A tökéletes nő maga a pózmentes természetesség

Popkult

Március 28-án nyílt meg és június 22-ig látogatható a Műcsarnokban a BPF (Budapest Photo Festival) talán legnagyobb dobása, a Peter Lindbergh divatfotóiból összeállított kollekció. Amikor Lindbergh (1944–2019) először fotózta együtt az 1990. januári brit Vogue címlapján látható Linda Evangelistát, Naomi Campbellt, Tatjana Patitzt, Cindy Crawfordot és Christy Turlingtont, mi itthon nem a divat forradalmával voltunk elfoglalva.

"Linda Evangelista, Italian Vogue, Cannes, Franciaország, 1987. március/ France,
March 1987
vintage zselatinos ezüst nagyítás / vintage gelatin silver print
© Peter LINDBERGH © Peter LINDBERGH Foundation”
Peter Lindbergh: Linda Evangelista, Italian Vogue, Cannes, Franciaország, 1987. március, vintage zselatinos ezüst nagyítás

Sőt, semmiféle forradalmat nem akartunk csinálni (vö.: Antall József idevonatkozó idézetét), ugyanis épp a békés rendszerváltásra készültünk. Viszont ebben az időben már szinte minden magyar lakótelepen fogható volt a Music Television, és már láthattuk e híres fotó bemozgatott, klipre álmodott változatát, George Michael Freedom! című látomását, ami bizonyos szempontból mégis kapcsolódott a rendszerváltás követeléseihez. Mi akkor többek között szólásszabadságot akartunk, George Michael és a modell lányok pedig a lehető legnagyobb szabadságot, aminek úgy gondolták, hogy a divat lesz az első számú médiuma. Amikor 1990-ben ez a fotó elindította a szupermodellek korszakát, mi még nem ismertük a Vouge-ot, a rendszerváltásig a Képes7 és az IPM voltak a menő magazinok, ezeket láttuk a Ladák kalaptartóin vagy a koloniál dohányzóasztalokon. Nálunk lassan honosodott meg a nyugati magazinkultúra. A Playboynak megjelentek ugyan a magyar mutációi közvetlen a rendszerváltás után, de azzal is csak a férfiak jártak jól, a magyar Cosmopolitan csak 1997-től, míg a magyar JOY 1998-tól jelent meg.

Akkor honnan értesülhettünk a kilencvenes évek sztármodelljeinek kalandjairól? Többek között az 1994 márciusában induló Blikkből, amely lap naponta szállította a nemzetközi sajtó topmodellekről szóló híreit. Alapvetően tehát a bulvár hozta közel Peter Lindbergh képeit, de abban a vizuális kontextusban – a harsány layout és nem túl nívós hirdetések között – nem érvényesültek ezek az alkotások. Sokan csak akkor szembesültek az életmű jelentőségével, amikor 1996-ban megjelent Lindbergh 10 Women című könyve, amelyből több mint százezer példányt adtak el, illetve akkor, amikor 1997-ben Images of Women címmel Lindbergh első átfogó monográfiáját publikálta.

"Naomi Campbell, Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Christy Turlington, Cindy
Crawford, New York, 1989, British Vogue, 1990. január / January 1990
vintage zselatinos ezüst nagyítás / vintage gelatin silver print
© Peter LINDBERGH © Peter LINDBERGH Foundation”
Peter Lindbergh: Naomi Campbell, Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Christy Turlington, Cindy Crawford, New York, 1989, British Vogue, 1990. január, vintage zselatinos ezüst nagyítás

Lindbergh budapesti kamarakiállításán számos ikonikus fekete-fehér fotográfiáját láthatjuk, és végre nem a magazin formátum műszaki paramétereivel, hanem sok esetben poszter nagyságban. Mintha csak egy luxi Airbnb lakás nappalijában lennénk. Na jó, nem, itt a hatalmas belmagasság és a képtár tere kijelöli a fotográfiák kontextusát, megmutatva, hogy milyen volt a 20. század végének kortárs szépségideálja, de megmutatja azt is, hogy maguk a divatipar termékei, a ruhák, kiegészítők csak másodlagosak a modell  személyisége mellett. Tehát a személyiség varázsán van a hangsúly, minden más csak egy történet kiegészítése. Lindbergh nem akarta kizsákmányolni a modelljeit, szándéka szerint meg akarta szabadítani a nőket a fiatalság és a tökéletesség terrorjától. (Jó kérdés, hogy ha valaki kizárólag tökéletes alakú, sztárstátuszban lévő modelleket fényképez, az miképp szabadítja meg a női társadalmat ettől a terrortól?)

