Kollár_Klemecz_Anyam_tenyere.jpg

Mindentől távol, de Istenhez közel

December 15-én igazi kulturális forgataggal várja az érdeklődőket a Petőfi Kulturális Ügynökség és a Poket zsebkönyvek összművészeti eseménye az Akváriumban. Ott mutatják be Kollár-Klemencz László Anyám tenyere című regényét is – mi pedig adunk most egy kis ízelítőt a könyvből.

Igazság nincs, „növekedés van és elmúlás” – írja Kollár-Klemencz László a nemrég megjelent, Anyám tenyere című regényében. Az író a korábban még Vad munkacímmel ellátott könyvében az ember és a természet kapcsolatát kutatja, ahol az igazság – ha létezik egyáltalán olyan – megbújik a fák lombjai mögött, s helyette olyan állapotokkal, olyan érzelmi kavalkádokkal találkozhatunk, amelyekkel addig talán még sohasem vagy csak nagyon ritkán.

Több helyen írják, hogy Kollár-Klemencz László legújabb könyvében egy remete a központi figura. A regény elolvasása után viszont azt mondhatnánk, nem Pomuk, a remete, nem a vadászok, s még csak nem is a természet az, ami köré épül a szövegtest, sokkal inkább: Isten és a benne való hit alakítja a történetet. Persze azt Kollár-Klemencz is tudja, az Úr és a hit kérdéseihez hozzájárul mindaz, amit a könyvében is megjelenít: az emberek és az állatok, illetve a pogány közösség és a keresztény nép közötti kapcsolat, az élővilág és a vad fogalmakkal meghatározott „kint” és a vadászkastély „bent”-je.

A tágan értelmezett középkorban, a Kékesben, a Pilis hegyei és tisztásai között játszódó krónikában a szerző egy – a családját, feleségét és gyermekét elveszítő – remete és egy lóról leesett leány között kialakult kapcsolatot mutat be, s teszi mindezt úgy, hogy közben megismerkedünk azzal a természettel, ami ugyan rombolni is tud, ám sokkal inkább éltet és tükröz. Hiszen Kollár-Klemencz a könyvében egy olyan fiktív világot teremt, amelyben az állatok és emberek között szövetségek köttetnek, amelyeket (persze) az ember árul el hamarabb, s ahol a farkasok és szarvastehenek

„szelíden születnek […], nincs mit megszelídíteni rajtuk, s csak azért menekülnek az ember elől, mert mi nem vagyunk szelídek, félelemmel kísérik vadságunkat.”

Ebben a világban még szoros és kölcsönös függőviszonyban áll az ember a természettel.

A remete és a keresztény pap másként tekint az égre, hitük egy s mégis különbözik: Lőrinc atya Jézus gyermekeként él és az evangélium jelenti számára az utat Isten felé, miközben Pomuk a mágikus hitvallása szerint az állatokban, a fákban, a földben keresi és tudja az Urat. S megint más a pogány nép, aki véráldozatain keresztül kapcsolódik a mindenhatóhoz. De a bűnből válhat-e megbocsátás, s így az áldozatból válhat-e isteni kegyelem?

„Ki akarta, hogy feláldozzák a bárányt? Miért kellett áldozni, Isten senkit nem kér, hogy kedvéért bárányt öljenek, Istenem, ez fájdalom nekem, azt hiszik a tudatlanok, hogy ölni kell a szeretetedért, de te soha nem kérted!”

– hangzik el a kulcsgondolat Pomuk fohászkodásában.

A létezés kérdéseit firtató Kollár-Klemencz-könyv talán a kortárs magyar irodalom egyik legkiemelkedőbb alkotása, azért is, mert a szerzője úgy ábrázol egy fiktív világot, ahogyan az ember (és az állat) megéli a saját valóságát – ki-ki, a maga hite szerint.

„Sokat kutattam, de legalább olyan sokat jártam az erdőt, töltöttem időt tisztásokon, csapásokon, hogy közelebb kerülhessek magam is az időtlen természethez” – vallja az író. Ez a fajta megismerési folyamat pedig talán még messzibb utat kínál: „mindentől távol, de Istenhez közel”.

 

A könyvbemutató részletei elérhetők itt.

Ez is érdekelheti

Kollár-Klemencz László: A mai ember nehezen tud azonosulni azzal, hogy ő bűnös

Háy Jánossal közös fellépéseiről, új, Anyám tenyere című könyvéről, a középkorhoz való vonzódásáról, félelmekről és szerelmekről is beszélgettünk.

Kollár-Klemencz László: Leginkább a saját kétségbeesésem segít

Április 21-én valódi lelki feltöltődést jelentő közösségi programokkal várja az együtt ünneplőket a Poket 6. születésnap X PKÜ az Akvárium Klubban. Kollár-Klemencz László itt enged először betekintést az új, Vad című önálló zenés irodalmi estjébe, amely a készülő, azonos című regényének előfutára. Nagy Daniella kérdezte a Hajógyár oldalán.

Korona az év kulturális kalendáriumán

Az adventi időszak egyik legfontosabb kulturális eseménye volt a Petőfi Kulturális Ügynökség és a Poket összművészeti napja, amely olyan volt, mint egy adventi naptár, hiszen színes programok, meglepetések, irodalom, zene, játékok, ajándékok várták az érdeklődőket. Videó.

Élő, kulturális adventi kalendárium részesei lehettünk az Akváriumban

December 15-én igazi kulturális kavalkáddal várt mindenkit a Petőfi Kulturális Ügynökség és a Poket zsebkönyvek összművészeti adventi, karácsonyi eseménye.