Konteó: Pink Floyd, a nagy varázsló Smaragdvárosban

Popkult

Ha már mostanság egy éven keresztül élvezhetjük a Magyar Zene Háza Hangdómjában a The Dark Side of the Moon Pink Floyd-lemezre készített immerzív videófilmet, érdemes a korszakos albummal kapcsolatos konteót megvizsgálnunk.

PINK FLOYD AT POMPEI - MCMLXXII
1972-2025
de Adrian Maben
David Gilmour (as Pink Floyd)
Nick Mason (as Pink Floyd)
Roger Waters (as Pink Floyd).
COLLECTION CHRISTOPHEL © Bayerischer Rundfunk (BR) - Office de Radiodiffusion Television Française (ORTF) - RM Productions Fernseh und Filmgesellschaft mbH - Radio Television Belge Francophone (RTBF)
concert; live
Bayerischer Rundfunk (BR) - Offi / Collection ChristopheL via AFP
A Pink Floyd Pompejiben. Fotó: Bayerischer Rundfunk (BR) - Offi / Collection ChristopheL via AFP

Dorothy a Holdon

Maga a jelenség nem összeesküvés-elmélet, miszerint az Óz, a csodák csodája film (első negyvenkét perce – ilyen hosszú az album) szinkronban fut a Pink Floyd Dark Side of the Moon nagylemezével. Bárki kipróbálhatja maga is, vagy megnézheti a lenti videót:

Szálazzuk szét a hallottakat, látottakat. Úgy négy percig semmi, aztán a Breathe (vagy Breath In The Sky – Lehelet az égben) negyedik versszakánál: „For long you live and high you fly / But only if you ride the tide / And balanced on the biggest wave / You race towards an early grave”, Dorothy a kerítésen egyensúlyoz, s a „And balanced on the biggest wave” – „És egyensúlyozol a legnagyobb hullámon” strófára lepottyan. A Time azon sorára, hogy „no one told you, when to run”, azaz „senki sem mondta neked, mikor kell futni”, éppen vált a jelenet: Dorothy elfut otthonról. A Us And Tham esetében ezen szövegrész: „Black and blue / And who knows which is which / And who is who”, vagyis „Fekete és kék / és ki tudja, melyik melyik / és ki kicsoda” fölött a gonosz nyugati boszorkány feketében száll szembe a kék ruhás Dorothyval.

A The Great Gig In The Sky, magyarul: Nagy koncert az égben kíséri a tornádójelenetet, tényleg elképesztő pontossággal visszaadva a drámai történés váltásait, dinamikáját. Végül, amint Dorothy kinyitja az ajtót, s meglátja Smaragdvárost, megszólal a Money.

A Brain Damage Agykárosodás pont akkor kezdődik, amikor a Madárijesztő táncba fog a Sárga úton, szinkronban az If I Only Had a Brain  Bárcsak agyam lenne dallal. Vagy ott vannak a lemezt záró, halkuló szívdobbanások, az Eclipse végén, amely számra olajozzák a Bádogembert, a szívdobbanásokkor Dorothy a bádog favágó mellkasához hajol, hogy meghallgassa. „Nincs szívem” – mondja a Bádogember.

(Eztán 42.52-től már egyéb Pink Floyd-számokat kevertek a film második fele alá.)

Mindez nem elmélet, s nem is konspirációs teória. Én, a konteók nagy kedvelőjeként, azt kell megállapítsam: a szinkronitás annak tudható be, hogy kívánatos arányok jellemzik mind a Pink Floyd-lemezt, mind a Victor Fleming rendezte Óz, a csodák csodája mozit. A film két Oscar-díját richtig a muzsikának köszönheti, tudniillik a legjobb filmzenéért Herbert Stothart, a legjobb eredeti dalért – igen, igen, a Somewhere Over The Rainbow – Harold Arlen vehette át a szobrot.

