inkább fölöslegessé teszi például a lemezkritikák megjelenését, mert korlátlanul elérhető minden, nem kell spórolni, várni egy adott albumra. Ugyanakkor a gyorsaság a fő szempont: ha valaki kreatívan és gyorsan tud reagálni egy aktuális eseményre, sokkal megnövelheti az esélyeit.

A We are from Hungary ? Magyarországról jöttünk elnevezésű második blokkban Weyer Balázs, Jeges Zsolt és Vitáris Iván beszéltek a nemzetközi vásárokról, a kijutási és promóciós lehetőségekről. Mind egyetértettek abban, hogy céltudatosan kell elindulni. ?A nemzetközi karriert nem lehet arra alapozni, hogy itthon milyen sikeres valaki. Olyan arculatot kell kialakítani, ami külföld felé irányul? ? fogalmazott Weyer. A könnyűzenében így az angol nyelvű dalszövegek elengedhetetlenek, a világzenei műfajoknál ? amelyeknek a tavaly Budapesten rendezett WOMEX ad fellépési lehetőséget ? viszont pont a kultúrák sajátosságainak kihangsúlyozása a cél.

Idén az Ivan & tha Parazol, illetve a Jeges Zsolt által menedzselt Middlemist Red lép fel az Eurosonic Noordeslag fesztiválon Hollandiában. ?Egy ilyen zenei fesztiválon a kapcsolatépítésre kell koncentrálni, de a legjobb zenekarnak is kell lenni választékból? ? mondta Vitáris, amit a többiek is megerősítettek. Jeges hozzátette, hogy neki mint menedzsernek a lehető legjobb időpontokat és helyszíneket kell megszereznie, ügyelve arra is, hogy a döntéshozók, a marketingesek és a booking agencyk képviselői is ott legyenek. ?Tudatosan felépített stratégia kell, nem lehet elképzelések, célok nélkül nekivágni a vakvilágnak? ? tanácsolta Weyer.

A rendezvény zárásaként Tóth Tibor (az Etalon Produkció tulajdonosa és üzletvezetője) adott elő a zenekarok ?láthatatlan embereiről?, elsősorban a menedzserek és a koncertszervezők szerepéről. Mellette Podlovics Péter, a Quimby menedzsere és Réz György, a Majdnem Híres Rocksuli egyik alapítója vitatták a témát. Ahogy Podlovics fogalmazott: ?A zeneipari tápláléklánc csúcsán a művész áll.? Mint mondta, a zenésznek kell tisztában lenni saját magával és csak utána tud a menedzser segíteni a célok megvalósításában, kialakítani a zenekaron belüli funkciókat. Réz szerint a menedzsernek ?egyszerre kell pszichológusnak és közgazdásznak lennie, érteni a nárcisztikus személyiségekhez és a csapatdinamikához.? A külföldi fellépések előnyeit és hátrányait is megvitatták: Podlovics szerint anyagilag nem éri meg kiutazni, de Réz azt vallja, hogy a komfortzóna elhagyása segíti a csapatdinamikát, ugyanakkor olyan problémákra is rávilágíthat, amelyeknek korábban nem tulajdonítottak jelentőséget. Tóth végül kitért az elmúlt évtizedekben lezajlott zenehallgatási szokások legnagyobb változására: ?Régen munkát kellett abba fektetni, hogy megszerezzünk egy kazettát. A mai fiataloknak a zene egyenlő egy jobbra mutató nyíllal.?

Fotó: Nagy Mihály