3f2278b2-d260-4369-8d91-2be036bed06e.jpg

Túlterheltek és nem szeretik a szolfézst a magyarországi zeneiskolások

A zeneoktatásban résztvevő oktatók és tanulók több mint fele napi rendszerességgel hallgat zenét, főként digitális eszközökön – derül ki egyebek mellett abból az átfogó kutatásból, amelyet a Magyar Zenei Tanács (MZT) készített a magyarországi zeneoktatásról, az újmédia-eszközök használatáról és a zenehallgatási szokásokról.

Zsoldos Dávid, az MZT elnöke a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság támogatásával megvalósult kutatás eredményeit bemutató december 10-i fórumon, a szegedi Gál Ferenc Egyetem Vántus István Zeneművészeti Szakgimnáziumában elmondta, hogy a felmérésben október 3. és november 9. között 929 válaszadó vett részt, a kutatás célcsoportja az alap-, közép- és felsőoktatásban résztvevő oktatók, valamint a közép- és felsőoktatásban tanuló növendékek voltak.

A válaszadók több mint fele napi rendszerességgel, egyharmada heti többször hallgat zenét. A válaszadók szabadidejük egyötödét töltik – jellemzően főtevékenységként – zenehallgatással, főként digitális eszközökön.

A több koncertezési lehetőség javítaná a hatékonyságot

Váradi Judit, az MZT elnökségi tagja, a Debreceni Egyetem professzora kifejtette, a zeneművészeti szakgimnáziumok növendékei arról számoltak be, hogy a zenei pálya melletti teljes elköteleződés miatt választották ezt a továbbtanulási irányt, és döntésüket jóval fiatalabban meghozzák, mint a más területen tanulók. A hangszerüket többnyire saját maguk választották, többen hangszerbemutatókon, koncerteken ismerkedtek meg a különböző hangszerekkel. Pályaválasztásukban a gyermekkori zenei élmények fajsúlyos szerepet játszottak.

A középiskolások úgy látják, minőségi oktatást kapnak, 87 százalékuk teljes mértékben elégedett főtantárgyával. Úgy gondolják, a több koncertezési lehetőség javítaná a zeneoktatás hatékonyságát. A szakgimnazisták túlnyomó többsége, 87 százaléka zenei pályán szeretne továbbtanulni, negyedük gondolkodik külföldi tanulmányokon, harmaduk pedig teljesen elzárkózik ettől.

Az egyetemi hallgatók között végzett felmérés szerint is gyermekkorukban szabadon döntöttek a zenetanulás elkezdése mellett. A zenével való foglalkozás, az önkifejezés lehetősége az, ami a pályaválasztásuk során dominált. A sikeres tanulmányokat negatívan befolyásoló tényezők között legtöbben a stresszt és a szorongást említették, ezért – ahogy már a középiskolások is – fontosnak tartanák a mentális segítséget, a szereplésre felkészítő lelki tréninget. A hallgatók szeretnék, ha magasabb ösztöndíjat kaphatnának, mert ez minőségibb hangszerek megvásárlását tenné lehetővé, ami örömtelibbé tenné a gyakorlást – hangsúlyozta a kutató.

A pedagógusok szerint túlságosan leterheltek a növendékek

A zenepedagógusok – különösen alapfokon – a növendékek leterheltségét említették a legkomolyabb nehézségként. A társadalmi elismertség alacsony volta mellett problémaként értékelik a szakmai színvonal romlását, amely egyik okaként az ének-zenei iskolák számának csökkenését jelölték meg. A diákok lemorzsolódásának hátterében állhat az, hogy a gyerekek gyakran magasabb óraszámban tanulnak szolfézst, mint hangszeres zenét. A pedagógusok többsége szerint a szolfézsoktatásra továbbra is szükség van, az egyik megoldás lehet ennek összekapcsolása a hangszeres órákkal – közölte a professzor.

Balogh Zsolt, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Információs Társadalom Kutatóintézet kutatója elmondta, a válaszadók napi 2–4 órát töltenek a közösségi média fogyasztásával. A felmérések legfontosabb következtetése, hogy az újmédia-platformok használata jelentősen korrelál a zenei tanulmányok iránti elköteleződéssel.

Zsoldos Dávid az MTI kérdésére elmondta, a következő lépésként elkészítik a kutatást bemutató angol nyelvű anyagot, majd tovább elemzik a felmérés során összegyűjtött adatokat. A céljuk az, hogy feltárják a zeneoktatás terén tapasztalható nehézségeket és ezek megoldására szakmai javaslatokat kínáljanak a döntéshozóknak.

A kutatás eredményeit összefoglaló kiadvány ezen a linken érhető el.

Ez is érdekelheti

Korszerű iskolai énektanárképzés indul a Zeneakadémián

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem valós választ ad a zeneoktatás leginkább égető kérdésére a 2024/2025-ös tanévtől induló új, osztatlan képzésével.

Tradíció, innováció és szabadság a Bartók-konziban

Együttműködési megállapodást kötött a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár és a Bartók Béla Zeneművészeti és Hangszerészképző Gyakorló Szakgimnázium, közismert nevén a Bartók-konzi, amelynek igazgatóját, dr. Benkő Szabolcsot kérdeztük a kezdeményezés hátteréről, céljáról és az intézményi innovációról.

Tallér Editről nevezték el a Nádasdy Kálmán Művészeti Iskola szolfézstermét

Példaadó pedagógusnak állított méltó emléket a Nádasdy Kálmán iskola. Tallér Edit nemzedékeknek adta át a zene iránti szeretetet, és azok számára is feledhetetlen az alakja, akikből végül nem lett zenész.

„A zenei fantázia, az elképzelések száma végtelen” – Interjú a Kossuth-díjas Perényi Eszterrel

Perényi Eszter, mióta 1969-ben, szinte frissen végzett zeneakadémistaként megnyerte a Magyar Rádió hegedűversenyét, csaknem minden lehetséges állami és szakmai díjat „bezsebelt” már. Legutóbb a Kossuth-díjjal tisztelték meg.