Képkivágás.JPG

A filmes látványtervezőket díjazzák Szolnokon

Október 15. és 20. között az év legkülönlegesebb látványú filmjei versengenek egymással az Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál programjában. A szervezők olyan alkotásokat tárnak a nagyközönség elé, amelyek először itt és később is csak elvétve lesznek láthatók a magyar mozik kínálatában.

A különleges személyes sorsokat bemutató és számos műfajt felölelő idei ATAFF-lineup lebilincselő történeteket kínál, amelyek – a teljesség igénye nélkül – a háború, a társadalmi elismerés, a faji és vallási kérdések témáit kutatják. A szolnoki fesztiválon a legjobb látványtervezés díjáért induló tíz európai nagyjátékfilmet mély történeteik mellett a grandiózus helyszínek és a különleges, kortárs technikai beállítások teszik egyedivé. A díjat idén is rangos, nemzetközi szakemberekből álló zsűri ítéli oda, a tagok között szerepel a Dűne első és második részének egyik művészeti rendezője, Portik Adorján; Jette Lehmann dán látványtervező, aki olyan rendezőkkel dolgozott együtt, mint Lars von Trier vagy Thomas Vinterberg; továbbá Pater Sparrow, a Semmelweis és a Toxikoma látványtervezője. A díjátadó ünnepséget október 20-án tartják. 

A filmfesztivál nyitófilmje és egyben magyar premier lesz a portugál mester, Miguel Gomes filmje, a Grand Tour, amely egy álomszerű, korszakokon és kontinenseken átívelő utazási napló. A cannes-i fesztivál versenyprogramjában debütált film első felében a házasság elől megfutamodó Edwardot láthatjuk, majd fordulatot vesz a történet, és az őt üldöző Mollyt követhetjük. A Variety szerint a film felébreszti az élet iránti vágyat”. A film brazil látványtervezői Thales Junqueira és Marcos Pedroso.

A fesztiválon két osztrák film is versenyben van idén, ráadásul első alkalommal láthatja őket a hazai közönség. Az egyik az osztrák–német koprodukcióban készült Egy egész élet, amely a 20. század fordulóján árván maradt Andreas életét mutatja be, akit kegyetlen nagybátyja fogad be és kezel munkásként, aki megözvegyül, átél egy háborút a Kaukázusban, megjárja a szovjet fogolytábort, majd visszatér az alpesi völgybe. A film alapjául szolgáló irodalmi mű 2014-ben jelent meg, több mint negyven nyelvre fordították le, és több millió példányban adták el. A film rendezője Hans Steinbichler, látványtervezői Jurek Kuttner és Marcel Beranek.

Szintén osztrák produkció a Dieter Berner rendezte Alma és Oscar, amely a bécsi kulturális élet nagyasszonya, Alma Mahler életét követi. A filmben nem csupán a világhírű zeneszerző, Gustav Mahler özvegyének a híres berlini építésszel, Walter Gropiusszal és az expresszionista művésszel, Oskar Kokoschkával való viszonyát ismerhetjük meg, hanem a főhősök társadalmi elismerésért tett küzdelmeit is láthatjuk. A film látványtervezője Su Erdt, akinek nem először versenyez munkája az Alexandre Trauner-díjért.

Egy finn alkotás is versenyben van idén: a Maja egy hagyományos értékek között felnőtt nő epikus története egy olyan korban, amikor a szebbik nem egyenlősége és függetlensége még nem volt magától értetődő. A film rendezője Tiina Lymi, látványtervezője Otso Linnalaakso, aki több alkalommal elnyerte a finn kritikusok által életre hívott Jussi-díjat.

A Diagnózis: Másként gondolkodó című ukrán film az előző évszázadba repíti vissza a nézőt, főszereplője egy fiatal férfi, aki szabadon szeretne élni, rockzenét hallgatni és hosszú hajat viselni. Azonban a szabadság utáni vágya összeütközik a rendszer kegyetlenségével. Denis Tarasov első nagyjátékfilmjének látványtervezője Ivan Tyshchenko.

