A kísérletezés évadát zárta a Budapest Bábszínház

Formabontó kísérleti előadásokat és fesztiváldíjakat hozott az elmúlt évad a Budapest Bábszínháznak. A következő, 75. jubileumi évre programsorozattal és öt új bemutatóval készül a társulat.

A bábmozgató szakkörös gyerekek bemutatójával kezdődött a Budapest Bábszínház évadzáró társulati ülése, ahol elhangzott: 333 előadást játszott a teátrum a 2023/24-es évadban, a drámapedagógiai Mozgató Programnak 62 foglalkozása volt, 78 ezer néző látogatott el a színházba 98 százalékos látogatottsággal.

Évadzáró_2024_S_-4.jpg
A bábmozgató gyerekek

Ellinger Edina évértékelőjében büszkén emelte ki, hogy a Budapest Bábszínház bemutatkozott a legnagyobb hazai művészeti fesztiválokon. A Dekameron 2023 nagy sikerrel debütált a debreceni Deszka Fesztiválon, a Nem félünk a sötétben a XI. Kaposvári ASSITEJ Nemzetközi Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálén elnyerte az ASSITEJ Üveghegy-díjat, azaz a Legjobb ifjúsági színházi előadás díját, valamint az „Új Generációs” zsűri különdíját is. A társulati ülés közben jött a hír: az OSZT-on a legjobb látvány díjával jutalmazták a Frankenstein című előadást. És még nincs vége a fesztiválszezonnak: napokon belül a Magyarországi Bábszínházak 16. Találkozóján mutatkozik be a Ponttól Pontig. kísérleti produkció.

Az igazgató elmondta: a kísérletezés évada volt ez a mostani. Ehhez hozzájárult a tavaly felélesztett Kísérleti Stúdió legújabb előadása, továbbá a többi bemutatóra jellemző merész dramaturgia és egyedi vizuális világ.

Évadzáró_2024_S_-11.jpg
Ellinger Edina

Szintén pozitív volt a fogadtatása a színház két innovációjának: elindította a saját Spotify-csatornáját, ahol a Nem félünk a sötétben, Az utolsó bárány és a Péntek úr csodálatos barátai zenéjét nagy visszhang követi, valamint február óta havonta jelentkezik a bábszínház hiánypótló online magazinja, a GAPIT, amelyből a hírlevélre feliratkozott nézők tudhatnak meg érdekességeket.

A következő, 2024/25-ös évad jubileumi lesz, a bábszínház fennállásának 75. évfordulóját ünnepli jövőre. Ez alkalomból dokumentumfilmre pályázik, kiállítással készül a teátrum, és egy nagy koncertet is terveznek az ünnepségsorozat keretében.

Két olyan bemutatóval indul a 2024/25-ös évad, amelyeket már ebben az évadban elkészített a színház. A szomjas trollt augusztusban, a Hamupipőkét szeptemberben láthatja a közönség. A Hamupipőke legújabb bábszínházi adaptációját Gimesi Dóra, a teátrum irodalmi vezetője jegyzi, kisiskolás kortól ajánlott, és Kuthy Ágnes rendezi. A reményt adó mese ezúttal a kosztümös filmekből jól ismert korban, a 19. században játszódik. A Michac Gábor tervezte látványvilág központi elemei a gyönyörű jelmezek és a valódi csodákat színpadra varázsoló árnyjáték.

A nagy sikerű Túl a Maszat-hegyen, valamint a Líra és Epika után Varró Dániel újabb művét mutatja be a Budapest Bábszínház. A Teszárek Csaba főszereplésével készülő egyszemélyes előadás, A szomjas troll a kötet három verses meséjét fűzi össze. Rendezője és zeneszerzője Cseri Hanna, a bábszínház zenei vezetője. A hat éven felülieknek szóló zenés produkció az Ország Lili Stúdióban lesz látható.

Három további bemutatóval készül a bábszínház a következő évadban. Dániel András Mindenki legyen kufli! című meséjét Ellinger Edina igazgató állítja színpadra a három éven felüli gyerekeknek. A nagy sikerű könyv- és rajzfilmsorozat karakterei, az elhagyatott réten egy kupacban élő és folyamatosan különös kalandokba keveredő hét kufli ezúttal a Budapest Bábszínház Nagyszínpadát veszi birtokba, és élőben kíséri az előadást a Varázsgombák Zenekar.

2025-ben ismét Szikszai Rémusz rendez a teátrumban. A vihar és a Dekameron 2023 után Henrik Ibsen Peer Gynt című drámai költeményét viszi színpadra. A skandináv népmesék ihlette szabálytalan fantasy egy ember élettörténete. Peer, a végtelen fantáziával megáldott-megvert fiatalember szerepből szerepbe ugrálva, virtuális világokon átrohanva menekül egész életében az élete elől, a képzelet és valóság folyamatosan egymásba játszó bábszínházi labirintusában. A 14 éves kortól ajánlott történet az Ország Lili Stúdióban valósul meg.

Igazi különlegességnek ígérkezik a Kár, hogy anyádat nem hoztuk el! vásári bábrevü. A készülő előadás célja visszavezetni a felnőtteknek szóló népmesét a szélesebb köztudatba. A fiatal bábrendező, Gardenö Klaudia klasszikus vásári bábtechnikákon keresztül eleveníti meg a ma is érvényes, autentikus történeteket, melyeket Hársing Hilda adaptál a Budapest Bábszínház számára. A szórakoztató, de elgondolkodtató zenés előadás 16 éven felülieknek szól, zenei világát a magyar népzene határozza meg, képi világa autentikus népi motívumokból és elfelejtett népszokásokból inspirálódik. Az Ország Lili Stúdióban mutatja be a bábszínház.

A társulathoz a következő évadtól Krucsó Júlia Rita bábművész csatlakozik.

Évadzáró_2024_S_-5.jpg
Hoffer Károlyt és Hidegkuti Ferencet díjazták

Mint minden évad végén, idén is szavazott a társulat. Így az év színészének járó Havas–B. Kiss-díjat Tatai Zsoltnak adta át Ellinger Edina. A Lellei Pál-díjjal olyan társulati tagot tüntetnek ki, akinek a színpadon kívüli munkája a legmeghatározóbb volt az évadban. Ezt idén Hoffer Károly bábművész, rendező, bábtervezőnek ítélte oda a társulat. A Kovács József-díjat két társulati tag kapta idén: Papp István kellékes és Hidegkuti Ferenc gépjárművezető, anyagbeszerző. Az évadban legtöbbet játszó színésznő már harmadik éve Pájer Alma Virág lett.

Fotók: Piti Marcell / Budapest Bábszínház

Ez is érdekelheti

Pénteki kultúrrandi Cseri Hanna bábrendezővel, énekes-dalszerzővel

Komolyan vett kérdésekre töprengve, elgondolkodva formált, egyáltalán nem kész panelválaszok – és aztán egy a legváratlanabb pillanatban, tökéletes ütem- és stílusérzékkel, finoman, elegánsan odavetett önironikus mondat. Visszafogottsága elhivatottságot, bizonytalansága megkérdőjelezhetetlen minőségigényű útkeresést takar.

Pénteki kultúrrandi Gardenö Klaudia rendezővel

Játszott Spiró Csirkefejében, Az ügynök halálában, és volt már Júlia is; jazzénekes, nagybőgőzni tanult, de végül színházi rendező lett. Talán éppen kacskaringós szakmai útja miatt kedveli az összművészetet. Darabjaihoz szeret rendhagyó előadásmódot, helyszínt választani.

Pénteki kultúrrandi Hirmann Blankával, a Budapest Bábszínház drámainstruktorával

Színház, közösség és játék, amiben annyira elmerülsz, hogy akár el is felejted, hogy épp dolgozol. Ezekre épül Blanka sorsszerűen meglelt hivatása, amelyről olvasva sokan pályát váltanánk, de legalábbis ismét gyermeki lelkesedéssel várjuk, hogy bábszínházba mehessünk.

A Budapest Bábszínház bábtárában jártunk (videó)

Bepillanthattunk a bábkészítés rejtelmeibe is.