A színművészek pop- és rocksztárokká váltak egy estére

Színpad

Egy nagy-nagy élő Csináljuk a fesztivált, ez ötlik fel bennem, ha visszagondolok az Örkény István Színház huszadik születésnapi bulijára. A Papp László Sportaréna odabent pontosan úgy festett, mint bármely pop-rock koncerten – már amelyiken a küzdőtérre székeket állítanak –, na ja, az Örkény 20 nem volt más, mint egy háromórás pop-rock koncert.

Cím
Az Örkény20 születésnapi koncert a Papp László Budapest Sportarénában

Szöveg
Budapest, 2025. május 23. A The Black Rider előadás nyitódalát éneklik az Örkény Színház művészei a társulat fennállásának huszadik évfordulója alkalmából szervezett Örkény20 születésnapi koncerten a Papp László Budapest Sportarénában 2025. május 23-án. MTI/Balogh Zoltán

Azonosító
DBZOL20250523025
A The Black Rider előadás nyitódalát éneklik az Örkény Színház művészei a társulat fennállásának huszadik évfordulója alkalmából szervezett Örkény 20 születésnapi koncerten. Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Önirónia, önreflexió

Miként mainapság a pop-rock show-k is többek annál, amit annak idején a Cream, a Led Zeppelin, az Edda kínált, inkább amolyan Rammstein-műsorra mutatkozik kereslet, úgy az Örkény társulata szintén megidézte a korszellemet. Mire nem jó egy színtársulat, igaz? A képességes színész el(ő)adja akár a telefonkönyvet, akkor pedig a pop-rock buli miért ne menne? Jelentem, ment.

Kezdődött a produkció a poénos visszaszámlálással, amely meglovagolta a huszadik születésnapot, ugyanakkor humorával előlegezte, hogy persze tessék komolyan venni az elkövetkezőket, de azért kellő idézőjelek közt nézve, hallgatva azt.

Stíluskavalkád

Húzós koncertkezdés George Michael Freedomja, amivel Robbie Williams nyitotta szólókarrierjét, miután kilépett a (nem minősíteném) Take That-ből. Eme fiúcsapatnál (mégis minősítem) hangyányival volt elviselhetőbb a Wham, ahol a szerző kezdte. Igaz, ami igaz, egyik formációnak sem én lehettem a célközönsége, nem lévén szépfiúkba szerelmes tinilány.

Fridenthal Zoltán jól adta, kellő távolságtartással a szépfiú megjelenítéstől, s jól adta alá a vokált Murányi Márta és Szathmáry Judit.

Cím
Az Örkény20 születésnapi koncert a Papp László Budapest Sportarénában

Szöveg
Budapest, 2025. május 23. Friedenthal Zoltán énekel az Örkény Színház művészeinek a társulat fennállásának huszadik évfordulója alkalmából szervezett Örkény20 születésnapi koncertjén a Papp László Budapest Sportarénában 2025. május 23-án. MTI/Balogh Zoltán

Azonosító
DBZOL20250523022
Friedenthal Zoltán énekel az Örkény Színház művészeinek a társulat fennállásának huszadik évfordulója alkalmából szervezett Örkény 20 születésnapi koncertjén. Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Meglehetős váltás következett, jelesül a Black Rider. Ez a Tom Waits-szerzemény a William S. Burroughs-zal közös, Weber: A bűvös vadász-átiratának, a The Black Ridernek betétszáma. Az eredetileg Robert Wilson rendezte előadás fellelhető az Örkény repertoárjában, a számot Takács Nóra Diána adta elő. Tom Waitsnek sikerült közös nevezőre hoznia a bluest és Kurt Weil songjait.

A következő produkció maradt a különlegességek sorában, amennyiben

Vajda Milán Máthé Zsolt magyar szövegével adta elő a Depeche Mode Personal Jesusát. Előtte olyan világsztárok formálták önnön képükre a dalt, mint Johnny Cash, Marilyn Manson, a Def Leppard, Iggy Pop. Talán azért is, mivel ez a Depeche első gitárriffre épülő száma.

Vajda Milán előadása leginkább Johnny Cash verziójára hajazott.

