ESSENTIA_ARTIS_KIALLITAS_014.jpg

Hegesztett acélcső és kongói dzsungel: tíz kedvencünk az Essentia Artis kiállításról

2023 óta minden tavasszal megrendezik az Essentia Artis összművészeti kiállítást, amelyen az MMA öt tárgyalkotó szekciója ösztöndíjasainak műveivel találkozhatunk. Mutatjuk a kedvenceinket az idei anyagból.

Bár a kiállítás mindig kavalkádszerűnek hat, arra tökéletesen alkalmas, hogy képet adjon arról, milyen témák foglalkoztatják ma az alkotókat, miként rezonálnak azzal a valósággal, amelyben élünk. Látszik, hogy nem szakadnak el a realitástól, nem elefántcsonttoronyba zárva működnek, hanem aktív résztvevői és alakítói a realitásnak. A kiállított művekből kiolvasható, hogy az alkotók többségét érdekli a tradíció és a kortárs kultúra kapcsolata, az emlékezet megőrzésének lehetőségei, az időbeliség, a társadalmi jelenségek, valamint a festészet érvényességének vizsgálata.

Essentia Artis kiállítás
Baráth Áron: Cím nélkül, 2023, akril, vászon, 180 × 140 cm

Baráth Áron: Cím nélkül, 2023, akril, vászon, 180 × 140 cm

Baráth Áron szabad, ösztönös kompozíciói a tiszta gesztus érzéki jelenvalóságát mutatják fel. Szinte már erotikusnak ható művei izgalmát a rétegzettség és a transzparenciával való játék adja. Baráth érzékenyen oszcillál az organikus és szintetikus minőségek között is, a felvitt matéria jellege, valamint a neonos árnyalatok a virtuális képi esztétikát idézik. A most kiállított két munka is lírai gesztusokra épülő nonfiguratív mű, áttetszőségük a törékenység és a sebezhetőség fogalmait emeli be a befogadásba, míg az élénk színek izgalmas vibrálást generálnak.

Essentia Artis kiállítás
Kontor Enikő: Nagy zuhanás, 2024, kerámia, olajraku, 22 × 59 × 22 cm

Kontor Enikő: Nagy zuhanás, 2024, kerámia, olajraku, 22 × 59 × 22 cm

Kontor Enikő kiállított szobrai archaikus leleteknek tűnnek, színükből fakadóan olyanok, mintha a pompeji romok közül érkező elszenesedett használati tárgyak lennének. Funkciójukat vesztett használati objektumoknak tűnnek, amelyek ma már hozzáférhetetlen történeteket konzerválnak, így e művek az emlékezet tünékenységéről, valamint a múlt visszahozhatatlanságáról egyaránt szólnak. A művek vizuális feszültségét az ellentétes minőségű felületek egymás mellé helyezése teremti meg, a sima és durva játéka, ugyanakkor az is érdekessé teszi e műveket, hogy a megformált, a tudatosan alakított és a véletlenszerű, képződménynek tűnő részek organikusan egymásba olvadnak bennük.

Essentia Artis kiállítás
Sipos Balázs: Szellemképes magánszféra, 2024, öntött üveg, casting, 28 × 20 × 15 cm

Sipos Balázs: Szellemképes magánszféra, 2024, öntött üveg, casting, 28 × 20 × 15 cm

Az alkotó ezzel a játékos szobrával izgalmasan reflektál az egyre inkább individualizálódó társadalomra, az egyén elidegenedésére, valamint a lét bizonytalanságából fakadó fokozatos elmagányosodásra. Az alak hatalmas buborékot ölt magára, amelyen keresztül ugyan képes észlelni a valóságot, s amely megvédi a külső hatásoktól, mégis bezárja a figurát, amelynek groteszk megjelenése az én belső vívódásainak kivetüléseként olvasható.

németh marcell
Németh Marcell: Halles, merengő, pihenő, 2023, festett acél, fa, 123 × 33 × 1,5 cm