Az idei cannes-i hivatalos versenyszekció egyik legmegrázóbb filmje a Lány a tűvel Magnus von Horntól, aki a várandós nők sebezhetőségére összpontosít az első világháború utolsó hónapjaiban, amikor az abortusz illegális volt, és más lehetőségek is alig akadtak a nők számára, hogy terhességüket megszakítsák. A sötét hangulatú, fekete-fehér dán dráma látványtervezője a lengyel–svéd Jagna Dobesz, akinek nem ez az első munkája a rendezővel.

A görög rendező, Yannis Veslemes pszichedelikus és hallucinogén utazásra invitál minket az Anyánk virágaival. A film három testvért követ nyomon, akik úgy döntenek, egy szokatlan időgépet építenek annak érdekében, hogy visszahozzák elhunyt édesanyjukat. Amikor belép a képbe zavart apjuk, áltudományos kísérleteik egyre rosszabbra fordulnak, és végül két testvér csapdába esik egy pszichedelikus tájban, a múlt és a jelen összemosódik, amelynek eredményeként egy nyugtalanító alternatív valóság jön létre. Veslemes filmje szürreális sci-fi-vígjáték, amelyben önálló karakterré válik a drog. A bizarr látványvilág megtervezéséért Elena Vardava felelt.

Az özönvíz figyelemfelkeltően egyedi nézőpontot tár fel XVI. Lajos és Marie Antoinette utolsó óráiról; a kosztümös kordrámákra jellemző fényűzéstől megfosztva inkább egy disztópikus víziót mutatva be az uralkodócsaládról. Gianluca Jodice Locarnóban debütáló filmjének látványtervezője az olasz Tonino Zera.

A norvég Halfdan Ullmann Tøndel (Ingmar Bergman és Liv Ullmann unokája) első nagyjátékfilmje, az Armand feszült és klausztrofób társadalmi dráma. A film az idei cannes-i versenyprogramban debütált, és egy fiatal fiú elleni iskolai vád utóhatásait tárja fel. Az általános iskolai vádaskodás szövevényes drámájában A világ legrosszabb embere sztárja, a BAFTA-díjra jelölt Renate Reinsve alakítja a védelmező anyát, a látványtervező pedig Mirjam Veske, aki szintén dolgozott az említett sikerfilmen.

Isabel Coixet rendező Sara Mesa bestseller regényének sötét adaptációjából készített filmet Laia Costa főszereplésével, amely a San Sebastián-i Nemzetközi Filmfesztivál Feroz Zinemaldia díját nyerte el. A spanyol rendezőnő gyakran vizsgál filmjeiben szokatlan, szélsőséges kapcsolatokat, hogy feltárja a rejtett igazságokat, és ebben a tekintetben az új film sem fog csalódást okozni. Az Egy szerelem egy fiatal nőt mutat be, aki a vidéki élet patriarchális korlátai között navigál. A látványtervező Uxua Castelló.

A fesztivál a Nemzeti Filmintézet támogatásával valósul meg, részletes programja itt érhető el.

Ez is érdekelheti

Homok alatt, homok felett

Denis Villeneuve végre betetőzte Paul Atreides monumentális felnövéstörténetét – az Oscar-díjas Dűne második felvonása látványban és hangban hibátlan, sőt a megváltozott médium lehetőségeihez képest Frank Herbert regényéhez is hű marad. Kritika.

Mi lesz, ha az egész ország víz alá kerül, és a lakóinak menniük kell?

Ez a dán minisorozat egy átlagos családon keresztül mutatja be azt a káoszt, ami a valóságban is elszabadulhat az éghajlatváltozás következtében. Kritika.

Semmelweis, a magyar szuperhős?

Koltai Lajos filmje emléket állít egy magyar orvosnak, akire szakmai elhivatottsága és munkájának eredményessége miatt joggal nézhetünk fel. Ám míg Semmelweis Ignác élete korántsem volt mesébe illő, hiszen élete utolsó szakaszát méltatlan körülmények között töltötte, a film a klasszikus hollywoodi mintát követi. Kritika.

Bergman „norvég angyala” olyan jól megtanulta a nyelvet, hogy sokan svédnek hitték

Ma 85 éves Liv Ullmann,, Ingmar Bergman kedvenc színésznője, aki életművéért tavaly tiszteletbeli Oscar-díjat kapott.