Mónika és Balázs pisloghat: a Jerry Springer show a viselkedési normáink egyezményes kereteit rombolta le

Popkult

Ahhoz, hogy megértsük, hogyan lett a 2020-as évekre a közéletből pankrátorkultúra, hogyan lett a politikai viták terepe az utca, és miért lett életünk hasonlatos az antik Róma gladiátorküzdelmeihez, érdemes megnéznünk a Jerry Springer show történetét feldolgozó Harc, kamera, felvétel című dokumentumsorozatot. A Netflix műsora után az sem tűnik merész kijelentésnek, hogy a Jerry Springer show rombolta le a viselkedési normáink egyezményes kereteit.

February 13, 2012, Stamford, Connecticut, USA: February 13, 2012 - Stamford, Connecticut:   TV host Jerry Springer back stage after shooting his show. NY Post television reporter Matt Abrahams, standing at 5'1 tall, was invited to act as a member of the security team breaking up fights during an episodes filming. The Jerry Springer Show has come to epitomize the so-called "trash TV talk show" and frequently results in fighting between guests. At one point, the show proudly boasted that it was voted the "Worst TV Show Ever" by TV Guide magazine.,Image: 772369425, License: Rights-managed, Restrictions: No publication in New York daily newspapers, Model Release: no, Credit line: Matthew McDermott / Polaris / Profimedia
Jerry Springer. Fotó: Matthew McDermott / Polaris / Profimedia

A bulvárt mint normalitást hirdető, 1991-től 2018-ig futó Jerry Springer show pusztítása után már nem csodálkozunk azon, ha valaki azt állítja, hogy elvitte egy ufó, és szeretkezett vele a Mars egyik mellékbolygóján. Ehhez kellett az is, hogy egy Mark nevű fickó a Jerry Springer show-ban a fütyülő és röhögő közönség előtt közölje: otthagyta nejét és két gyerekét, és feleségül vett egy pónit. A show a kilencvenes évek elejétől minden adással  feszegette a társadalom tűrőképességének határait. Meginterjúvoltak egy pelenkába bújt felnőtt férfit. Jelzett valamit az NBC vezetősége? Nem? Csak gratuláltak a nézettségi adatokhoz. Akkor mehet minden tovább.

A Jerry Springer a talkshow új kategóriáját akarta megteremteni, úgy, hogy a feje tetejére állított mindent, és ebbe belefért azt is, hogy ócska és manipulatív legyen, miközben érzelmileg kizsákmányolják a becserkészett embereket. Ezek a segítségre és figyelemre vágyó megszólalók tizenöt percre sztárnak érezhették magukat, de nem erre volt szükségük, hanem arra, hogy valaki meghallgassa őket, és egy-egy hasznos észrevétellel esetleg megfelelő irányba terelje kisiklott életüket. Limuzinnal szállították őket a stúdióba, de miután élve felboncolták őket az arénára emlékeztető stúdióban, kitessékelték őket a hátsó ajtón. Maga a műsor szervezett káosza olyan volt, mint egy 3D-s kiterjesztésű, bemozgatott bulvárlap, ami néhány évtized alatt megteremtette az amerikai sokk-kultúrát.

Műsorban minden napra jutott valami meghökkentő, az emberi méltóságot semmibe vevő motívum. Valaki lefeküdt egy nővel, akiről kiderült, hogy korábban férfi volt, de közben a kamera közvetlen közelről mutatta az arcát, miközben a nézőközönség gúnyolódását hallgatta. És ezzel nemcsak a meghívott vendéget, nemcsak a közönséget, de végül is magát az Egyesült Államokat is megalázták. Amikor elkészültek a magyar mutációk, a Mónika show és a Balázs show, akkor éppenséggel Magyarországot is. Jerry Springer valójában politikai karrierre vágyott, de vonzotta a műsorkészítés is. Az első róla elnevezett show-t azonban mindenki unalmasnak találta. Mivel a nézettségi verseny uralta piac az éjszakai sávba száműzte őket, jött az a bizonyos bulvárfordulat, ami sokak számára lehet tanulság: a bulvár előbb-utóbb fölemészti a lelket, szégyenérzettel párosul, vagy totális közönnyel. És egyszer csak megjelent a színen Richard Dominick, a producer, aki egyszerűen televízóra konvertálta a bulvárújságírást.

Korábban olyan címeket adott a bulvárlapoknak, mint az Ördög szállta meg a kenyérpirítót, vagy: Ufók rabolták el Elvist. És a műsor az egyre extrémebb történetei miatt lassan főműsoridőbe került.

Az NBC vezetősége szégyellte a show-t, de a számokkal, a nézettségi adatokkal nem tudtak vitatkozni. A produkcióban megjelent a nyílt erőszak is, egy idő után rendszerszintű lett a verekedés a vendégek között, a producerek pedig közvetlen összefüggést találtak az erőszak és a nézettség között. Sokak szerint a verekedések megjátszottak voltak, de ha hihetünk a dokumentumműsor szerkesztőinek, az adások nagy részében a vendégek tényleg összeverekedtek. Ehhez az is kellett, hogy a show munkatársai konfrontatív helyzeteket teremtettek, már a sminkszobában is hergelték a jórészt alacsony iskolázottságú vendégeket.

A szerkesztők azzal mentegetőztek, hogy ők csak irányba állították a rakétákat, de valójában csapdába csalták a megszólalókat, akik, ha nem vettek részt a műsorban, nem fizették ki a szállodájukat és a repülőjegyüket hazafelé. Sokan elhitték, hogy Jerry Springer megoldja a problémáikat, de ő csak empátiát színlelve fogdosta a szemüvege keretét, és senkinek nem segített. A szülei holokauszttúlélők voltak, mégis engedte, hogy szerkesztői, élükön Richard Dominick executive producerrel, meghívják a Ku-Klux-Klan tagjait, akik kifejthették a rasszista, antiszemita nézeteiket. Hiába csóválta Springer a fejét, és mondta el, hogy ez nem helyes, valójában mégis beengedte őket, miközben ugyanebben az adásban vendégeskedett a zsidó önvédelmi liga néhány tagja is. Persze néhány perc után kitört a real time verekedés közöttük.

A szélsőséges interakciókat kiváltó műsor ellen folyamatosak voltak a panaszok, sőt a tüntetések is, de mégsem ez lehetetlenítette el.

Nem is az, hogy közvetve egy gyilkossággal is összefüggésbe hozták (a műsorban bemutatott egy szerelmi háromszöget, ami után néhány hónappal a férfi megölte az egyik szeretőjét), még csak az sem tudta tönkretenni a szériát, hogy a mindig empatikusnak tűnő Springer lefeküdt a meghívott pornósztárokkal, hanem az, hogy a folyamatos panaszok és botrányok miatt a csatorna kontrollálni kezdte az adásmenetet. Miután elmaradtak az extrém, határsértő műsorszámok, és egyre kevesebb lett a kocsmai bunyó, a nézettség is bezuhant.

A show-televíziózás történetének egyik legsötétebb fejezetéből Jerry Springer hatvanmilliós vagyonra tett szert. 2023-ban elhunyt, így a dokumentumsorozat szerkesztői nem tudták leültetni. Pedig megérdemelte volna, hogy az egykori, kizsákmányolt vendégei előtt, a show stúdiódíszletei között kérjen bocsánatot.

Jerry Springer: Harc, kamera, felvétel, amerikai dokumentumsorozat. Netflix