Hősök nem csupán a csatatereken születnek, és nemcsak az a hős, akinek a nevével a történelemkönyvek lapjain találkozunk. A hős egy történet (mítosz, mese, legenda, monda) központi szereplője, vagy egy közösség, kultúra rendkívüli, esetleg önfeláldozó tettet végrehajtó híres személyisége. Olyasvalaki, aki egy adott szituációban átlagon felüli jellemvonásokról, rendkívüli képességekről tesz tanúbizonyságot, és különleges tetteket hajt végre. Ez általában nem marad titokban, így az illető híressé válik. Na, de hol találhatóak ezek a hősök?

 


superman_1070457_960_720_600x447.png
Fotó: pixabay

A projekt létrehozóinak meggyőződése, hogy minden kisebb-nagyobb közösség ?kitermeli? a maga hőseit. Nemcsak a háborús hősök lehetnek példaképeink, hanem mindazok, akik munkájukkal, képességeikkel jobbá-szebbé tették az adott közösség hétköznapjait. Sokszor azonban ezeket a személyeket, történeteket sem a fiatalok, sem a települések lakói nem ismerik. A ?Hétköznapi hősök ? Írjunk történelmet!? című Kárpát-medencei szintű mintaprojekt keretében azonban feltérképezhetik a diákok a lakóhelyük történelmét. A programot a Kultúráért Felelős Államtitkárság indította el. A digitális formában, különböző honlapokon közzétett eredmények a múlt eddig ismeretlen szeleteit tárják fel, a bemutatott ?hétköznapi hősök? példája pedig útmutató gyanánt szolgálhat a fiatalabb nemzedékek számára.

 

A mintaprojektben általános és középiskolai diákok vehetnek részt 10-18 éves korig. A helytörténeti kutatásokat ösztönző program általános célja a helyi és közösségi cselekvésre való ösztönzés, egy-egy közösség közel- és távoli múltjának feltérképezése, egykoron élt, esetleg még most is élő ? a saját közösségükért felelősséget érző, annak érdekeit szem előtt tartva cselekvő ? személyek tetteinek, példamutatásuk hatásainak felkutatása, feldolgozása és közkinccsé tétele, a generációk közti együttműködés serkentése. A projekt céljai közt szerepel továbbá a magyar identitás erősítése, az adott ország többségi nemzetének, illetve a potenciális külföldi érdeklődök tájékoztatása, érdeklődésük felkeltése az érintett, magyarok lakta települések múltja iránt.

 


pen_1743189_960_720_600x400.png
Fotó: pixabay

A 2016 novemberében indult projekt első fázisában három régió hat településén zajlottak le az általános és középiskolai diákcsoportok által végzett kutatások. Erdélyben Kápolnásfaluban és Szamosújváron, a Felvidéken Hetény és Szenc településeken, míg Szlovéniában Szécsiszentlászlón és Lendván kutattak fel a diákok letűnt idők homályában olyan személyiségeket, akik munkájukkal a helyi közösségek fejlődését, gyarapodását és erősödését szolgálták. A digitális formában, különböző honlapokon magyar, az adott régió többségi nyelvén és angol nyelven közzétett eredmények a múlt eddig ismeretlen szeleteit tárták fel. A projekt nem csak a résztvevő fiataloknak hasznos, hiszen a kutatás felvilágosítást nyújt mindazoknak, akik az adott település múltjával, lakóival, teljesítményeivel kívánnak megismerkedni.

 

A kutatásban részt vevő csapatok számára 2018. június 4. és 6. között a Rákóczi Szövetség közreműködésével találkozót is szerveztek Budapesten. Itt a fiatalok és a pedagógusok megoszthatják egymással eddigi tapasztalataikat és kutatási eredményeiket is. A találkozóra Erdélyből, Vajdaságból, Muravidékről és a Felvidékről érkeznek diák kutatócsoportok a projektvezető pedagógusok kíséretében. A háromnapos rendezvény során a csoportok ? délelőttönként ? a Petőfi Irodalmi Múzeum Lotz termében mutatják be ? vetítéssel egybekötött ? beszámolójukat. A találkozó megszervezését a kultúráért felelős államtitkár kétmillió forinttal támogatta.

 


student_849828_960_720_600x400.png
Fotó: pixabay.hu

A projekt második fázisában az Erdélyi Magyar Közművelődési Egyesület, a Szlovákiai Magyar Művelődési Intézet, a Vajdasági Magyar Művelődési Intézet és a Kárpátaljai Magyar Művelődési Intézet vesz részt. A helyszínek között pedig ott van az erdélyi Málnás (Kovászna megye), Csíkszentimre (Hargita megye), Kisiratos (Arad megye), Miriszló (Fehér megye), Szilágypanit (Szilágy megye), Búzásbesenyő (Maros megye), Pusztina (Bákó megye) és Ördöngösfüzes (Kolozs megye). A felvidéki települések közül Gömör (Rimaszombati járás), Dunamocs (Komáromi járás), Csicsó (Komáromi járás), Apácaszakállas (Dunaszerdahelyi járás), Alsóbodok (Nyitrai járás), és Léva (Lévai járás) diákjai vesznek részt a projektben. De a vajdasági Magyarkanizsa (Észak-bánsági körzet) és Temerin (Dél-bácskai körzet), és a kárpátaljai Dercen (Munkácsi járás) és Técső (Técsői járás) is bekapcsolódik a projektbe.

 

A Kultúráért Felelős Államtitkárság az első fázis finanszírozására 2,35 millió forintot, míg a második fázis finanszírozására 6,55 millió forintot fordított.

 

A projekt lebonyolítására meghívott intézmények köre:

EMKE-Közép-erdélyi Magyar Művelődési Intézet, Kolozsvár (Erdély),

Szlovákiai Magyar Művelődési Intézet, Dunaszerdahely (Felvidék),

Vajdasági Magyar Művelődési Intézet, Zenta (Délvidék),

Kárpátaljai Magyar Művelődési Intézet, Beregszász (Kárpátalja),

Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézet, Lendva (Muravidék).