Az irodalom és a zeneművészet határvidékén mozgó, úgynevezett beszédzenei alkotásokat mutatnak be szombaton a német főváros magyar kulturális intézetében, a Collegium Hungaricum Berlinben (CHB).

A The Poets’ Sounds – Literarisches Sprechkonzert (A költők hangjai – irodalmi beszédhangverseny) elnevezésű hangköltészeti projekt több mint egy évig tartó előkészület után debütál a CHB-ban. A berlini ősbemutató után Finnországtól Ciprusig hat helyszínen adják elő a műveket.

A Lettrétage berlini irodalmi műhely (Literaturhaus Lettrétage) és a sprechbohrer nevű kölni beszédzenei művészcsoport felkérésére hat szerző komponált egy-egy darabot. Mindegyik alkotás alapja három beszédhang, amelyet a sprechbohrer trióval együtt dolgoztak fel zeneileg.

A program két részből áll: az előadás fénypontja, a beszédzenei előadás előtt a szerzők az irodalmi munkáikból olvasnak fel. Az új daraboknak különleges minőséget ad, hogy megragadják és szóra bírják a különböző nyelvi és nem nyelvi jelenségeket, és a színpadi interpretáció során egyszerre több érzékszervet a bűvkörébe vonzó, élő irodalommá válnak.

A projektben a norvég Tone Avenstroup, a spanyol–katalán Eduard Escoffet, a dán Morten Sondergaard, a finn Miia Toivio és a svájci Elisabeth Wandeler-Deck mellett részt vesz Ladik Katalin performer, színész, költő, író, képzőművész. Az Újvidékről indult művész nem utolsósorban éppen hangköltészeti alkotásai és hangjátékai révén vált a kelet-európai neoavantgárd egyik meghatározó alakjává. Berlinben a Három tojás című darabját mutatják be, egy három különböző történetet elbeszélő hangkölteményt, amelynek erősen redukált nyelvi anyaga rövid szavak, szótagok, felkiáltások három nyelven, németül, szerbül és magyarul való szüntelen ismétlődéséből származik.

Ladik Katalin nemcsak szerző és az előadás rendezője, hanem színészként is fellép a produkcióban. A három beszédhang mindegyikét „önálló karakterként mutatja be: a női hang kíváncsi, lelkes, érzékeny és extrovertált, a magas férfihang megértő és igazságos tanár vagy bíró, aki nem mindig ura viharos érzelmeinek, míg a mély férfihang szarkasztikus és az ironikus” – írta a CHB.

A nyitóképen Ladik Katalin. Fotó: Glázer Attila