Németh Marcell: Halles, merengő, pihenő, 2023, festett acél, fa, 123 × 33 × 1,5 cm

Németh Marcell törékenynek tűnő, minimalista szobrai az élet csendességét, a terek kiüresedettségét tematizálják. Az alkotó elhagyatott tájakat „fest”, amelyek strukturáltságukban őrzik az emberi lét nyomait, de a figurák már elhagyták e tereket. Mólói, strandszékei a balatoni nyarakat idézik, ebben a formában azonban arra az időre utalnak, amikor már vége a főszezonnak, az emberek visszautaztak a városba, az általuk épített szerkezetek pedig magányosan állnak a semmi közepén. Ilyen értelemben nosztalgikusak és melankolikusak Németh szobrai, amelyekről ő mondja, hogy „a behelyezhetőség ürességén át kutatom, hogy mi rejtőzik a befogadóban”.

Essentia Artis kiállítás
Bács Emese: A szegény alvó medve, 2022, olaj, akril, kollázs, vászon, 130 × 180 cm

Bács Emese: A szegény alvó medve, 2022, olaj, akril, kollázs, vászon, 130 × 180 cm

Bács Emese ezen a képen egy hajléktalant örökített meg, aki szinte elvész a sokféle textúrájú és színű részlet között. Alig látszik, egyéniségét vesztett alakként tűnik elő, a lét és nemlét között lebegve. Jelenléte pillanatnyiságot, átmenetiséget tükröz. E begubózó, szinte láthatatlan alak szimbólumként olvasható, jelzi, mennyire nem veszünk tudomást a marginalizált csoportokról. Az empátia hiányát és az érzéketlenséget láttatja ez a mű, miközben azt is tudatosítja, hogy a hétköznapi semmiben működő embereket mégiscsak a környezetük jellemzi a leginkább.

alexa
Alexa Zsolt: Buszmegálló, 2024

Alexa Zsolt: Buszmegálló, 2024

Az Alexa-mű azért izgalmas, mert vegyíti a hagyományt a fenntarthatósággal. A mozaikcsempéket idéző elemek egymással átfedésben alakítanak ki legyezőszerű struktúrát, amely árnyékot vet, ugyanakkor át is ereszti a fényt. Az egyes elemekben tradicionális motívumok, valamint fűszerek, magok jelennek meg, amelyek ornamentikusan gazdagítják a funkcionalitásában is komplex alkotást, ugyanakkor élővé és a hétköznapok szerves részévé teszik a folklórt. 

hajdu d
Hajdú D. András: Szemtestvér, 2024, színes fotográfia, giclée nyomat, 6 db, egyenként 40 × 60 cm

Hajdú D. András: Szemtestvér, 2024, színes fotográfia, giclée nyomat, 6 db, egyenként 40 × 60 cm

Szintén társadalmi művészetként tekinthetünk Hajdú D. András fotósorozatára, amely felemelő és elgondolkodtató történeteket tár fel a világ egyik számunkra rejtett zugából, ahová egy magyar szemorvos visz fényt. A kongói esőerdőben Hardi Richárd gyógyítja a szürkehályogtól megvakult betegeket, a fotósorozat darabjai az egyes esetek pillanatképei. Az emberközpontú dokumentarista fotográfia a vizuális történetmesélésen keresztül fejti ki az erejét. 

orosz
Orosz Klára: Théta, köztéri mű, hajlított, hegesztett acélcső, PPG autófesték, 415 × 360 × 310 cm

Orosz Klára: Théta, köztéri mű, hajlított, hegesztett acélcső, PPG autófesték, 415 × 360 × 310 cm

