Hét dal, amelyet biztosan elővennénk, ha bekopogtatna a világvége

Popkult

Vajon milyen dal köszöntene bennünket a bunkerben, ahová határozatlan ideig száműznénk magunkat egy katasztrófa esetén? Mi szólna az enyészetnek hátrahagyott, ürességtől kongó plázák hangszóróiból, és melyik szám visszhangzana az elnéptelenedett nagyvárosok utcáin? Összegyűjtöttük, szerintünk mely dalok szólnának legjobban – vagy épp melyek váltanák ki a legnagyobb szorongást – egy ránk köszöntő apokalipszis háttérzenéjeként.

EFF5692
L'auteur compositeur Bob Dylan lors d'un concert au debut des annees 1980 ©Effigie/Leemage
Bridgeman Images via AFP
Bob Dylan dalszerző egy koncerten az 1980-as évek elején. Fotó: Effigie/Leemage Bridgeman Images/AFP

1. Voith Ági – Sanzon az atomháború után

Apokaliptikus lejátszási listánk bemelegítő tétele a magyar tánczene és a beatzene közötti átmeneti korszakból származik, egészen pontosan 1967-ben adta közre a Qualiton kiadó. Bár ebből az időszakból a közemlékezet sok derűs-romantikus alkotást tart számon, szóban forgó dalunk kivételt képez: az atomháború fenyegetésének árnyékában kihalt utcákról és egy köddé váló, rejtélyes alakról énekel Voith Ági. Egyedülálló – és méltatlanul elfeledett – popkulturális lenyomata ez a múlt századi hidegháborús közérzetnek.

 

2. Péterfy Bori & Love Band – Szikra

Mikor a világvége-hangulatról esik szó napjainkban, a legtöbbeknek azonnal a 2020-as és 2021-es év ugrik be először. Bár szerencsére már kellő távolságra került tőlünk a világjárvány miatti bezártság érzése, még mindig hátborzongató belegondolni, hogy életünkben egy olyan globális krízist megtapasztalhattunk, amelynek nyomán valóban más hely lett a bolygónk, mint azelőtt. Ez a közös trauma természetesen leképeződött a „Covid-korszak” alkotásain is. A Szikra Péterfy Boriék azonos című, 2020-ban megjelent lemezéről származik, amely a pandémia miatt négy fal közé szorított, elfojtott energiák kipattanását foglalja dalba.

Abban az időben azért is volt kifejezetten üdítő meghallani a Szikrát, mivel nem a magány és a félelem szülte rezignáltságot állította témájaként – maga a koronavírus nem is jelenik meg egyértelműen a dalban. Sokkal inkább forradalmi hangulatot artikulál, és az önpusztító káosz képét mutatja fel, de mozgásra is ösztönöz. A tehetetlen lehangoltság helyett a düh levezetésére sarkall.

 

3. Bob Dylan – All Along the Watchtower

Bár a dal Hendrix-féle feldolgozása vált közismertté – nem érdemtelenül, hiszen a könnyűzene történetének egyik legjobb gitárszólója hallható benne! –, Bob Dylan eredeti verziója is figyelemre méltó, főleg, ha a világvége torkában állva szeretnénk háttérzenét találni a túléléshez. Dylan sorait sokan és sokféleképpen magyarázták már, gyakran előkerül például Izaiás próféta is az értelmezési skálán (itt egy Reddit-poszt is róla), sőt, rengeteg változatban hallhattuk, maga a szerző is többféle szöveggel adta közre az All Along the Watchtowert. Egy azonban biztos: a dal jellegzetes lüktetése fölé emelkedő, diszharmonikusan sikító szájharmonika hangját hallva nem nehéz elképzelnünk, ahogyan a néptelen városokban a panelházak között magányosan fütyül a szél.

Ha a természeti és mesterséges kataklizmákról szóló filmek üzenete eljutna a közönséghez, sokkal jobb világban élnénk – vallja Zalán Márk filmesztéta, akivel a katasztrófafilmek társadalmi vetületeiről és hatásairól beszélgettünk, de szóba került az is, miért lenne nehéz olyan katasztrófafilmet készíteni, amely művészfilmként is megállná a helyét. Olvasd el!

