Az arab nyelvre fókuszál Európa legnagyobb színházi fesztiválja

Színpad

Megkezdődött szombaton a 79. Avignoni Színházi Fesztivál, amelynek nyitóelőadása Marlene Monteiro Freitas zöld-foki szigeteki koreográfusnak Az Ezeregyéjszaka meséi által ihletett Nôt című táncelőadása a franciaországi városban rendezett seregszemle fő helyszínén, a Pápai palota díszudvarán.

An actor performs in "Not" directed by Cape Verdean choreographer and dancer Marlene Monteiro Freitas during a rehearsal for the opening night of the Avignon Theatre festival, at the Palais des Papes in Avignon on July 3, 2025. Freitas, who will open the 79th Festival d'Avignon with a show inspired by the tales of the "Thousand and One Nights", is an outsider with a protean and colourful universe.
Christophe SIMON / AFP
Az Ezeregyéjszaka meséi által ihletett Nôt című előadás. Fotó: Christophe Simon / AFP

A világ egyik legjelentősebb és Európa legnagyobb színházi találkozójának hivatalos programja július 5. és 26. között 42 előadást, köztük 32 világpremiert mutat be, amelyek nagy esztétikai változatosságról tanúskodnak – mondta az AFP hírügynökségnek Tiago Rodrigues fesztiváligazgató, aki 2023-ban az angolt, 2024-ben a spanyolt, idén pedig az arab nyelvet helyezte a művészeti találkozó középpontjába.

Mintegy 15 arab művész, főként koreográfusok és zenészek mutatkozhatnak be a fesztiválon, amely az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt fektet a táncelőadásokra. Egyes művészek „kifejezetten aktuális témákkal foglalkoznak”, „ez a fesztivál genetikai kódjának része”, míg „mások kevésbé implicit módon (ugyanilyen) mélyreható kérdéseket vizsgálnak” – hangsúlyozta Tiago Rodrigues. Ez bizonyítja, hogy „a művészek mennyire elkötelezettek amellett, hogy előadásaikon keresztül gondolkodjanak a világról” – tette hozzá.

Ali Chahrour libanoni koreográfus Amikor megláttam a tengert című előadásában az Izrael és az Iránnal szövetséges Hezbollah libanoni síita milícia közötti háború idején, 2024 őszén Libanonban sorsukra hagyott női vendégmunkások tragikus történetét dolgozza fel.

Az egykori boulboni kőbányában kialakított játszóhely ad otthont a Jacques Brel belga énekes előtt tisztelgő táncelőadásnak, amelyet Anne Teresa de Keersmaeker világhírű koreográfus-táncos és Solal Mariotte breaktáncos ad elő.

A fesztiválra a kortárs európai színház legelismertebb rendezőinek előadásai is meghívást kaptak.

Az egyik leginkább várt produkció a visszatérő vendégnek számító Thomas Ostermeier rendezése az avignoni Opera Színházban. A német rendező az igazság fogalmát vizsgálja Ibsen A vadkacsa című művében, amelyet a berlini Schaubühne társulatával visz színre.

A párizsi Comédie-Française társulata Paul Claudel A selyemcipő drámájával érkezik Avignonba, amelyet a leköszönő igazgató, Eric Ruf rendezett. Az előadás elnyerte májusban a legjelentősebb francia színházi elismerés, a Molière-díjak kiosztóján az évad legjobb előadásának, a legjobb rendezésnek és a legjobb női alakításnak (Marina Hands) járó szobrot. A több mint nyolcórás liturgikus előadást este 10 órától hajnalig játssza majd az egyik leghíreseb francia társulat, a fesztivál második felében, a Pápai palota díszudvarán.

Az 1947-ben Jean Vilar által alapított színházi fesztivál minden júliusban színházi várossá változtatja az egykori pápai várost.

A hivatalos programmal párhuzamosan zajló, off fesztivál önfinanszírozó társulatai több mint száz helyszínen, leggyakrabban utcákon és tereken, 1700 előadással és csaknem 10 ezer fellépővel várják az érdeklődőket Avignonba.

Magyarországot az off programban a Szegedi Pinceszínház két előadással, Molière klasszikusával, Herczeg T. Tamás rendezte A képzelt beteggel, valamint Eugene Ionesco Makbett című, az örmény származású Karo Balyan rendezte abszurd komédiájával képviseli.