A mű, amely a Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karának parkjában áll, Grastyán Endre professzor munkássága előtt tiszteleg. A szobor az emberi mellkas formáját idézi, nyitott a látogatók felé, bele lehet menni, helyet lehet foglalni alatta, így tulajdonképpen interaktív installációként hat, amely árnyékot ad, és amelyben meg lehet pihenni. A szoborban hallgatható théta-hangzást egyetemi hallgatók készítették: a théta-agyhullámokat előhívó, meditatív zene lecsendesíti az elmét. Izgalmas, ahogy a mű épít a nézőre, miközben kellően látványos és formai játékosságot hordoz magában.

grela
Grela Alexandra: Hol lakik a boldogság? 1-4., 2024, tempera, ceruza, merített papír, 4 db, egyenként 48 × 48 cm

Grela Alexandra: Hol lakik a boldogság? 1-4., 2024, tempera, ceruza, merített papír, 4 db, egyenként 48 × 48 cm

Az erősen nosztalgikus hangvételű kompozíciók az elmúlásról, a régmúlt boldogság visszaidézhetetlenségéről szólnak. A visszafogott színekkel megfogalmazott, érzékeny alkotások kiüresedettségről árulkodnak, amelyet a figurák groteszk jellege tovább erősít. A művek nagyon poétikusak és érzékiek, sokféle minőségük van, miközben erősen narratívak. Az illusztrációk hagyományos, manuális technikákkal készültek, így minden kép eredeti műalkotás. Érdekességük továbbá, hogy organikusan ötvözik a festészet, a grafika és az illusztráció sajátosságait.

strohner
Strohner Márton: Tower / Plinth Lamp, 2024, öntött, színezett, magas tüzű porcelán, elektromos égetés

Strohner Márton: Tower / Plinth Lamp,  2024, öntött, színezett, magas tüzű porcelán, elektromos égetés

A retróhangulatot idéző lámpák tradicionálisak, amennyiben a klasszikus európai porcelángyártási hagyományokon alapulnak, ugyanakkor minimalista formaviláguk modernné is teszi őket. A kézműves-tradíció tiszteletéből építkező művek korunk elvárásainak is megfelelnek, így egyszerre örökítik tovább a hagyományt, és adaptálják a kortárs igényeknek megfelelően. Minőség és funkció keveredik e tárgyakban, a precíz kivitelezés pedig játékossággal párosul.

Az Essentia Artis kiállítás május 10-ig látható a Pesti Vigadóban.

Fotók: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu

Ez is érdekelheti

Fényfestés és magyar dokumentumfilm is lesz a Pesti Vigadóban

Az Essentia Artis összművészeti seregszemléjének első két napján, március 7-én és 8-án reggeltől estig ingyenes programok várják az érdeklődőket a Pesti Vigadóban, az MMA székházában. A gyerekek népzenei énekórán, a felnőttek pedig portréfotós workshopon és koncerteken vehetnek részt.

Az Essentia Artis harmadjára tölti meg kortárs művészettel a Pesti Vigadót

Márciusban nyílik az MMA művészeti ösztöndíjasainak programsorozattal kísért kiállítása. Az összművészeti esemény minden eddiginél több, 400 kortárs művész közreműködésével, négy tematikus nappal, finisszázzsal több mint két és fél hónapon át várja az érdeklődőket a Pesti Vigadóban, az MMA székházában.

Május 7-ig láthatóak az MMA művészeti ösztöndíjasainak munkái a Pesti Vigadóban

Jövő kedden zárul a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) 2023-ban végzett művészeti ösztöndíjasainak kiállítása és programsorozata, az Essentia Artis a Pesti Vigadóban, az MMA székházában.

Bagossyéknak is tervezett

Bokányi Nóra textilművész öltözékei olyanok, mint a kibomló virág: az egymásra halmozott rengeteg réteg sűrű struktúrát alkot, ami gazdaggá teszi ezeket a ruhákat. És bár vizuálisan is igen erős hatást gyakorolnak, ugyanakkor statementként is olvasható darabokról van szó, amelyek a túlfogyasztással szembemenve a régi, nem használt textilek aktivizálásának fontosságára hívják fel a figyelmet.