Fabényi Julia, a múzeum igazgatója a kiállítás megnyitóját megelőző, július 7-ei sajtóbemutatón elmondta: Gilbert & George első magyarországi kiállítása 25 évvel ezelőtt volt az Ernst Múzeumban, amelyen egy pop-artból táplálkozó, de mégis sosem látott módon személyes művészetet ismerhetett meg a budapesti közönség. Ugyanis az angliai művészpáros a ?60-as évek végétől kezdve együtt él londoni otthonában, melyet kezdetben kiállítótérként is használtak. A lakáskiállítás a Művészet mindenkinek címet kapta és Gilbert & George maguk voltak az élő szobrok. Sosem különítették el a magánéletüket a művészetüktől, minden egyes alkotásba belefoglalták saját magukat. Így a Ludwig Múzeum ? Kortárs Művészeti Múzeumban megtekinthető képeken is szerepelnek hol teljes életnagyságban, hol bombaesőben vagy épp teljesen eltorzultan.

A Bűnbak képek alkotásain Gilbert & George a saját környezetét, londoni életük modernizálását, változását dolgozta fel, óvásszerűen figyelmeztetve előre mindarra, ami később bekövetkezett, például a migrációval kapcsolatban ? mondta el a 2013-ban készült sorozatról Fabényi Julia, aki úgy véli: a művészpáros mindig egyfajta ellenszakralitásra törekszik sajátságos nyelvével, ikonikus képjeleik ugyanis jóval többek, mint tárgyak konkrét lenyomatai.

Szipőcs Krisztina szakmai igazgatóhelyettes a sajtóbejáráson hangsúlyozta: Gilbert & George a világ legismertebb művészei közé tartoznak, akik a ?70-es évek óta intenzíven alakítják a kortárs művészet történetét. A londoni St. Martin School of Artban találkoztak 1967-ben és azóta dolgoznak együtt. Ahogyan ők mondják: két személyről, de egy művészről van szó. Művészetüket és életüket nem választják el egymástól, alkotásaik középpontjába is saját magukat állítják, egyszerre tárgyai és médiumai művészetüknek.

A ?60-as évek óta élő szobrokként állítják önmagukat a nézők elé és az 1970-es évektől kezdődően készítenek nagyméretű fotóalkotásokat. Műveiket a közönségnek szóló szerelmesleveleknek tekintik ? fűzte hozzá Szipőcs Krisztina, aki kitért arra is: a 123 műből álló Bűnbak képek sorozatból összesen 27 alkotás látható a Ludwig Múzeumban, melyeket a Thaddaeus Ropac Galériának köszönhetnek. Az aktuális társadalmi kérdéseket feszegető alkotásokon a különböző vallási, kulturális és társadalmi rétegek egymás mellett élésének keretet adó nagyvárosi lét motívumai tűnnek fel.

A kiállítás bejáratánál olvasható üzenet szerint Gilbert & George arra törekszik, hogy képeik a ?liberálisból? a ?bigottat?, a ?bigottból? pedig a ?liberálist? hozzák elő. A művészpáros jelen volt a július 7-ei sajtóbejáráson, ahol elmondták: a diploma után az életet tették meg művészetük tárgyának, ezért állították önmagukat alkotásaik fókuszába. ?A legtöbb művész már a korai időszakától kezdve szerelmes a művészetbe, mi viszont a művészet szemlélőibe voltunk szerelmesek. A művészet sokszor valamiféle absztrakt formalizmus, amely csak a formákban és a színekben érdekelt. Ettől eltávolodva mi egyfajta moralisztikus művészetet hoztunk létre. Mindazokkal a gondolatokkal és érzelmekkel foglalkozunk, amelyek ott vannak mindenkiben, mint a halál, a remény, az élet, a félelem, a szex, a pénz, a rassz és a vallás? ? magyarázták. Majd kiemelték: művészetüket mint a néző és az alkotás közötti baráti köteléket határozzák meg. Mint elmondták: a régi világ eltűnésével új művészeti nyelvezetet kezdtek használni, amely sokkal közvetlenebbül, inkább negatív alapon konfrontálódik a közönséggel. Véleményük szerint a világ renkdívüli mértékben megváltozott, Budapest is teljesen más, mint amilyen 25 évvel ezelőtt volt, ezért pedig a kultúra a felelős, amely képes megváltoztatni mindent.

A Bűnbak képek című kiállítás szeptember 24-ig látható a Ludwig Múzeumban.

Kultúra.hu/MTI

Fotó: Koszticsák Szilárd/MTI