fortepan_106910.jpg

Háy Gyula a leggyengébb darabjáért kapott Kossuth-díjat

Százhuszonöt éve, 1900. május 5-én született Háy Gyula Kossuth-díjas drámaíró, műfordító, akinek olyan alkotások fűződnek a nevéhez, mint a Tiszazug, a Mohács, az Attila éjszakái, az Isten, császár, paraszt, illetve a Színhely: Budapest, Idő: Tíz év előtt.

A Pest megyei Abonyban született, apja a Gerje és Perje Vízszabályozó Társulat igazgató főmérnöke volt. Háy a ceglédi gimnáziumban érettségizett, majd a budapesti József Műegyetem Építészmérnöki Karán tanult. Már egyetemistaként részt vett az I. világháború ellen tüntető mozgalmakban, majd lelkesen üdvözölte a forradalmat.

1919-ben félbehagyta tanulmányait, s a Tanácsköztársaság idején a Közoktatásügyi Népbiztosságon volt előadó.

A bukás után az ellenforradalom elől emigrációba kényszerült, előbb Breslauban (ma: Wrocław, Lengyelország) volt díszletmunkás, majd Berlinben és Drezdában díszletfestőként és -tervezőként dolgozott, és expresszionista irodalmi körökben forgott. Első írói próbálkozásai is expresszionista hatást mutató prózai művek voltak. 1923-ban hazatért, s nagyobb lélegzetű műbe fogott. Az 1929-ben megjelent Színhely: Budapest, Idő: Tíz év előtt című regényében a hajdani úrifiú forradalmi lelkesültségéről és a forradalomból való kiábrándulásáról ad hiteles képet, a Nyugat folyóiratban Schöpflin Aladár írt róla kritikát.

A regény megjelenése után nem sokkal ismét Németországba ment, ahol immár rátalálva saját igazi műfajára, drámákat kezdett írni. 1932-ben a Deutsches Theater Max Reinhardt rendezésében parádés szereposztásban mutatta be az Isten, császár, paraszt című történelmi drámáját. A darab a közönség körében egyértelmű sikert aratott, ám már másnap éles hangú kritika jelent meg róla a Der Angriffban.

Mivel a bírálatot nem más, mint maga a lapszerkesztő Joseph Goebbels jegyezte, a mű nyomban le is került a színpadról.

Háy menekülésszerűen Ausztriába távozott, ahol egy kommunista újság szerkesztéséért lecsukták, ám rövid idő múlva nemzetközi tiltakozásra kiengedték, s egyúttal ki is utasították. Innen Svájcba ment, majd 1935-ben a szovjet írószövetség meghívására Moszkvába utazott, s tíz éven keresztül a szovjet fővárosban élt és alkotott. Ezekben az években írta meg egyik legjobb, legmegrázóbb darabját, a század húszas éveiben nagy port kavart tiszazugi arzénes gyilkosságok témáját feldolgozó Tiszazugot.

A háború után tért vissza Magyarországra, s hamarosan az akkori időszak egyik legnépszerűbb írója lett, egymás után adták elő darabjait. 1945-től a Színház- és Filmművészeti Főiskolán is tanított, 1951 és 1956 között a dramaturg szak vezetője is volt. 1951-ben talán leggyengébb darabjáért, az ideiglenesen felállított Kossuth-híd építését elmesélő Az élet hídjáért Kossuth-díjat kapott.

Állítólag Révai József cinikusan jegyezte meg róla: „Na, most írt egy lapos, sematikus dolgot, és így végre adhatok érte egy Kossuth-díjat.”

1955-től az ellenzéki írócsoport vezető személyisége lett, Nagy Imre szűkebb köréhez tartozott. Az 1956-os forradalom előtt számos cikket publikált, többnyire az Írószövetség lapjában, az Irodalmi Újságban, s itt jelent meg 1956. október 6-án, Rajk László újratemetésének napján maróan ironikus publicisztikája a pártmunkásokról Miért nem szeretem Kucsera elvtársat? címmel. A forradalomban ismét lelkesen vett részt, a szovjet intervenció megindulásakor 1956. november 4. hajnalán feleségével együtt ő olvasta fel a Szabad Kossuth Rádió hullámhosszán az Írószövetség segélykérését.

1957 januárjában letartóztatták, s november 13-án a forradalom szellemi előkészítésében viselt vezető szerepéért hatévi fegyházra és teljes vagyonelkobzásra ítélték. 1960-ban amnesztiával szabadult, csomagjában 19 drámafordítással és a Mohács című történelmi drámájával, amely elérte korábbi jelentős darabjainak színvonalát.

Mindennapjait ismét az írás töltötte ki, elkészült az Attila éjszakái című drámája, s saját összeállításában a történelmi darabjait összegyűjtő Királydrámák című kötet 1964-ben. Közben fordításból élt, németből és oroszból fordított drámákat és klasszikus regényeket.

1965-ben egyik művének külföldi bemutatójára útlevelet kapott, s – állítólag Aczél György kifejezett kívánságára – nem is tért vissza Magyarországra.

Útja ezúttal Svájcba vezetett, itt töltötte utolsó éveit is, s itt írta meg utolsó jelentős művét, visszaemlékezéseit Született 1900-ban címmel.

Két nappal hetvenötödik születésnapja után, 1975. május 7-én hunyt el Asconában. 1995-ben posztumusz Nagy Imre-emlékplakettel tüntették ki. 2017-ben az 1956-os forradalomról szóló Appassionata című darabjával kezdte meg működését a budapesti Tesla Teátrum.

Ez is érdekelheti

Németh Lászlót erősen foglalkoztatta az értelmiség meghasonlása

Ötven éve, 1975. március 3-án halt meg Németh László Kossuth-díjas író, esszéista, drámaíró, műfordító, a 20. századi magyar irodalom kimagasló alakja. Kultuszának ápolására 1987-ben Hódmezővásárhelyen megalakult a Németh László Társaság, kéziratos hagyatéka 2011-ben a Petőfi Irodalmi Múzeumba került.

A hatalom ironikusan csipkelődő kritikusa volt Déry Tibor

Déry Tibor Kossuth- és Baumgarten-díjas író, a 20. századi magyar próza egyik jelentős képviselője százharminc éve, 1894. október 18-án született Budapesten.

A regények és versek mellett ügynöki jelentéseket is írt Tar Sándor

Húsz éve, 2005. január 30-án hunyt el Tar Sándor József Attila-díjas író, a 20. századi magyar novellairodalom egyik legnagyobb alakja. Az évforduló alkalmából jelenik meg a Kicsi fények: Tar Sándor összegyűjtött versei című kiadvány a debreceni Déri Múzeum gondozásában.

A kurzushoz kötődése megpecsételte költői sorsát

Életműve méltatlanul merült a feledés homályába.