A párizsi posztókereskedő fiának taxijai bevonultak a történelembe

Tudomány

Nyolcvan éve, 1944. október 24-én halt meg Louis Renault, az egyik legnagyobb francia autógyár alapítója, akinek számos fontos találmány fűződik a nevéhez, sőt a tervei alapján harckocsikat is gyártottak az első világháború alatt.

Louis Renault, French industrialist and founder of the automobile empire of the same name.
Portrait in 1924 made by the Taponier studio.
Collection Bernard Crochet / Photo12 via AFP
Louis Renault. Fotó: Collection Bernard Crochet / Photo12 via AFP

1877. február 12-én született egy párizsi posztókereskedő hat gyermeke közül negyedikként és a három fiú közül a legkisebbként. Technikai érdeklődése korán megmutatkozott, szülei külön műhelyt rendeztek be neki vidéki birtokukon. Az iskolában ugyan nem remekelt, az egyetemen alig tudott végigbukdácsolni, de volt két tulajdonsága, amellyel társainál többre vitte: a gyakorlatiasság és a találékonyság.

Húszéves korában megtakarított pénzéből vett egy triciklit, amelyet néhány munkásával szétszerelt, majd négykerekű kisautóként rakott újra össze. A „Voiturette” (kis kocsi) döntő újdonsága a közvetlen hajtás volt: a főtengely a mechanikus vezérlésű, háromsebességes (plusz hátramenet) váltó közbeiktatásával a kardántengelyt hajtotta, a legnagyobb sebességfokozatban áttétel nélkül. Renault látványosan bizonyította be kétüléses autója erejét: a háromnegyed lóerős, 32 kilométeres csúcssebességre képes jármű 1898. december 24-én a Rue Lepic meredek lejtőjén felkapaszkodott a Montmartre-ra. A kocsit ott helyben megvette Louis apjának egyik barátja, s még aznap tizenkét másik autó is gazdára talált.

Renault azonnal szabadalmaztatta találmányát, amely szinte napok alatt kiszorította az addigi lánc-, illetve szíjmeghajtást. A párizsi autókiállítás után, 1899-ben tizenhat megrendeléssel a zsebében alapította meg két bátyjával a Société Renault Frères (Renault Fivérek) vállalkozást. Louis a fejlesztés, a gyártás felelőse lett, érdekesség, hogy eleinte nem is szerepelt a tulajdonosok között. Neki a szabadalom maradt, no meg a tisztes fizetés, amennyiben a „melléküzemágnak” tekintett autógyártás jövedelmező lesz.

A Renault nevet a motorsportok iránt feltámadt érdeklődés tette ismertté: Louis és bátyja, Marcel sorra nyerték a versenyeket saját készítésű járműveikkel, Marcel a Párizs–Berlin és a Párizs–Bécs versenyen is diadalmaskodott. Ennél jobb reklám nem kellett, autóikat annak ellenére kapkodták, hogy áruk tízéves átlagfizetésnek felelt meg. A hőskor 1903-ban ért véget, amikor Marcel a Párizs–Madrid viadalon életét vesztette. Louis ekkor úgy döntött, hogy visszavonul a versenyzéstől és a munkának szenteli magát, a márka hírnevének versenyeken való öregbítését hivatásos vezetőkre bízza. Minden idők első Grand Prix versenyét is a Renault nyerte 1906-ban a magyar Szisz Ferenccel a volánnál.

A gyár rohamosan nőtt: 1900-ban még csak 110 alkalmazottat foglalkoztattak és 179 autót gyártottak, öt évre rá már 1200, 1907-ben pedig 3000 autót adtak el. 1903-tól már saját készítésű (előbb két-, majd négyütemű) motorral kínálták a különböző modelleket, és a cég hamarosan megnyitotta külföldi képviseleteit is. 1905-ben 250 taxira, majd további nagy tételekre kaptak megrendelést Párizs városától, s ennek érdekében átszervezték a gyárat. Megkezdődött a tömegtermelés, bevezették a szigorú munkamegosztást és a futószalagrendszert. A Renault hamarosan az első számú francia autógyártó lett, de beszállt hajó- és repülőgépmotorok építésébe is.

Louis 1909-ben kényszerből vette át a cég irányítását, mert másik bátyja is meghalt. A Renault taxik 1914 szeptemberében vonultak be a történelembe, amikor az első világháború kitörése után velük szállították a francia hadsereg katonáit a fővárostól nem túl távoli frontra, a marne-i csatába. A háború alatt a gyár átállt a haditermelésre, teherautókat, mentőkocsikat, töltényhüvelyt, sőt Louis Renault tervei alapján harckocsikat is gyártottak, amiért megkapta a Becsületrendet. Renault 1918-ra Franciaország első számú iparosának számított, aki az üzleti életben három szabályt tartott szem előtt: minden frankot vissza kell forgatni, kölcsönök helyett teljesen önellátónak kell lenni, soha nem szabad tartozni, még a munkásoknak sem.

Sorra állt elő találmányaival, tervei alapján készült az L-kiképzésű hengerfej, a mágneses gyújtás, a termoszifonos hűtés és a motor mögé helyezett hűtő, a lökhárító, a bal oldali kormánymű, a szervofék és a taxaméter. Autói szinte minden versenyen nagy fölénnyel végeztek az élen, s a gyár évente rukkolt ki új modellel. A Renault tevékenységi köre szinte mindent átfogott, amibe motor kellett, a traktortól a buszig, gyártott dízelmotort és ipari gépeket egyaránt. A cégnek volt öntödéje, bányája, erdeje, famalma, mindent elő tudott állítani, amire szüksége volt, beszállítóktól csak akkor vásárolt, ha a saját gyártásúnál olcsóbb vagy jobb terméket kínáltak.

Élete alkonyán végig kellett néznie, amint a második világháborúban Franciaországot térdre kényszerítő németek 1940-ben lefoglalták a Párizs környékén, Boulogne-Billancourt-ban felépített gyárát, majd azt is, amint 1942-43-ban a létesítmények nagy részét lebombázták. Még megérte a szövetségesek bevonulását Párizsba, de ezt nem felszabadulásként élte meg: mivel üzeme a német megszállás alatt is termelt (jóllehet tankokat nem volt hajlandó a náciknak gyártani, csak teherautókat), kollaboránsként letartóztatták.

Louis Renault perére várva, tisztázatlan körülmények közt halt meg 1944. október 24-én abban a kórházban, ahová romló egészségi állapota miatt a börtönből átvitték. Családja szerint a 67 éves gyáros halálát a rossz bánásmód, az újabb kutatások alapján betegség okozta. Üzemét államosították, majd 1996-ban privatizálták. A népszerű tömegtípusokat gyártó cég modelljeinek licencváltozata Dacia néven 1967-ben jelent meg az akkori szocialista országok, így hazánk útjain, a Renault romániai leányvállalata a közelmúltban új, igényesebb és rendkívül sikeres modellpalettával állt elő. A napjainkban nemzetközi nagyvállalatként működő Renault Csoport a világ negyedik legnagyobb autógyártója, stratégiai szövetségben a japán Nissan és Mitsubishi autógyártó cégekkel.