E ponton elérkeztünk az első színházi közjátékhoz. Terhes Sándor eztán rendszeresen megjelent két szám között, hogy amolyan mai illetékes elvtársként ábrázolja a fafejű politikust, méghozzá a társulat Várományos című előadása minisztériumi képviselőjének szerepében – amit valóban alakít a produkcióban.

Dívák egykor és ma

Szaplonczay Mária jó stílusérzékkel hozta Björk musicales számát, a It's Oh So Quiet! címűt. Naná, hogy szvinges meg musicales, mert eredetileg az amerikai Betty Hutton vitte sikerre 1951-ben. Azonban a dal nem Broadway-betétdal, tudniillik az osztrák Hans Lang szerzette 1948-ban, Und jetzt ist es still címmel. Az izlandi énekes-zeneszerző még zenés színészi karrierje előtt énekelte fel második lemezére, s majd fél évtizeddel rá játszotta el Lars von Trier sajátos zenés filmjének, a Táncos a sötétben főszerepét.

A francia díva Zaz befutó számával lépett színre Hámori Gabriella. A Je veux klipjében látható légtrombitálást idézte a magyar díva.

Az egykor élt nagy magyar díva emblematikus dalát, Mindig az a perc a legszebb, Hajduk Károly keltette életre. Fényes Szabolcs–Mihály István örökzöldjét emlékezetes hegedűszólóval gazdagította Veér Csongor. A muzsikus zenél az Örkény T’N’D című produkciójában, amely talányos címet Takács Nóra Diána zenés estje viseli, amely esten részletek hangzanak el Tina Turner önéletírásából. Az Arénában pedig a rocknagyi bombasikerét, a Praud Mary-t tolta T’N’D.

Az eredetit John Fogerty zenekarának, a Creedence Clearwater Revival Bandnek írta. Az 1971-es Tina Turner-feldolgozás a Solomon Burke-féle fúvós brass hangszerelését vette át.

A hetvenes-nyolcvanas évek hazai dívája, Katona Klári Hello slágerével jött Kerekes Éva. A szerzemény az énekesnő első Presser-lemezén szerepel. A Titkaim dalszövegeit a tervek szerint az énekesnő 1976 és 80 közti korszakának szerzője, Demjén Ferenc írta volna. Ám mivel nem írta, Sztevanovity Dusán ugrott be a helyére.

A másik hatalmas popdívától, Cserháti Zsuzsától Csákányi Eszter hozta az Idő vant. Gothár Péter azonos című filmjének betétdalát már mellőzöttségének évtizedében énekelte Cserháti. Történt ugyanis, hogy az egyetlen lemezgyár ura, Erdős Péter felajánlotta, legyen háttérénekes a Neotonban Csepregi Éva mögött, Fábián Éva távozása miatt. Cserháti Zsuzsa nemet mondott, a rendszerváltásig nem is jelenhetett meg nagylemeze. Az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézetben (OPNI) találkozott a szintén ott kezelt Pál Évával, aki szintén nem óhajtott Csepreginek vokálozni mint egykori vezető énekes, ezért kikerült a Neoton Famíliából, s bekerült az OPNI-ba.

Kortárs díváink egyike, Szekeres Adrien Olyan, mint Te dalát Tenki Réka tolmácsolta. Adrien szólópályáját megelőzően az Unisexben énekelt, amely zenekar mai napig aktív, jóllehet jó pár tagcserén átesett az elmúlt szűk három évtized alatt.

Józsa Bettina nem kisebb feladatra szánta el magát, mint előadja a tizenháromszoros Grammy-díjas, amerikai szupersztár, Alicia Keys 21 éves, If I Ain't Got You dalát. E kompozíciójával két Grammyre jelölték, amelyből besöpörte a Legjobb Női R&B Vokális Előadásnak járó elismerést.

Kiki Dee legismertebb produkciója az Elton Johnnal előadott duett, a Don't Go Breaking My Heart. Für Anikó a Pauline Matthews néven anyakönyvezett angol sztár zenekarának, a Kiki Dee Bandnek befutó dalát prezentálta, az I've Got the Music in Me-t.

Cím
Az Örkény20 születésnapi koncert a Papp László Budapest Sportarénában

Szöveg
Budapest, 2025. május 23. Hámori Gabriella (k), valamint Murányi Márti és Szathmáry Judit énekel az Örkény Színház művészeinek a társulat fennállásának huszadik évfordulója alkalmából szervezett Örkény20 születésnapi koncertjén a Papp László Budapest Sportarénában 2025. május 23-án. MTI/Balogh Zoltán

Azonosító
DBZOL20250523031
Hámori Gabriella (k), valamint Murányi Márti és Szathmáry Judit énekel az Örkény Színház művészeinek a társulat fennállásának huszadik évfordulója alkalmából szervezett Örkény 20 születésnapi koncertjén. Fotó: Balogh Zoltán / MTI

A koncerten végig vokálozó két profi énekesnő, Murányi Márta és Szathmáry Judit nagyot ráztak, a walesi nő hang (a férfi Tom Jones) Bonnie Tyler örök klasszikusában, a Holding Out For A Hero-ban. Eme dal érdekessége, hogy

zeneszerzője Jim Steinman három évvel azelőtti szerzeményéből, a Stark Raving Love címűből vette át az intrót, a zongorariffet és a női vokált. Mondjuk, újrahasznosította.

Bíró Kriszta a HANEM zenekarban énekel, ahol Murányi Mária tangóharmonikázik, énekel. A színművész most Goran Bregović és Emir Kusturica Ederlezi számát tolmácsolta, amely kompozíció a Cigányok ideje egyik betétdala – s Rúzsa Magdi állandó koncertsikere. Az ederlezi egy fura roma újjászületési, tavaszköszöntő ünnep, keverednek benne a pogány, az iszlám és a keresztény elemek.

Szóljon a rock!

Szerencsémre a társulat zöme azon generációk tagjaiból verbuválódott, akik a rockzenén nevelkedtek. Így Jéger Zsombor jó érzékkel döntött a Piramis klasszikusa, az Őszintén akarok élni mellett. Megjegyzem, a dal, a Szállj fel magasra mellett, a banda másik lírai duettje. Duett két fantasztikus férfihangra, Révész Sándoréra és Gallai Péterére. A lemezen Révész és Závodi János szerepelnek szerzőkként, amit biztosan tudunk, hogy az ikonikus szöveget a rockköltő, Horváth Attila írta. Méghozzá a banda csúcskorszakában, 1978 és 80 között, s lett a Nagy Buli (1979. szeptember 23.) egyik csúcspontja. Legalábbis a megjelent koncertlemezé, amely azonban kizárólag a buli felét őrzi, s a harmadik Piramis-album promója helyett az új, akkor még meg nem jelent dalokat tartalmazza, lehagyva arról a Kóbor angyalt, A dalt, a Túl nagyra nőttélt. Tavaly a Moiras Record igyekezett pótolni a hiányosságot a Majdnem teljes Nagy Buli CD-vel.

A Queen Bohemian Rhapsody klasszikusa egy stílusgyakorlat, ugyanakkor karikatúra, megannyi poénnal. Ezért hát stílusos megoldás volt, hogy Máthé Zsolt József Attila Mamáját választotta „magyar szövegnek”.

Amúgy Freddie Mercury dalszövegében egy gyilkos szól anyjához kivégzése előtt.

Mivel eleddig elmulasztottam, most dicsérem a zenekart. A Bohém rapszódiát maga a Queen sem játszotta végig élőben soha, mivel tizenkét csatornára énekeltek rá a lemezen. A Kákonyi Árpád (billentyűs hangszerek) vezette csapat: Herczeg Tamás, színész (gitár), Urbán Marcell, zenész (dob), Petrik György világítástechnikus (gitár), A Műszak Meg a Többiek dalszerzője, Szél Attila világítástechnikus (basszusgitár), Horváth Ákos színész (konga) nem pusztán jól tolták a Queent, végig élőben, de minden számot nagyon profin játszottak, függetlenül attól, ahány produkció, annyi stílus, annyi előadó.

