Gergye Krisztián táncol, koreografál, fest és fotózik

Program

A többszörösen összetett tehetségű Gergye Krisztián fotográfiáiból nyílik kiállítás az Artphoto Galériában. A nemzetközi színtéren is elismert tánc- és performanszművész festményeit több alkalommal láthatta a közönség. A Budapest Fotó Fesztivál keretében nyíló Tértorzók című tárlat a művész eddig soha nem látott fotóiból válogatott.

Részlet Gyergye Krisztián fotográfiájából
Részlet Gyergye Krisztián egyik kiállított fotójából

Gergye Krisztián nevét a kortárs színház- és mozgásművészet kedvelőinek nem kell bemutatni, számos általa rendezett és koreografált előadás fut jelenleg is az ország több színházában. „Tulajdonképpen előbb volt a képzőművészet, mint a tánc, de az élet elsősorban a mozgás, a színpad felé sodort" – mondta el Gergye Krisztián, akinek színházi munkáiban is felfedezhetők a képzőművészeti alkotásokra utalások, a vizuális művészeti konnotációk.

Az elmúlt években több alkalommal; a Kőszegi Várszínházban, a szentendrei MANK Galériában, a Jurányi házban és legutóbb a köveskáli Magazin Galériában is önálló kiállítás keretében ismerhették meg sajátos, elsősorban akvarell technikával készült festményeit.

„Krisztián festészetét megismerve sokat beszélgettünk arról, hogyan készülnek az alkotásai. Általában fotókat készít számára fontos benyomásokról, és azokat dolgozza fel, vagy dolgozza át képekké. Felvetettem, hogy milyen érdekes lenne megmutatni, hogy hogyan változnak át a keze alatt az elkészült fotók.

Amikor azonban megmutatta az elmúlt évek fotótermését, kétségtelenné vált, hogy ez az anyag egy önálló, kizárólag saját műfajában és anyagában bemutatott kiállítást követel."

– mondta el Borbély László, az Artphoto Galéria vezetője.

„A torzó a brutális csonkítottság és sérültség ellenére, vagy talán épp azért, egy olyan művészeti és esztétikai kategóriává vált, amely a szépség-eszményt, az érzékenységet, a törékenységet és a részletekben rejlő értékeket hivatott felmutatni. Ez a felmutatás, szinte színházi gesztus, valami egészből való drámai kiemelődés. A kiszakadó részlet, a csonk a teljessége elvesztése okán, pont a teljességről képes újat mondani, sőt egy új világ teremtésére készteti nézőjét az elveszett egész utáni vágy nosztalgikus melankoliájának felébresztésével.
Miért is ne lehetne ugyan ezt a gesztust, vagy esztétikai kategóriát a térre vonatkoztatni. A kép tárgya lesz a tér, és a képszéleknél a hiány, a csonk maga. Tértorzó, a fény és a szinte állónak tűnő lassúsággal hömpölygő idő kontrasztjában” –  olvasható a kiállítás ajánló szövegében.

Fotó: Gyergye Krisztián
Fotó: Gyergye Krisztián

A galériavezető szerint Gergye Krisztián egyéni látásmódja, sajátos világszemlélete izgalmas képi világot hoz létre:  „Képein ember alkotta terek transzformálódnak, humanizálódnak vagy épp dehumanizálódnak, kapnak új esztétikai minőséget és töltődnek meg új tartalommal. Rólunk és nekünk mesélnek, anélkül, hogy ábrázolt szereplői lennénk ezeknek a fotóknak.”

A tárlat a Budapest Fotó Fesztivál keretében nyílik meg 2025. április 15-én, 18 órakor. Az alkotóval május 10-én találkozhatnak a Galériában az érdeklődők, ahol rendhagyó tárlatvezetés és beszélgetés is lesz. 

A kiállítás a Nemzeti Kulturális Alap, Magyar Művészeti Akadémia, és Újbuda Önkormányzata támogatásával, a Budapest Fotófesztivál 2025 programjának keretében valósult meg.

A kiállítás megtekinthető: 2025. május 29-ig kedd, csütörtök 14-18 óráig, valamint előzetes egyeztetés alapján. Helyszín: Artphoto Galéria – Budapest, XI. ker Bartók Béla út 30.