A magyar dalszövegkultúra hagyományosan mélyebben gyökerezik a verseinkben

Könyv

A Könyvjelző sorozatunk legújabb részében Szepesi Mátyás, a Konyha zenekar frontembere, Lukács Laci, a Tankcsapda alapítója és énekese, Nicuță Alin, a 4S Street énekese, illetve Nagy Bogi énekesnő mesél arról, hogy mi segíthet a dalszövegírásban.

Meglehet, hogy fejvakarással indítjuk válaszunkat, amikor megkérdezik tőlünk, mire is jó az irodalom, mire jó az olvasás? Persze sok mindenre gondolhatunk hirtelen: a szókincsbővítésre, az önmagunkra találás lehetőségére, az érzelmi intelligenciánk fejlesztésére. Vannak viszont olyan személyek is, mint a zenészek és a dalszövegírók, akik a szépirodalmi könyvállományainkra elsősorban ihletforrásként tekintenek. Könyvjelző sorozatunk legújabb részében erről kérdeztük őket.

 

Szepesi Mátyás

Szepesi Mátyás / Fotó: Dancs Enikő Bianka
Szepesi Mátyás / Fotó: Dancs Enikő Bianka

A szépirodalomból akkor is inspirálódom, amikor nem vagyok tudatában ennek: van egy ösztönös „szürke zónája” az alkotásnak, ami az olvasásból jön, fiatalkori irodalmi élményeim mindig ott dolgoznak a mélyben, szóhasználatban, fordulatokban, rímekben stb.  Az irodalomhoz, mint tudatos inspirációforráshoz való visszatérés nálam jelen időben inkább ciklikus, mint folyamatos. Amikor véget ér a nyári koncertszezon, elkezdem járni a könyvesboltokat és összevásárolok mindent, ami megtetszik. Ilyenkor elsősorban a fiatal kortárs költőkön van a fókuszom, de vannak állandó kedvenceim is, és ilyenkor szoktam újra beszerezni azokat a könyveket is, amik elvesztek a turnézás során vagy kölcsönadtam őket, de elfelejtettem, hogy kinek.

Bár véleményem szerint a magyar nyelvű dalszövegírás és a hazai kortárs költészet is egyaránt virágkorát éli az elmúlt 10-15 évben, pár kivételtől eltekintve (Szendrői Csaba, Závada Péter) nem látom sem az átjárást, sem az egymásra hatást, miközben a magyar dalszövegkultúra hagyományosan mélyebben gyökerezik a verseinkben, mint például az angolszász – ott sokkal inkább a helyi népzenék szöveghagyománya és a – jó értelemben vett – „utcazaj” az alap. Bár a formai keretek miatt sokszor gondoljuk, hogy a dalszövegírás kötöttebb műfaj, mint a vers, igyekszem sokat foglalkozni azzal, hogyan lehet azokat a dolgokat beemelni a szövegeimbe, amiket a kortárs vers „jobban tud”: az átélhetőség keretein belül meglepni az olvasót, szélesíteni a témák körét stb. Klasszikus szerzőkhöz ritkábban nyúlok, ott inkább a hangulatok és a verseik olvasása közben átélt flow-élmény az, amiért előveszem őket. De nem érdemes általánosítani, az ihlet, az inspiráció az adott pillanatról is szól, mindig kell egy aktuális élethelyzet vagy hangulat, amiben be tud találni egy-egy vers.  

 

Nagy Bogi

Nagy Bogi / Fotó: Bodnár Dávid
Nagy Bogi / Fotó: Bodnár Dávid

Számomra a mai napig nehezebb feladat a szövegírás, mint a dalszerzés. Nagyon sok időt tudok eltölteni a szöveg szépítgetésével. Fontos számomra, hogy egy dalszövegnek legyen értelme, hogy a hallgató átérezhesse a szavak erejét. Már nem egyszer előfordult, hogy a szövegírás közben elakadtam, és otthon egy Ady- vagy Kosztolányi-kötetért nyúltam. Az egyik legismertebb dalomban is van egy konkrét sor, amit egy verseskötetből formáltam át a saját világomra. Biztos vagyok benne, hogy jó pár szakmabeli inspirálódik hasonlóan, hiszen az irodalmi művek színesebb nyelvezetet és mély érzelmeket használnak, amely gazdagíthatja a dalok szövegét és jelentését – legyen szó kortárs vagy klasszikus műről. Véleményem szerint ez azért jó dolog, mert az ilyen típusú inspiráció lehetőséget ad arra, hogy a dalszerzők kapcsolatba lépjenek a magyar kultúrával, és valamilyen formában továbbadják a hallgatóknak.

 

Lukács Laci

Lukács Laci / Fotó: Erdélyi Gábor
Lukács Laci / Fotó: Erdélyi Gábor

Annak ellenére, hogy ismert és mondhatjuk, elismert rockzenei dalszövegíró vagyok, soha nem voltam különösebben nagy „irodalmár”. Sem az általánosban, sem a középsuliban nem foglalkoztam többet vagy elmélyültebben a klasszikus irodalommal, mint bárki más. Nem mondom, hogy nem érdekelt, mert érdekelt, de nem jobban, mint egy korombeli átlagos srácot, és arra akkor még főleg nem gondoltam, hogy a dalszövegírás – vagy ha úgy tetszik, az irodalom – ennyire meghatározza majd az életemet. Az is igaz, ha egy dalszöveg születése közben úgy érzem, hogy valami klasszikus egy-egy sora szervesen illeszkedik az adott gondolathoz, sőt rá is erősít arra, akkor simán idézem, vagy „lenyúlok” egy-két sort. Jó példa erre mondjuk Vörösmarty Szózat című verse vagy az egyik legismertebb Tankcsapda-dal, a Mennyország tourist refrénje, ahol egyenesen a Miatyánkot építettem be a dal szövegébe. Az inspiráció nálam jellemzően nem köthető korabeli klasszikusokhoz, de a most készülő új lemezen is felbukkan majd Ady és egy kicsit Petőfi hangja is…

 

Nicuță Alin

Alin Nicuță / Fotó: InfiniteBeatPhoto
Alin Nicuță / Fotó: InfiniteBeatPhoto

Nagyon változó, hogy mikor miből inspirálódok. Elsősorban akkor tudok alkotni, amikor történik körülöttem valami, és valamilyen oknál fogva mélyebb nyomot hagy bennem, felkelti a figyelmemet. Tartalom és üzenet szempontjából teljes mértékben a saját lelkivilágomat próbálom ceruzavégre varázsolni, viszont stílus és üzenetközlés megközelítésben bőven akad kortárs és klasszikus irodalmi inspirációforrás is. A 20. századi magyar irodalom bizonyos alakjai nagyon inspirálnak; a tiszta, kifinomult kifejezési mód áll hozzám a legközelebb. Nagyon szeretem Radnóti Miklós újklasszicista verseit, gyakran érzem azt, hogy könnyen tudok azonosulni a közvetlen megszólításával, ugyanakkor az alkotói énével is. Számomra fontos, hogy egy alkotó közlése közérthető maradjon, és széles körben tudjon hatni, nevelni úgy, hogy a művészi értéke közben megmaradjon.