Cím
Az Örkény20 születésnapi koncert a Papp László Budapest Sportarénában

Szöveg
Budapest, 2025. május 23. A The Black Rider előadás nyitódalát éneklik az Örkény Színház művészei a társulat fennállásának huszadik évfordulója alkalmából szervezett Örkény20 születésnapi koncerten a Papp László Budapest Sportarénában 2025. május 23-án. MTI/Balogh Zoltán

Azonosító
DBZOL20250523024
Fotó: Balogh Zoltán / MTI

És folytatták Queennel, méghozzá a banda Jazz lemezével lezárult rockkorszakát követő, popéletszakaszuk ikonikus dalával, John Deacon Another One Bites the Dust nótájával. A The Game korong eme számát a Chic funky-disco banda Good Times dalának basszusfutama inspirálta. Polgár Csaba, kollégájához hasonlóan, kiváló Freddie Mercurynak bizonyult.

A brit rock egyik legfényesebben tündöklő állócsillaga a Pink Floyd. Ritkán vállalkoznak műveik előadására más zenekarok, mert a Floyd olyan tökéletesen szólal(t) meg mindegyik buliján, mint a stúdiófelvételeken. Így persze minden rajongó ezt a minőséget várja el az összes próbálkozótól. Jelentem, Zsigmond Emőke és az együttes átugrotta a minőségi mércét. (Amit a művésznő megerősített a Szívbemarkoló című funkos, rapes dalával.)

Adódik a kérdés: miért egy hölgy énekel Pink Floydot? A válasz a Dark Side of the Moon A oldalának zárótétele, a The Great Gig in the Sky című, amelynek énekszólamát anno Clare Torry improvizálta az Abbey Road Stúdióban. Oly’ sikerrel, hogy bő három évtizednyi huzavonát követően az ő neve is felkerül a zeneszerző Richard Wrighté mellé.

Következett a brit rock fenegyereke, David Bowie 1977-es bombaslágere, a Heros. A számot Bowie Iggy Pop módszerével írta, akinek producerkedett bemutatkozó lemezén, vagyis a stúdióban komponált, a szöveget pedig felénekléskor improvizálta. A zenei vezető, Brian Eno mellett olyan zenészek segítették, mint a zseniális Robert Fripp, a King Crimson gitárosa. Nagy Zsolt jól hozta Bowie-t, hogy az emberben felötlött élete utolsó lemezének hátborzongató egyszerűsége.

Kókai Tünde az olasz kemény rock szupersztár csapat, a Måneskin I Wanna Be Your Slave dalát választotta. Jól tette. Ki tudja meddig marad együtt a 2021-ben Eurovíziós Dalfesztivál-győztes, amúgy gimnáziumban alapított csapat, miután az énekes, Damiano David szólókarrierbe kezdett tavaly.

Szintén olasz a Mah Nà Mah Nà poén nóta Piero Umilianitól. Keletkezésekor 1969-ben visszhangtalan maradt, mígnem felhasználta a Muppet Show meg a Benny Hill Show, s megismerte a nagyvilág. Gálffi László hajléktalanként helyezte drámai szituációba a számot, ellenpontozva annak semmitmondását.

Borsi-Balogh Máté pompás hangjával, érzéssel keltette életre az örök klasszikust, a Sound of Silence-t, Paul Simon dalát, amelyet a Simon és Garfunkel adott elő, 1964-ben sikertelenül, majd a következő 65-ös felvétel tuti sikernek bizonyult.

Ficza István az év elején elhunyt amerikai énekesnő, Roberta Flack The First Time Ever I Saw Your Face számát elevenítette fel. A dalt Clint Eastwood első rendezése, a Játszd el nekem a Mistyt! tette slágerré. Eastwood választása minden esetben hibátlan, ugyanis maga szintén profi muzsikus. Fenti filmjének főcímét is ő szerezte, miként például A szív hídjai, a Millió dolláros bébi, az Államérdek, A dicsőség zászlaja esetében.

Znamenák István pedig hazavezetett minket a Hobo Blues Band első (és utolsó, mert egyetlen) kislemezének B oldalas dalával, a 3.20-as blues cíművel. A színművész komolyat vállat, hiszen a HBB-ben Deák Bill Gyula adta elő, a színész ráadásnak frappáns szájharmonikaszólót tolt az éneklés mellett. Az eredeti amúgy a Yardbirds The Nazz Are Blue száma. A másik kihívás Szél Attilára várt, neki Póka Egon virtuóz basszus szólamát kellett prezentálnia. Meg is tette, hiba nélkül.

