Bernáth Aurél az absztrakttól indulva érkezett meg a realizmushoz

Százharminc éve, 1895. november 13-án született Bernáth Aurél kétszeres Kossuth-díjas és Munkácsy-díjas festő, grafikus, művészpedagógus, művészeti író, akinek olyan alkotások fűződnek a nevéhez, mint a Riviéra, a Köd, a Csendélet sakktáblával, az Alice az erkélyen és A munkásmozgalom kezdete az építőiparban.

fortepan_190974.jpg
Bernáth Aurél festőművész. Fotó: Fortepan / Szalay Zoltán

Bernáth Aurél a Somogy megyei Marcaliban látta meg a napvilágot. Kaposvárott kezdett el festészettel foglalkozni Rippl-Rónai Ödön, a nagy festő lelkes műgyűjtő öccsének ösztönzésére. 1915-től a nagybányai művésztelepen tanult Thorma János és Réti István növendékeként, de 1916-ban, az első világháború alatt behívták katonának. A következő évben megsebesült, a keszthelyi katonai kórházban lábadozva kötött életre szóló barátságot Egry Józseffel, a balatoni táj festőjével. 1918-ban leszerelt, ezután már nem folytatta tanulmányait, de Budapesten megismerkedett a modern festészeti irányokkal, kapcsolatba került Kassák Lajossal és az aktivistákkal.

1921-ben Bécsbe költözött, ahol expresszionista és absztrakt stílusban kezdett festeni, rajzait Graphik című albumában jelentette meg.

Munkáira Budapesten is felfigyeltek, a Nyugatban Hevesy Iván méltatta művészetét. 1923 és 1926 között Berlinben élt, a radikális modernizmus központjának számító Der Sturm galériájában 1922-ben és 1924-ben is kiállították műveit. Képei kivívták az absztrakt irányzat kitűnő ismerője, a művészetkritikus Kállai Ernő elismerését, aki lelkes támogatója lett. Bernáth sikerei ellenére úgy érezte, mondanivalóját már nem tudja az addigi módon kifejezni, ezért elhatározta: „újrakezdi a festészetet”, és a látványélményből táplálkozó festészet útjára lépett. Saját stílusának megtalálásában mérföldkő lett Csendélet sakktáblával című pasztellje, amelyet bársonyos felület, könnyed légiesség jellemez, és amelyen már jelen van a szemlélődés, a lírai előadásmód.

fortepan_105941.jpg
Tamási Áron író és Bernáth Aurél festőművész. Fotó: Fortepan / Hunyady József

1926-ban hazatért, és feleségül vette Pártos Alice-t, aki az orvosi egyetem befejezése után a pöstyéni szanatóriumban kapott állást. A házaspár csak telente költözött fel a fővárosba, bejárták Európát, olaszországi útjuk emlékét őrzi Bernáth egyik fő műve, a hatalmas méretű Riviéra című vászon. A részletező, mégis egységes, ünnepélyes alkotás teljesen új nyelven szólalt meg a magyar festészetben. Tájképsorozatának következő gyöngyszeme a mélykék szín uralta, lírai hangulatú Genuai kikötő. E korszakának további kiemelkedő darabjai a Köd, a Vág folyóra néző nyitott ablak előtti aranyhalas csendéletet ábrázoló Reggel és az Ősz.

Képein a látvány tökéletes optikai illúziója helyett a kompozíció, a szín és a mondanivaló került előtérbe.

1926-tól a Képzőművészek Új Társasága csoport tagja volt, 1928-tól rendszeresen kiállított a Műcsarnokban és az Ernst Múzeumban, ahol első gyűjteményes kiállítását rendezte. 1929-ben elnyerte a Szinyei Társaság nagydíját, s a társaság tagjává választották, az 1930-as években a Gresham-kör vezéregyéniségévé vált. Legjelentősebb művei ekkor születtek, köztük a Tél, amelyet a reménytelenség szomorúsága hat át. Egyre több alakos festményt alkotott: Önarckép sárga kabátban, Önarckép rózsaszín szobában, Pásztorfiú, Kikötőmunkás és az Aratóünnepre menő lány. Az 1940-es években elsősorban a balatoni táj meghitt, hangulatos színhelyeit festette, e képek sorába tartozik a Szőlőhegy, Alice az erkélyen, Balatonvidék, Csendélet keszeggel. A második világháború alatt képein az addigi lírai stílust ridegebb színvilág és ábrázolás váltotta. Az ötvenes években stílusa realistává vált, Szabó Lőrincről készült portréja a jellemábrázolás egyik remeke.

Az ötvenes-hatvanas években állami megrendeléseket is kapott, így készített munkásábrázolásokat, 1951-ben festette A munkásmozgalom kezdete az építőiparban című, hatalmas méretű pannóját.

1968–70 között készült Munkásállam című szintén óriási méretű, mintegy száz négyzetméteres seccója az MSZMP KB akkori székházába, a mai Képviselői Irodaház előcsarnokába.

1945-ben a Képzőművészeti Főiskola tanára lett, 1948-49-ben a Magyar Művészet című folyóirat szerkesztője volt. 1937-től publikálta művészeti esszéit, amelyek később kötetekben is megjelentek, önéletrajzi vonatkozású művei is napvilágot láttak, köztük a nagy sikerű Így éltünk Pannóniában című ifjúkori visszaemlékezése.

Munkásságáért 1948-ban és 1970-ben Kossuth-díjat, 1950-ben Munkácsy Mihály-díjat kapott. 1952-ben érdemes művész, 1964-ben kiváló művész lett. 1958-ban a brüsszeli Világkiállításon Budapest látképe című pannójával aranyérmet nyert.

Bernáth Aurél 1982. március 13-án halt meg Budapesten, sírja a Farkasréti temetőben található. Szülővárosában, Marcaliban 1984-ben nyitották meg a Bernáth Aurél Galériát. 1995-ben Bernáth Aurél Társaság néven művészeti egyesület alakult emlékének ápolására, tanítványainak összefogására és kiállítások rendezésére. Nevét művelődési központ viseli Somogysámson községben és utca Szolnokon.

Ez is érdekelheti

Csók István impresszionistának mondta magát, de inkább az életöröm festője volt

Százhatvan éve, 1865. február 13-án született Csók István kétszeres Kossuth-díjas festőművész, a modern magyar plein-air festészet egyik jeles képviselője, akire hosszú élete alatt számos művészeti stílus hatott, de minden irányzat, melyet magába olvasztott, sajátosan egyéni lett.

Gross Arnold nem hagyta beférkőzni a valóságot képeibe

Tíz éve, 2015. január 22-én hunyt el Gross Arnold Kossuth-díjas festőművész, grafikus, a nemzet művésze, aki élete során mintegy 150 rézkarcot, emellett számos reprodukciót, toll-, tus- és ceruzarajzot készített.

A magyar festőművész, aki Picassóra is hatott

Hatvan éve, 1964. augusztus 29-én halt meg Pór Bertalan kétszeres Kossuth-díjas festőművész, a magyar avantgárd festészet kiemelkedő alakja.

Kő Pál szobrászművész, Lujos mester

Szabad szellemű, nagy művész volt, csodákat teremtett két kezével, s útnak indított új tehetségeket.