A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gondozásában jelent meg Domonkos Csaba A Lánchíd története 1849-től a XXI. századig című könyve, amely egyszerre technika- és művelődéstörténeti kalandozás.

Bár 1810-ben arra jutottak a szakértők, hogy nem áll rendelkezésre megfelelő technikai megoldás a dunai híd megépítésére, 1832-ben Széchenyi Istvánnak köszönhetően megkezdődött a híd építése, mely végül 1849-ben készült el. A Lánchíd jelképesen egyesítette a Duna által kettészelt nagyvárost, sőt szerepe lehetett abban is, hogy felépülte után nem sokkal a közigazgatási egyesítés is megtörtént, és létrejöhetett Budapest.

E szimbolikus erejű híd történetéről eddig mégsem készült átfogó feldolgozás. Domonkos Csaba könyve történészszemmel, több évtizedes kutatómunkát követően, műszakilag is helytállóan végigköveti Budapest és a Lánchíd történetét a híd átadásától kezdve egészen a 21. századig. A hiánypótló kötet olvasmányos, közérthető formában ismerteti a 150 éves főváros és a 175 évvel ezelőtt átadott Lánchíd egymástól elválaszthatatlan kapcsolatát.

A kötetből kiderül, milyen technikai és műszaki megoldásokat alkalmaztak a tervezők, mit érintettek a szerkezeti rekonstrukciók és a modernizáló törekvések. Az olvasó képet kaphat a híd „legsötétebb napjáról”, azaz a II. világháborúban történt felrobbantásról, majd az azt követő újjáépítésről, megismerheti az oroszlánokat, a korabeli közlekedés szabályait, betekinthet a híd üzemeltetésének és fenntartásának rejtelmeibe, de a híd vélhető jövőjéről is esik szó.

A Lánchíd hídmesterével, Fazekas Jánossal a Puzzle podcastban beszélgettünk. Az adás itt hallgatható meg: