A sevillai borbély próba.jpg

A sevillai borbély némafilmes környezetbe kerül

Június 29-én mutatják be a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a vígopera-irodalom egyik legkedveltebb és legtöbbet játszott darabját. A sevillai borbély történetét a rendező, Káel Csaba meglepő módon némafilmes környezetbe helyezte.

A sevillai borbély egy humoros, szórakoztató történet, olyan sajátos megközelítése a világnak, amelyben Rossini szándékosan elrajzolja a karaktereket, felnagyítva egyes tulajdonságaikat. Ebből és a szereplők találkozásaiból születnek aztán azok a komikus jelenetek, amelyek stilizáltan egy némafilmforgatás kulisszái közé helyezve még hangsúlyosabbá válnak” - magyarázta Káel Csaba, a darab rendezője, Kossuth- és Nádasdy Kálmán-díjas magyar filmrendező, érdemes művész, a Müpa vezérigazgatója, aki a 2015-ben bemutatott Goldmark Károly-opera, a Sába királynője után tér vissza a Margit-szigetre. „A díszletek között ott vannak a »forgatás« eszközei, és plusz bájt ad az egésznek, hogy a kamera képét kivetítve láthatják a nézők. A korabeli burlesque-szerű megközelítésben számtalanszor előfordult, hogy a kamerához lépett a színész, és ott mutatta be tudományát. Ezt itt is elég sokat alkalmazzuk.”

A némafilmes koncepciót Rossini dallamismétlései is segítik, a rendezés pedig igyekszik zeneileg is leporolni a darabra évszázadok alatt rárakódott előadásbeli tradíciókat és eredeti frissességében megmutatni az operát. A történet kap egy egészen új értelmezést, mely által a cselekmény humoros pillanatai mellett a két műfaj keveredése közötti ellentmondások is felerősödnek, pedig a rendező elmondása szerint nemhogy kihívást jelentett, hanem épp segítette egymást a két stílus. „A némafilmekben is nagyon felerősített gesztusokat, túlzott mimikát alkalmaztak, hiszen még nem igazán érezték a filmnek azt a sajátos lehetőségét, hogy ha közeliben mutatnak egy színészt, akkor nem kell olyan sok játék. A színházból jött ez a műfaj, s a vásznon ugyanúgy túljátszották, mint a színpadon. Ha így nézzük, máris nem tűnik egymástól annyira távolinak a két stílus. Az expresszív díszlet csak hab a tortán.”

Rossini csupán tizennyolc éves volt, amikor Velencében bemutatták egyfelvonásos vígoperáját, A házassági kötelezvényt, az Olasz nő Algírban-t pedig huszonnégy nap alatt írta meg, és ezzel a művével nevét gyorsan megismerték Európa-szerte. Az opera diadala a hölgyek szemében is megnövelte Rossini népszerűségét. Állítólag egy neves primadonna még Lucien Bonaparte herceggel is szakított a kedvéért. Leghíresebb operája A sevillai borbély lett, melyet saját bevallása szerint mindössze tizenhárom nap alatt írt meg. A művésznek volt egy süteményes üvege, amelyben a zenei ötleteket gyűjtötte. Ha volt egy kis szabadideje, írt egy nyitányt, amelyet később felhasznált az operáiban. Hét éven át vezette a nápolyi San Carlo operaházat, tíz operát mutatott be itt, és feleségül vette a színház vezető énekesnőjét, Isabella Colbrant. 36 évesen vonult vissza, ezután már alig komponált. Helyette később a gasztronómiának hódolt.

„Mindig örömmel fogadom, ha Rosina szerepét énekelhetem. Mindamellett, hogy megkívánja az alapos énektechnikai tudást, stílusismeretet, nagyon rugalmasnak és energikusnak kell lenni minden pillanatban. Folyamatos koncentrációt, élénk játékot igényel. A szólam nagy hangterjedelemben mozog, egyik pillanatban a magasságokon kell csillogni, aztán egyszerre a mélybe ereszkedik, és duruzsolva megy tovább megint fel” - mondta a Magyar Állami Operaház kamaraénekesi címmel kitüntetett énekesnője, Balga Gabriella, aki a saját bevallása szerint két próba vagy előadás közötti pihenőidejében gyönyörű terítőket hímez, virágokat ápol a festői szépségű dunabogdányi kertjében, de talán az igazi kikapcsolódást számára a romantikus filmek jelentik. Hozzátette: „Nagyon szerettem Káel Csabával dolgozni, úgyhogy izgatottan várom már az idei nyarat, hogy ismét egy sikeres és jó hangulatú előadással ajándékozzuk meg a Margitszigeti Szabadtéri Színház közönségét.”

További részletek, szereposztás és jegyvásárlás itt

Ez is érdekelheti

„Jó belebújni mindenféle figurába”

„Egy magamfajta mezzo abban a szerencsés helyzetben van, hogy alakíthat fiút, cselédlányt, cserfes kisasszonyt, naiv szüzet, vérbő nőt, később anyát, dadát, boszorkányt..." Beszélgetés Balga Gabriella operaénekesnővel.

Haja Zsolt a 2024–2025-ös évad kamaraénekese az Operaházban

A baritont a szerdai Borisz Godunov-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés, hogy az Angol100 szezonban ő is az Operaház legnagyobb elismerésének kitüntetettje lesz. A Herendi Porcelánmanufaktúra készítette, hattyút formázó díjat Almási-Tóth András művészeti igazgató adta át.

A színre lépésig civil vagyok, akkor viszont jön a 180 fokos fordulat

A színházban fontos a megbízhatóság, és Haja Zsolt, a Magyar Állami Operaház kamaraénekese ehhez még nyitott, a szakmát odaadóan szolgáló is.

„Folyamatos tanulás, fejlődés, változás” – interjú Rajna Martin karmesterrel

Az Eiffel Műhelyházban debütált 2020-ban a hazai fiatal karmester-generáció kiemelkedő művésze, aki az idei évadtól első karmesterként erősíti az Opera társulatát. A Junior Prima díjas, 27 esztendős Rajna Martinnal Szentgyörgyi Rita beszélgetett az Opera Magazin oldalán.