December 1-én és 2-án a tajvani filmeké lesz a főszerep a Corvin Moziban. Az idei Taiwan Dox vetítéssorozat fókuszában komoly társadalmi témák állnak: többek között a természetrombolás, a bevándorlás és a hagyomány-modernitás ellentét kérdését feszegetik az alkotások.

A Taiwan Dox kétnapos vetítéssorozattal célozza meg a keleti filmeket kedvelő közönséget a Corvin Moziban. A sajátos történelmi múlttal, illetve bonyolult nemzeti és etnikai összetétellel rendelkező Tajvan filmművészete igen sokszínű. A lassan hömpölygő, finom rezdülésekre figyelő dokumentumfilmek önmagukban is részletgazdag képet adnak a sziget kultúrájáról, amelyet tovább mélyít a szakértők elemzése a vetítéseket követő beszélgetések során.

Az esemény december 1-én, pénteken kezdődik. A hivatalos megnyitót a természetrombolást és a technikai fejlődést a természetvédelemmel szembeállító, Az eltűnt pillangó című  dokumentumfilm vetítése követi.

Chan Chia-Lung rendező és kutató – aki éveket töltött a pillangók megfigyelésével – szeretetteljes narrációval, vicces animációkkal, szórakoztató zenével és magával ragadó hangzással vezeti be a nézőket a lila bársonylepkék mikroszkopikus világába. A filmben elszánt kutatók próbálják megérteni a pillangók életének körforgását, megvédeni azt, és megtalálni a velük való együttélés módját. Az alkotók gyönyörű képeken keresztül hívják fel a nézők figyelmét arra, hogy Tajvan szigete természeti kincs is, ahol a világon egyedülálló pillangófaj is él. A bemutató utáni beszélgetés résztvevője Dr. Korsós Zoltán zoológus, nyugalmazott egyetemi docens, a Magyar Természettudományi Múzeum muzeológusa, moderátora Stőhr Lóránt filmkritikus, filmtörténész, a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója.

Szombaton 16 órától indulnak a vetítések a Corvin Mozi Jávor termében. Elsőként az Asszony a vadászösvényen című filmet mutatják be. A főszereplő, Heydi mindennapjain keresztül megismerhetjük a nők vadászkultúrában betöltött fontos szerepét és bebocsájtást nyerünk a női vadászok világába. A film eredeti módon töri meg a vadászokról és a női szerepekről alkotott egydimenziós képünket. Yu Xin-lan rendező az ember, az állatok és a természet összetett kapcsolatát tárja elénk saját édesanyja vadászfilozófiájának és látásmódjának bemutatásával, miközben bevezet a gaya nevű ősi szabályrendszerbe is, amely az itt élő törzsek mindennapi életét irányította. A vetítést követően a témáról Bagi Judit sinológussal beszélget Vincze Teréz filmtörténész.

A Ha én már nem leszek… Yang San-eii sorsát mutatja be, akinek sosem volt igazi otthona, és ötvenévesen úgy dönt, saját erőből épít egy házat a hagyományos japán ácstechnikát alkalmazva, amely nem használ szögeket. Az évtizedekig tartó építkezés alatt családja megélhetése kizárólag a feleségétől függ, aki egyedül tartja fenn éttermüket. A hagyomány és a modernitás mutatkozik meg ebben a filmben, ahol a családi egységet megtörő változások, egy egzisztenciális válság és az összetartozás eltérő értelmezései teszik próbára a családtagokat. Yu-Ting Su rendező szerint a dokumentumfilmekben bemutatott családi történetek a társadalom közös tudásának albumát gyarapítják. A vetítést követően Vincze Teréz beszélget Gódorné Hazenauer Zita kertészmérnökkel, a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum könyvtárosával.

Szombat este az És házam messze-messze még… című dokumentumfilm bemutatója lesz, amely feltárja a Délkelet-Ázsia és Tajvan közti vendégmunkásrendszer kegyetlen valóságát. Nguyen Quoc Phi, egy autólopással és drogozással megvádolt, majd agyonlőtt fiatal vietnami férfi története rávilágít a diszkriminációra és az egyenlőtlenségre, amellyel a rosszul fizetett munkára érkező vendégmunkások szembesülnek Tajvanon. A rendező Tsai Tsung-lung családtagokkal, barátokkal, kereskedőkkel és a rendőrséggel készített mélyinterjúkon keresztül, nyers kendőzetlenséggel vágja a szemünkbe a bevándorló munkavállalók által elszenvedett kegyetlen valóságot. A főszereplő személyes naplóján keresztül bepillanthatunk a bevándorló munkások tapasztalataiba, küzdelmeikbe, rálátunk reményeikre és álmaikra. Erőteljes és elgondolkodtató film, amely a társadalom rendszerszintű igazságtalanságainak megkérdőjelezésére késztet. A vetítést követő beszélgetésen Salát Gergely sinológussal, a Pázmány Péter Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának intézetvezető egyetemi docensével beszélget Stőhr Lóránt.

A filmeket mandarin nyelven, magyar és angol felirattal vetítik. Részletes program és további információ ezen a linken.

A képen jelenet Az eltűnt pillangó című filmből.