D_PRG20240923060.jpg

Ilyen volt a Budapesti Fesztiválzenekar brit diadalmenete

Fischer Iván és együttese augusztus 6-án a londoni Royal Albert Hall színpadán, a BBC Proms közönsége előtt, majd két nappal később az Edinburgh International Festival fő helyszínén, az Usher Hallban lépett fel és aratott nagy sikert.

„A világ egyik legjobb és legegyedibb zenekara” – így zárta értékelését a Slippedisc a Budapesti Fesztiválzenekar idei nyári brit fellépéssorozatáról. Fischer Iván és együttese augusztus 6-án a londoni Royal Albert Hall színpadán, a BBC Proms közönsége előtt, majd két nappal később az Edinburgh International Festival fő helyszínén, az Usher Hallban aratott elementáris sikert. A kritikusok szerint ezek az estek a fesztiválidény csúcspontjai közé tartoztak. Sőt a The Guardian úgy fogalmazott: „ritkán hallani ennyire szívből jövő, életigenlő muzsikálást a Royal Albert Hall falai között.”

Beethoven és Bartók Londonban

A Royal Albert Hallban telt ház előtt hangzott el Beethoven 7. szimfóniája, ami a The i Paper szerint „újjászületett, mint egy fénylő főnix, annyira magával ragadó, hogy minden egyes hangot falni lehetett volna”. A The Guardian úgy jellemezte az előadást, hogy „friss, mint egy nyíló virág”, amelyben „a vonósok hangja gazdagon áradt, mintha az életük múlna minden egyes hangon, a réz- és fafúvósok született szólistaként, mégis tökéletes összhangban játszottak. Fischer pedig, a kifinomultság mintaképe, apró részleteket bontott ki, hogy a zene spontaneitással és élettel teljen meg.” A Financial Times a zenekar „lézeréles fókuszát” és „kivételes tisztaságát” méltatta, míg

a Slippedisc egyszerűen „az idei Proms eddigi csúcspontjaként” említette a koncertet.

A műsor második felében A kékszakállú herceg vára szólalt meg Láng Dorottya és Cser Krisztián előadásában. A Colin’s Column Fischer „mesteri illuzionizmusát” méltatta, kiemelve, hogy „a magyar nyelv ritmusa és zeneisége különös, drámai erőt adott a műnek, amely kísértetiesen megmarad az emlékezetben”. A The Guardian a sötét hangulat „tucatnyi árnyalatát” látta kibontakozni, ahol „a hárfa és cseleszta hipnotikus csillogása” és „a fúvósok hátborzongató színei” elevenítették meg a Bartók-mű világát. A The i Paper szerint az előadás „az érzelmek teljes skáláját járta be a szerelem eksztázisától a teljes reménytelenségig”, míg a Daily Telegraph úgy vélte, „a borzongató szépség még soha nem szólt ilyen jól”.

„Masszív adrenalinlöket”

Két nappal később az Edinburgh International Festival közönsége az Usher Hallban ünnepelhette a zenekart, amely Bach 4. D-dúr szvitjével, Fischer saját, Táncszvit hegedűre és zenekarra, J. S. Bach emlékére című darabjával, valamint A csodálatos mandarin Bartók komponálta balettzenéjével lépett színpadra. Az Edinburgh Music Review a Bach-szvitet ritmikai élettel teli, ötletes textúrájú előadásként jellemezte, a finálé menüettjét „fájdalmasan gyönyörűnek” nevezve. A The Arts Desk „masszív adrenalinlöketet adó energiáról” és „meggyőző eleganciáról” írt, míg a The Scotsman „frissnek és ropogósnak” találta az előadást.

Fischer Iván 2024-ben komponált Táncszvitjének nagy-britanniai premierjén a szólót Guy Braunstein játszotta. A The Scotsman a „virtuóz prelűdöt” és „táncra perdítő” zárást emelte ki, az EdinburghGuide pedig „magával ragadó felfedezésnek” nevezte a művet, amelyben „a magyar népzenei utalások színpompás szövetként épültek be a zenébe”. Bartók százéves balettzenéje, A csodálatos mandarin az Edinburgh Music Review szerint „teljes erőbedobással” szólalt meg, kiemelve, hogy a zenekar „a dallamok és harmóniák minden részletét a vérében hordozza”. A The Arts Desk a zenekar „buja” hangzását, a vonósok „izgalmát és sejtelmességét” méltatta, míg a The Scotsman a darabot „hátborzongatóan életre keltett” mesterműként jellemezte.

A kritikusok szerint páratlan

A Budapesti Fesztiválzenekar mind Londonban, mind Edinburgh-ban bebizonyította, hogy a technikai tökéletesség, a zenei intelligencia és a színpadi jelenlét páratlan elegye képes a legnagyobb koncerttermeket is személyes, katartikus élménnyel megtölteni. Ahogy a Financial Times fogalmazott: „Fischer és zenészei a zenekari összjáték aranyérmesei között vannak, még a 20. század legnagyobb presztízsű együtteseivel összevetve is.”

A londoni és edinburgh-i sikerek után a magyar közönség is átélheti ezt a különleges zenei élményt: szeptember 19-én, 20-án és 21-én a Müpában A kékszakállú herceg várát Láng Dorottya és Cser Krisztián szólójával hallhatja a közönség, a szünet után pedig A csodálatos mandarin következik a Duda Éva Társulat koreográfiájával kiegészülve. Ez a Budapesten három alkalommal bemutatott program a nemzetközi kritikusok által is magasztalt művészi erővel és színpadi jelenléttel várja a rajongókat. A BFZ-nek a BBC Proms sorozatában adott koncertjét felvételről is meg lehet hallgatni a BBC oldalán.

További információ: bfz.hu

Ez is érdekelheti

Fischer Iván: Én nem tartozom a nyavalygók közé, lesz fiatal utánpótlása a közönségnek

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója szerint a gyermek- és ifjúsági programok közönsége később bérletes hallgatóként tér vissza, így nincs ok a riadalomra.

„Halott szívű vándor” – Bartók csodálatos meséje Duda Éva és Fischer Iván közös előadásában

Bartók „csodálatosan szépnek” titulálta a gazdag kínai férfi és a fiatal lány különös szerelmi történetét, zeneműve az egyik kedvence lett. Ezzel nem maradt egyedül, tekintve a számtalan táncjátékot, melyek ezekre a dallamokra láttak napvilágot, közülük a legújabb: Duda Éva koreográfustól.

Mi lenne, ha… Cser Krisztián operaénekessel – podcast

Ha festmény lenne, energikus, erős színek jellemeznék, és biztosan lenne benne kék is, ami rímel kedvenc szerepére, a Kékszakállúra.

Nőcsábászati fesztivált rendez a Müpa

Don Giovanni – avagy Don Juan – alakja köré épül a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar tematikus minifesztiválja. A Mozart-expedíció a nyughatatlan nőcsábász archetípusának sokféle értelmezését mutatja be opera- és táncelőadás, irodalmi est, pódiumbeszélgetés, valamint filmvetítések segítségével szeptember 9. és 13. között.