Összeesküvés-elmélet születik

Éppen három évtizede indult a világhálón a konspirációs teória, amikor 1995-ben bizonyos Charles Savage, húszéves gyakornok, a The Fort Wayne Journal Gazette című indianai napilapban beszámolt arról, hogy egy online Pink Floyd-csoportban (azért azt ne feledjük, ’95-ben virult a betárcsázós korszak meg az internetkávézók, cikkeinket a szerkesztőségbe floppylemezeken hurcoltuk, amelyekre kevesebb mint három megabyte adat fért – ma egy olcsó mobil belső tárhelye 128 gigabyte) olvasta az ötletet, hogy a Dark Side lemezt hallgatva nézzék az Ózt lenémított hanggal, és szembesüljenek a szinkronnal.

Emberünk később a Boston Globe, a Times, majd a New York Times szerzője lett, 2007-ben a Globe-ban írt cikksorozatáért, amelyben a Bush-adminisztráció hatalomkiterjesztését leplezte le, Pulitzer-díjat kapott.

Terjedt egy sztori is.

Egy motoros rendőr üldözőbe vesz egy buszt, ami összevissza kacsázva száguld az úton. Megállásra kényszeríti. A kinyíló ajtón sűrű marihuánafüst csap ki. A rendőr felszáll, megy a sofőrfülke felé. Benyit. Odabent Willie Nelson, szájában füves cigivel, nézi az Óz, a csodák csodáját, miközben a Dark Side szól.

A Pink Floyd minden tagja tagad bármiféle filmmel kapcsolatos összefüggést. A felvételek hangmérnöke, Alan Parsons úgy érvelt: 1972-ben még nem létezett VHS-technika, nem nagyon tudtak volna milyen lejátszót az Abbey Road Stúdióba bevinni, hogy a képekre zenéljenek a muzsikusok.

Akkoriban a U-matic számított a profi videószabványnak, a kazetta akkora volt, mint manapság egy kisebb laptop.

Újabb konteók

A Dark Side of the Rainbow többeket felbátorított újabb konspirációs teóriák kiagyalására. Stanley Kubrick remekműve, a 2001: Űrodüsszeia befejezése, az utolsó szűk félóra, amikor dr. David Bowman elhagyja a Jupitert, kilép galaxisunkból, megérkezik egy rokokó palotába, ahol önmaga öregkori énjével találkozik, aki ágyban, párnák közti halála előtt meglátja a monolitot, amelyen, mint valami tér-idő kapun túl, ott a Föld, s ott lebeg magzatként, magzatburokban Bowman. Ez alá Richard Strauss Imigyen szóla Zarathustra szimfonikus költeményének nyitányát keverte a rendező. A konteógyártók pedig a Pink Floyd Meddle lemezének B oldalán hallható Echoes-t. Igaz-e, avagy nem, állítólag Kubrick fontolgatta, hogy a Floydot kérje fel zeneszerzőnek.

Amúgy is talányos maga az Űrodüsszeia, főleg a vége, miért ne lehetne egy kis összeesküvés-elmélettel bonyolítani? Egyébként a forgatókönyv és Arthur C. Clarke „alapműve” párhuzamosan íródtak. Stanley Kubrick vonakodott magyarázattal szolgálni a befejezésre, mert úgy vélte, kimondva ostobán hangzik. Ám egy ízben megtette:

Az ötlet az volt, hogy istenszerű entitások, tiszta energiájú, alak nélküli intelligens lények berakják egy olyan helyre, amit talán emberi állatkertnek nevezhetnénk, hogy tanulmányozzák, és attól a ponttól kezdve az egész élete abban a szobában telik. Megszűnik az időérzéke, olyan, mintha csak úgy történne vele minden, mint a filmben.

A Dark Side of the Rainbow-t megelőzte a Publius-rejtély. 1994-től, az akkor megjelent Division Bell albumon elrejtett titkos üzenetekről írt Publius az alt.music.pink-floyd csoportba. Említett esztendő New Jersey-i koncertjén a Pink Floyd a teljes Dark Side-ot eljátszotta, s az új korongról a Keep Talking-ot, amely alatt a fényshow-n felvillant a Publius szó. Naná, hogy nem véletlenül, mondták a konteósok.

Hogy véletlen volt-e? Döntse el ki-ki maga.