Rendben, Lindbergh a társasági elit portréfényképészete és a hollywoodi elit glamúrfotói után visszahozta a természetességet, a meghittséget és az expresszív dinamizmust. A fekete keretben látható, érzékin természetes portrék mellett láthatunk fotókat Brad Pittről, Monica Belucciról, Madonnáról és Nicole Kidmanről is. A modelljeire úgy tekintett, mint a hollywoodi csillagokra, csak éppen sokkal természetesebbnek, szókimondóbbnak, vagányabbnak mutatta őket. Lindbergh negyven évet töltött el a legrangosabb divatmagazinoknál, és mindig nyughatatlan, önmagát kereső alkotó volt, már akkor is, amikor tizenévesen kirakatrendezőként dolgozott a duisburgi Karstadt és Horten áruházaknál. Később beiratkozott a Berlini Képzőművészeti Akadémiára, majd bálványa, Vincent van Gogh nyomdokain Arles-ba stoppolt, onnan Spanyolországon és Marokkón keresztül folytatta útját, majd visszatért Németországba, hogy az észak-rajna–vesztfáliai Krefeld művészeti főiskoláján absztrakt művészetet tanuljon. 1971-ben Düsseldorfba költözött, ahol megismerkedett a fotográfiával, majd 1973-ban megnyitotta saját műtermét, és olyan fotós sztárokkal dolgozott együtt a Stren magazinnál, mint Helmut Newton, Guy Bourdin és Hans Feurer. Ezután Párizsba tette át a székhelyét.


A természetes hatású, pózmentes képeire felfigyelt az American Vogue, nekik készítette el 1988-ban az ikonikus úgynevezett fehér inges csoportképet (Estelle Lefebure, Karen Alexander, Rachel Williams, Linda Evangelista, Tatjana Patitz és Christy Turlington), amellyel nem sokkal ezután elkezdődött a szupermodellek nagy korszaka. Szintén a nevéhez kötődik az 1989-ben készült New York-i kép, amelyen Linda Evangelista, Naomi Campbell, Tatjana Patitz, Cindy Crawford és Christy Turlington láthatók. Utóbbi fotó a rendszerváltás után Budapest hétköznapi divatesztétikáját is meghatározta. A plázakorszak előtt a helyi Cindy Crawfordok vagy Claudia Schifferek feszes bodykban, kényelmes Skinny fehérneműkben, kopott Diesel vagy Replay farmerekben sétáltak a Váci utcában és a butikokkal szegélyezett Rákóczi úton.

"Cindy Crawford, Tatjana Patitz, Helena Christensen, Linda Evangelista, Claudia
Schiffer, Naomi Campbell, Karen Mulder, Stephanie Seymour, American Vogue,
Brooklyn, New York, 1991. május / May 1991
vintage zselatinos ezüst nagyítás / vintage gelatin silver print
© Peter LINDBERGH © Peter LINDBERGH Foundation”
Peter Lindbergh: Cindy Crawford, Tatjana Patitz, Helena Christensen, Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Karen Mulder, Stephanie Seymour, American Vogue, Brooklyn, New York, 1991. május, vintage zselatinos ezüst nagyítás

Felmérhetetlen Lindbergh popkultúrára gyakorolt hatása, és nemcsak azért, mert háromszor készített Pirelli-naptárt (1996, 2002, 2017), és számos lemezborítót tervezett, többek között Tina Turnernek (Foreign Affair), Sheryl Crow-nak (The Globe Sessions) és Beyoncénak (I Am... Sasha Fierce). Egyszerűen azért, mert ő definiálta az ezredforduló környékén azt, amit így hívunk: egy korszak szépségideálja. Filmes hatású, történetmesélő képeivel ő indította el a divat egyik aranykorát, amit jórészt csak most dolgoznak fel dokumentumfilmek, memoárok és kiállítások, olyan kiállítások, mint amilyet a Műcsarnokban is láthatunk.

Peter Lindbergh portréja Amber Valettáról
Peter Lindbergh: Amber Valletta, Harper’s Bazaar, New York, 1993. szeptember, vintage zselatinos ezüst nagyítás
Peter Lindbergh | a Budapest Fotófesztivál nyitókiállítása. Budapest, Műcsarnok. 2025. március 29. – június 22.