4. Esti Kornél – Világvége

A magyar zenekarok közül nem kérdés, hogy az Esti Kornélnak szerepelnie kell egy ilyen listán, és nem csak azért, mert a Világvége című daluk tökéletesen egybeesik a tematikánkkal. Az Esti Kornél szerzeményeiben a legkülönfélébb módokon jelenik meg a végesség, amely nem feltétlenül a világvégére, de nem is csak az ember halandóságára reflektál. A formáció dalai sokszor sajátos líraisággal, de határozott vonalvezetéssel rajzolják meg életünk korszakhatárait, a lezárás, a cezúravonás szándéka minden albumukon megmutatkozik. Meg persze nehéz ellenállni egy ilyen válogatás összeállításakor „A világvégét az ágyba kérem / Nem kelek fel a semmiér’ ” soroknak is.

 

5. The Ink Spots – I Don’t Want to Set the World on Fire

Gyakran megesik, hogy egy dal a szerzői szándéktól teljesen független, önálló életre kel és meghökkentő kontextusokban kezd felbukkanni. Az 1938-as keltezésű, de a The Ink Spots nevű énekes formáció 1941-es feldolgozásában világhírnévre szert tevő I Don’t Want to Set the World on Fire című szám jó példája ennek a jelenségnek. A címmel megegyező kezdősoron kívül nincs más, ami a világégésre utalna a dalban, afféle mémként mégis a háború témájával kapcsolódott össze az idők során. Ennek a képzettársításnak nagy löketet adott a 21. században az, hogy a zenei válogatásairól is híres Fallout című videójáték-sorozatban – mely egy retrofuturista hatású, posztapokaliptikus-disztópikus világban játszódik – is rendre felbukkan.

 

6. Jakab Péter – Mindig üres a lépcsőház

A Jazzékiel frontembereként ismertté vált Jakab Péter zenész-dalszerző első szólólemezét épp a koronavírus-járvány alatt írta meg. A Nem fontos személy otthonos melankóliára hangolt, visszafogott hálószobapopja és helyenként felbukkanó artrock-vonásai érzékenyen közelítettek az elszigeteltséghez, az album egyik legjobb darabja pedig a Mindig üres a lépcsőház. Külön figyelmet érdemel a minimalista gitárszóló, amely kitartott, magányos sóhajtásként töri meg a zongoraalapú dallammenetet a szám utolsó harmadában.

 

7. Turbo – Lámpagyár

Záródalunk némileg kakukktojásként szerepel listánkon, hiszen közvetlenül nem kapcsolódik semmiféle kataklizmához, világjárványhoz, és nem tapadt hozzá semmiféle világvége-olvasat sem. Tematikájában talán annyiban vághatna ide, hogy a P. Mobil eredeti változata állítólag egy budapesti, Soroksári úton található lámpagyárról szól, amely valójában fegyvergyárként üzemelt.

A Turbo zenekar 2009-es nagyszerű feldolgozása (melyet a Petőfi Rádió Akusztik című műsorában játszottak el) azonban új életet és mélységet adott a dalnak, ezzel jóval szélesebbre nyújtva annak értelmezési lehetőségeit. Tanka Balázs visszhangzó hangjával a szerzeményben egyébként is meglévő, de az eredeti verzióban kevéssé érzékletesen kidomborított sötétség kozmikus méreteket ölt. A csillagok kihunytak, a nap pedig nem kel fel, hiába várjuk a reggelt – bár látszólag egyedül maradtunk, csak egymásnak lehetünk lámpásai a végtelen éjszakában.

Prepperek, felkészülők, világvégevárók, örök túlélők – az utóbbi években megsokasodtak azok a mozgalmak, amelyeknek tagjai a minden körülmények között való túlélést tűzték ki célul, ennek érdekében pedig a legkülönbözőbb katasztrofális eseményekre készülnek fel. Nem is ok nélkül: az apokalipszis rémképe a közelmúltban háborúkként, közelgő klímakatasztrófaként, világjárványokként és nukleáris fenyegetettségként került újra a szemünk elé. De mi sarkall minket a felkészülésre, és milyen lehetőségeink akadnak a túlélésre? Mit mutatnak meg nekünk a filmek a kataklizmákból, és miként mutatnak példát arra, hogyan legyünk talpraesettek a zord körülmények között? Mit mondanak minderről a vallások? És egyáltalán: tényleg olyan rossz a helyzet, mint gondoljuk? Június 25-én és 26-án a Kultúra.hu-n a prepperségé és a világvége-szcenárióké a főszerep! Tematikus tartalmainkért katt ide!