Midőn hibátlanul hozta Mácsai Pál az Illés Ne gondold! klasszikusát. Ének mellett Szörényi Levente gitárszólamát, szólóját. Nem ismeretlen terep a rock a színművésznek, bizonyítja ezt Zárójelentés című nagylemeze – amelynek zenéjét Bornai Tibor, dalszövegeit maga az előadó jegyzi. Ezzel kapcsolatos élményemet muszáj megosztanom e helyt:

Pécsről utaztunk haza, a színész vezetett, s mert készült koncertjére, hát négyszer lejátszotta a lemezanyagot. Nem ám akárhogy, énekszólam nélkül, a puszta zenekari alapot, amelyre rádúdolt magában. Mint mondta: hogy memorizálja a szövegeket.

Annak előtte a Kerényi Imre-osztály (amelynek tanársegédje volt) Corusline-záróvizsgáján láttam az Ódry Színpadon, amint gitárt ragadott s szólózott az egyik betétdalban.

Ha már Illés, Csuja Imre Bródy János Mit tehetnék érted? szerzeményét hozta el nekünk, az 1994-es, Az utca másik oldalán nagylemezről. E dal – ugyanezen esztendőben – felhangzott a szerző tolmácsolásában az Aréna elődjében, a Volt egyszer egy Bródy János-koncert a Budapest Sportcsarnokban című bulin.

Szandtner Anna a nyolcvanas évtized telitalálat színészlemezéről, Udvaros Dorottya Átutazójáról idézte a Botladozva című korszakokon átívelő Dés János–Bereményi Géza-slágert. Az 1985-86-as évek a műfaj aranykorának mondhatók, ekkor készült Kern András Kern címet viselő albuma (Bornai Tibor, Laár András, Novák János, Másik János muzsikájára maga az előadó írt szövegeket), Kováts Kriszta Ringlispilje, Szakácsi Sándor Megvagyokja (mindkettőt a Gallai Péter–Fábri Péter szerzőpáros jegyzi), majd 1988-ban a Dés–Bereményi tandem Cserhalmi Györgynek és Básti Julinak alkotott duettlemezt, a Hallgass kicsit.

Egyedül nem megy

Zsigmond Emőke Takács Nóra Diána Tina Turner-dala előtt elmondta: 142 fő nem színművész a társulatban. A belőlük verbuválódott asszonykórus komoly egyveleggel mutatkozott be. Volt abban Republic, Nem vagyok ideges, Nem leszek a játékszered, Most kéne abbahagyni, Nem vagyok én apáca

Jeleskedett a kóruséneklésben a színészi kar, amikor acapella adta elő Weöres Sándor Boleróját.

„Mind elmegyünk, a ringatózó fák alól mind elmegyünk,
a párás ég alatt mind indulunk a pusztaságon át
a száraz ég alá, ahányan így együtt vagyunk…” (részlet a versből)

Miközben háttérvetítésen megidézték a társulat eltávozott tagjait: Békés Italát, Végvári Tamást, Bajomi Nagy Györgyöt.

Mácsai együttese központi alakját szólította színpadra, Pogány Juditot, aki nem dalban mondta el, előadta József Attila: Hazám című költeményét. Hogy aztán meglepetésvendégként megérkezzék elmaradhatatlan barátnője, Molnár Piroska, Dés László–Parti Nagy Lajos Szentimentjét énekelve, Mácsai Pál gitárkíséretével.

Vonulni kell

A Scatman John felvezetett a fináléra, egy igazi technoőrületre, ami teljesen elkapta a nézőket. A technodübörgésbe belefért a Twisted Sister We're Not Gonna Take it-je (Donald Trump főcímdala a 2016-os kampányban) Novkov Mátétól, s mindezen kavalkád Bodó Viktor Kertész utcai Shaxpeare-mosó című előadásának stílusában került az Aréna színpadára. S kicsúcsosodott valamiféle Pride-felvonulásban. Legalábbis azt hiszem, mert a rétegkultúra eme szegmense számomra fehér folt.

Befejezésként minden közreműködő részvételével szólalt meg Purcell kórusműve Parti Nagy Lajos erre az alkalomra írt szövegével. „Hát éljen száz alakban / az Örkény mely ma húsz, / a néző és a nézett, / a múltban és a mostban / tovább és a legtovább.”